ادعای جدید دادستان‌های آمریکا درباره نقش «احمد شیخ‌زاده» در برنامه هسته‌ای ایران

دادستان‌های آمریکا در یک سند دادگاهی روز جمعه مدعی شده‌اند مشاور اسبق نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد که به اتهام پولشویی و مسایل مالیاتی بازداشت‌شده مقدمات دیداری بین یک دانشمند هسته‌ای مستقر در آمریکا با مقام‌های ایرانی را فراهم آورده است.

به نوشته رویترز، این سند دادگاهی درباره آقای «احمد شیخ‌زاده» دربرگیرنده مجازات کیفری برای وی نخواهد بود اما با هدف حمایت از درخواست دادستان‌ها برای در نظر گرفتن محکومیت حبس سنگین برای ایشان در پرونده مسائل مالیاتی و نقض قوانین تحریم‌های ایران تنظیم شده است.

دادگاه ماه نوامبر سال گذشته میلادی «شیخ‌زاده» را در اتهامات تخلف مالیاتی و نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران مجرم شناخت.

دادستان‌ها در سند جدید ادعا کرده‌اند احمد شیخ‌زاده، ۶۰ ساله از سال ۲۰۰۵ مقدمات برگزاری جلساتی بین یک دانشمند اتمی و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور فعلی ایران و مذاکره‌کننده وقت هسته‌ای این کشور و «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه فعلی و نماینده وقت ایران در سازمن ملل را فراهم کرده است.

دادستان‌ها، اشاره‌ای به نام دانشمند مورد ادعا نکرده‌اند، اما گفته‌اند که وی یکی از اتباع ایران است که در یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای آمریکا کار کرده است. آنها مدعی شده‌اند که این دانشمند توصیه‌هایی درباره کمک به ایران برای مذاکره بر سر موضوع هسته‌ای خود به مقام‌های ایرانی ارائه کرده است.

دادستان‌های آمریکایی همچنین ادعا کرده‌اند که دانشمند مورد نظر برآوردی از سانتریفیوژهای مورد نیاز ایران برای دستیابی به اهداف هسته‌ایش ارائه کرده است.

دستورالعمل‌های فدرال برای جرائم ادعایی شیخ‌زاده جزای حبس ۴ ساله و ۹ ماه در نظر می‌گیرند اما دادستان‌های آمریکایی در این سند روز جمعه گفته‌اند که رفتارهای مورد اشاره وی را شایسته دریافت محکومیت‌های سنگین‌تر می‌کند.

شیخ‌زاده قرار است روز ۱۷ جولای در بروکلین محکوم شود، اما وکیل وی با توجه به سند دادگاهی جدید خواستار به تعویق افتادن جلسه دادگاه وی شده است.

احمد شیخ زاده مشاور نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد فروردین‌ماه سال گذشته در آمریکا بازداشت شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.


 

کدخبر: 277387 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟