آمریکا طرح «تعلیق تحریمهای ایران» را تمدید می کند

به نقل از روزنامه انگلیسی زبان «فایننشال تایمز»، برخی منابع آگاه در دولت آمریکا در گفتگو با این روزنامه اظهار داشتند که به رغم انتقادات شدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای با ایران (برجام)، دولت آمریکا به احتمال بسیار طی یک هفته جاری به تعهدات خود مندرج در این توافق پایبند خواهد ماند.
طبق اظهارات سه مقام آگاه، دولت آمریکا قرار است طرح تعلیق تحریمها علیه شرکتهای غیر آمریکایی را که با ایران داد و ستد می کنند، تمدید نماید. این مقامات آگاه در ادامه خاطرنشان کردند که در حال حاضر مقاماتی از آمریکا و کشورهای دیگر در خصوص تمدید این طرح تعلیق به مقامات تهران اطلاع داده اند.
طرح تعلیق تحریمها- که در صورت عدم تمدید طی روزهای آینده منقضی می شد- بخشی مهم از توافقی است که در سال ۲۰۱۵ میلادی تهران را به چشم پوشی از برنامه هسته ای خود در اِزای لغو تحریمها راضی ساخت.
«تیموثی اُتل» وکیل تحریم ها در مؤسسه حقوقی «میلر و شوالیه» معتقد است که «در صورت عدم تمدید طرح تعلیق تحریمها، آنان [مقامات واشنگتن] با وضعیت آشفته ای روبرو خواهند شد. [در این صورت] ایران هیچ مانعی برای آغاز مجدد برنامه هسته ای خود نخواهد داشت».
گفتنی است که آمریکا همچنان به بهانه برنامه موشکی ایران و آنچه که «حمایت مداوم تهران از تروریسم!» می خواند، تحریمهای جداگانه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع و اجرا کرده است.
ترامپ نیز در دوران رقابتهای انتخاباتی «اولویت شماره یک دولت خود را برچیدن این توافق زیانبار با ایران دانست». این در حالی است که برجام یکی از دستاوردهای مهم دوران رئیس جمهور پیشین آمریکا- باراک اوباما- به شمار می رود.
اما اکنون متحدان آمریکا به منظور حفظ و تداوم اجرای این توافق، در تلاش برای اِعمال نفوذ و تأثیر گذاری بر مقامات واشنگتن از طریق فعالیتهای لابی گرانه هستند.
دولت ترامپ Trump نیز بارها اعلام کرده است که ایران به توافق هسته ای «پایبند» است. با این حال، دولت واشنگتن روند بررسی سیاست  ایران را آغاز کرده و تحریمهای غیرهسته ای را تشدید کرده است. 
یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز در خصوص تمدید طرح تعلیق تحریمها اعلام کرد که «تا زمانی که روند بررسی [سیاست ایران] بطور کامل انجام شود، ما [واشنگتن] به این توافق پایبند خواهیم ماند».
شایان ذکر است که توافق هسته ای با ایران (برجام) در سال ۲۰۱۵ میان تهران و شش قدرت جهانی (انگلیس، فرانسه، چین، روسیه، آلمان و آمریکا) به امضاء رسید.
یک دیپلمات غربی در خصوص تمدید طرح تعلیق تحریمها گفت که «ما [کشورهای غربی] به آمریکا اعلام کرده ایم که نمی خواهیم پیامهای ضد ایرانی و بسیار قدرتمند در انتخابات ایران نقشی داشته باشند».
این دیپلمات غربی در ادامه افزود که امضاء کنندگان توافق هسته ای با ایران «به منظور حفظ و تداوم [اجرای] این توافق برای یک بازه زمانی طولانی، هم به طور دسته جمعی و هم بطور جداگانه درصدد اِعمال نفوذ بر مقامات واشنگتن هستند».برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 264862 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟