5 توصیه ورزشی برای سلامت روده ها

به گزارش رکنا، تاکنون شواهد نشان می‌دهد که میکروارگانیسم‌های موجود در روده ، زمانی که متنوع و سالم باشند، می‌توانند به هضم غذا کمک کنند، سیستم ایمنی بدن را تنظیم کنند، به محافظت در برابر بیماری‌های خاص کمک کنند و خلق‌و‌خو را تقویت کنند. داده‌های فراوان نشان می‌دهد که ورزش نیز بخشی از معادله است.

وقتی ورزش می‌کنیم اتفاقات زیادی می‌افتد. اجازه می‌دهیم اکسیژن بیشتری به مغز و جریان خون برسد، دمای مرکزی بدن گرم می‌شود و جریان خون دوباره توزیع می‌شود. این شرایط برای رشد باکتری‌های موجود در میکروبیوم‌ها عالی است. به طور خلاصه، بیشتر باکتری‌های روده با بدن رابطه همزیستی دارند، به این معنی که از عملکرد بدن حمایت می‌کنند و بدن از سلامت و رشد این میکروارگانیسم‌ها حمایت می‌کند. آنها ویتامین‌ها، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه تولید می‌کنند که برای مواردی مانند عملکرد سیستم ایمنی، هضم، تنظیم خلق‌و‌خو و غیره استفاده می‌شوند.

راه‌هایی برای اینکه ورزش خود را به یک برنامه ورزشی مناسب تبدیل کنید که برای روده مفید باشد:

۱. روی تمرینات هوازی تمرکز کنید

در حال حاضر، تحقیقات مربوط به ارتباط ورزش با بهبود سلامت روده، بر تمرینات هوازی متمرکز شده است و کمتر بر تمرینات مقاومتی مانند وزنه‌برداری متمرکز شده است.

۲. ثابت قدم باشید

برای تداوم تولید میکروب‌های خوب در روده‌تان، باید ورزش را ادامه دهید و آن را بخشی از سبک زندگی‌تان کنید.

۳. از کم شروع کنید

اگر تازه شروع می‌کنید و به ورزش عادت ندارید، زیاد سخت تلاش نکنید. هدف این است که به میکروبیوم یک منبع سوخت ثابت از طریق ورزش بدهید.

۴. خارج از منزل بروید

قرار گرفتن در معرض طبیعت، قرار گرفتن ما در معرض اکوسیستم‌های متنوع و باکتری‌های درون آنها را افزایش می‌دهد. به طور مثال اگر در فضای باز، در پارک یا در امتداد اقیانوس می‌دویم، جوامع بسیار متنوعی از باکتری‌ها در هوا تنفس می‌کنیم.

۵. تغذیه را فراموش نکنید

آنچه که روزانه در بشقاب خود می‌چینید، به همان اندازه روی سلامت روده‌تان تاثیر می‌گذارد. قبل از خرید مواد غذایی و برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی، توجه داشته باشید: میکروبیوم روده عاشق غذاهای تخمیر شده است که مملو از باکتری و مخمر هستند.

پروبیوتیک‌های طبیعی عبارتند از:

ماست

• کفیر

• کامبوجا

• کلم شور

میکروبیوم روده در تنوع گیاهی نیز رشد می‌کند. بدین معنی که باید سبزیجات، میوه‌ها، آجیل و دانه‌ها را مصرف کنید.

منبع: آی‌زندگی

کدخبر: 794432 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟