روحانی وارد اسلام آباد شد

روحانی در بدو ورود به فرودگاه بین المللی بی نظیر بوتو اسلام آباد، از سوی 'عبدالقادر بلوچ' وزیر امور مناطق امور مرزی پاکستان مورد استقبال قرار گرفت.

به افتخار ورود روحانی به اسلام آباد 21 گلوله توپ به عنوان نماد بزرگداشت 21 شهید راه استقلال پاکستان شلیک شد.

اجلاس سران اکو روز چهارشنبه (11 اسفند) به میزبانی اسلام آباد برگزار خواهد شد. امروز نیز اسلام آباد میزبان بیست و دومین اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو اکو با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود.

این نخستین تجربه دکتر روحانی در زمینه شرکت در اجلاس سران اکو به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران است. نشست قبلی سران اکو در سال 1391 در باکو برگزار شد و رئیس جمهوری وقت ایران نیز در آن شرکت کرد.

روحانی در سفر جاری به اسلام آباد، علاوه بر شرکت در اجلاس سران اکو و حضور در ضیافت نهار به میزبانی محمدنواز شریف نخست وزیر پاکستان، در حاشیه این اجلاس، دیدارهای دوجانبه با برخی سران کشورهای عضو اکو انجام خواهد داد.

سفر جاری دکتر روحانی به پاکستان، دومین سفر وی به این کشور همسایه در سال جاری خواهد محسوب می شود. وی در دهه اول فروردین ماه سال جاری نیز در سفری دوجانبه، میهمان دولت پاکستان بود.

ایران که ریاست دوره ای اکو در سطح وزیران امور خارجه را برعهده دارد، در نشست اسلام آباد، ریاست دوره ای را به پاکستان واگذار کرد. اجلاس قبلی (بیست و یکمین اجلاس) وزیران خارجه در روز پنجم آذرماه سال 1392 به میزبانی تهران برگزار شد و از آن زمان تا کنون عهده دار ریاست دوره ای اکو در سطح وزیران خارجه را عهده دار بود.

همچنین قرار است رئیس جمهوری آذربایجان به عنوان ریئس دوره ای سازمان اکو در سطح سران، ریاست دوره ای را به پاکستان واگذار کند.

سفر جاری هیات عالی جمهوری اسلامی متشکل از رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و برخی دیگر مقامات کشورمان به پاکستان اگرچه با هدف شرکت در اجلاس منطقه ای اکو انجام می شود، اما کارشنان و تحلیل گران پاکستانی بر این باورند که این سفر، در فضای روابط دوجانبه، ارزش بسیار زیادی در تقویت بیش از پیش مناسبات دوستانه تهران-اسلام آباد دارد و به ویژه در شرایط کنونی، حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران اکو، از اهمیتی فوق العاده برای تقویت جایگاه منطقه ای پاکستان برخوردار است.

پایتخت پاکستان، برای دومین بار در تاریخ اکو، روز یازدهم اسفندماه جاری میزبان سیزدهمین نشست سران اکو خواهد بود و جمهوری آذربایجان به عنوان رئیس دوره ای سازمان اکو در سطح سران، در نشست اسلام آباد، ریاست دوره را تحویل پاکستان خواهد داد.

پاکستان برای نخستین بار، در سال 1995 میلادی میزبانی سران اکو را عهده دار بود.

جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی پاکستان، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان اعضای سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) هستند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 248920 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟