پلیس فتا سمنان انتشاردهنده بدافزار ثنا را برای کلاهبرداری دستگیر کرد

 سرهنگ محمدرضا فداییان روز سه شنبه به رسانه ها افزود: کاربران و شهرونندان باید همواره مراقب لینک های جعلی و آلوده باشند و از لینک‌های غیرمعتبر برای ورود به صفحه ای در فضای مجازی استفاده نکنند.

به گزارش رکنا، وی ادامه داد: با توجه به اظهارات یک شاکی و مستندات ارائه شده مشخص شد متهم یا متهمین با شگرد ارسال پیامک تحت عنوان سامانه ثنا اقدام به آلوده سازی تجهیزات هوشمند شاکی کرده بود.

فداییان افزود : با توجه به اهمیت موضوع و گسترش این پیامک در استان سمنان تیم ویژه ای از کارآگاهان خبره تشکیل و پی‌جویی پرونده با هماهنگی مقام قضایی در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: با تحلیل رفتاری و بررسی اقدامات مجرمانه صورت گرفته در این پرونده و بررسی تخصصی نرم افزار عدالت همراه در آزمایشگاه ادله دیجیتال پلیس فتا استان که به واسطه لینک آلوده در گوشی قربانی نصب شده بود سرنخ هایی از متهم به دست آمد.

رئیس پلیس فتا استان سمنان گفت: پیچیدگی پرونده ، شماره حساب های جعلی ، ارزهای دیجیتال هیچ کدام نتوانست مانع شناسایی متهم شود و در نهایت با تیزبینی کارآگاهان پلیس فتا متهم که فیشینگ‌کار حرفه ای و سابقه‌دار نیز بود، شناسایی و  در یک عملیات پیچیده پلیسی در مخفیگاه خود دستگیر شد.

وی به کاربران توصیه کرد: کاربران فضای مجازی به هیچ عنوان برروی لینک هایی که در پیامک ها و یا پیام های شبکه های اجتماعی از افراد ناشناس دریافت می کنند اعتماد نکنند و از کلیک روی آن خودداری کنند، مجرمین سایبری در این فضا به دنبال کاربرانی هستند که با عملیات روانی آنها قربانی شوند.

رییس پلیس فتا استان سمنان یادآور شد: کاربران برنامه های مورد نیاز خود را از منابع معتبر دانلود کنند و آگاه باشند اپلیکیشن هایی که از منابع نامتعارف توصیه می شود قابل اعتماد نیست.

سایت اینترنتی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir با مطالب آموزشی مفید در اختیار مردم است و کاربران در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک و مجرمانه می توانند آن را از طریق لینک سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری، با این سایت در میان بگذارند.

کدخبر: 733429 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟