نقش آسپرین در سلامت مادران باردار و جنین

به گزارش رکنا، محققان می‌گویند مصرف آسپرین در دوران بارداری برای نوزادان مفید است. کودکان زنانی که در دوران بارداری دوز پایین آسپرین به دلیل افزایش خطر زایمان زودرس مصرف کرده‌اند کمتر دچار مشکلات رفتاری در سن 5 سالگی می‌شوند.

به نوشته هلث‌دی‌نیوز، برخی محققان زنان و زایمان به زنان بارداری که دچار عوارض بارداری هستند (اخیرا محدودیت رشد جنین) یا دچار پره اکلسمی یا همان فشارخون بارداری هستند که برای مادر و جنین خطرناک است به آنها دوز پایین آسپرین می‌دهند.

در یک مطالعه محققان فرانسوی با استفاده از یافته‌های حاصل از 656 کودک که قبل از 33 هفتگی متولد شدند با 584 زن دیگر مقایسه کردند. یک نوزاد به طور طبیعی باید در هفته 40 بارداری به دنیا بیاید.

این زنان دارای تاریخچه بیماری‌های عروقی جفتی، محدودیت رشد جنین در رحم، فشارخون مزمن و بیماری‌های کلیوی و سیستم ایمنی بودند. در حدود 21 درصد از زنان در دوران بارداری آسپرین با دوز پایین استفاده می‌کردند.

در سن 5 سالگی، کودکان که مادرشان در دوران بارداری آسپرین مصرف می‌کردند احتمال کمتری داشت تا دچار اختلالات رفتاری نظیر پیش‌فعالی ‌شوند. همچنین نوزادانی که مادرشان در بارداری آسپرین مصرف می‌کرده است با افزایش خطر مرگ و فلج مغزی مواجه نیستند. یکی از نگرانی‌های متخصصان زنان هنگام دادن آسپرین به مادر باردار این است که ممکن است آسپرین با عملکرد پلاکت‌ها که در ایجاد لخته خون موثر است تداخل کند.به همین دلیل ممکن است خطر خونریزی مغزی افزایش پیدا کرده و نوزاد هم در معرض تولد زودرس قرار ‌گیرد.

کدخبر: 818335 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟