آسیب دائمی به چشم با خیره شدن به نمایشگر گوشی در آفتاب

به گزارش رکنا، در حالی که همه به خوبی آگاه هستند که نگاه کردن مستقیم به خورشید برای چشم مضر است اما این بار پزشکان اسپانیایی در یک مطالعه تازه هشدار داده‌اند که حتی بازتاب نور خورشید از مانیتور (نمایشگر) گوشی یا تبلیت هم می‌تواند برای چشم خطرات جدی داشته باشد و موجب آسیب دائمی به این عضو حساس و مهم شود.

پزشکان تاکید می‌کنند که برای جلوگیری از بروز اختلال بینایی در اثر انعکاس نور خورشید لازم است از عینک آفتابی استفاده کنیم.

این متخصصان هشدار می‌دهند که وقتی در معرض نور خورشید قرار دارید، نباید به مدت طولانی به نمایشگر موبایل خود خیره شده و با آن کار کنید. این کار به اندازه نگاه کردن مستقیم به خورشید می‌تواند به چشم صدمه بزند و منجر به بروز اختلالات بینایی از جمله آسیب شبکیه و تشکیل نقاط کور بر روی آن شود.

پزشکان با بررسی وضعیت دو بیمار که چشم آنها در اثر خیره شدن به موبایل در معرض نور خورشید دچار آسیب شده بود، به این نتیجه رسیدند که بازتاب نور خورشید از روی مانیتور نیز برای چشم مضر است.

یکی از این دو بیمار مردی ۳۰ ساله‌ بود که به مدت چهار ساعت در نزدیکی پیست اسکی با تبلت خود کار می‌کرد و دچار اختلال دید شد به گونه‌ای که تا مدتی توان دیدن اجسام در فاصله دور را نداشت.

هرچند مشکل این مرد پس از مدتی برطرف شد اما بیمار دوم چندان خوش شانس نبود.

او که زنی ۲۰ ساله بود سه ساعت متوالی در ساحل از موبایل خود استفاده کرده بود و او نیز دچار اختلال بینایی شده بود. با این حال آسیب وارد شده به چشم این زن جدی‌تر بود و وی دچار عارضه‌ای موسوم به تشکیل نقاط کور روی شبکیه و در قسمت میانی چشم خود شد. از این رو چشم‌پزشکان هشدار داده‌اند که برخی از این آسیب‌های چشمی می‌تواند ماندگار شود.

چشم پزشکان اسپانیایی که هر دو بیمار را معالجه کردند، می‌گویند نیاز است تا کاربران اطلاعات و آگاهی بیشتری از خطرات احتمالی کار کردن با موبایل زیر نور خورشید داشته باشند.

کدخبر: 824022 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟