چگونه آروغ نوزاد را بگیریم؟

آروغ نوزاد پدیده ای طبیعی است. معمولا پس از خوردن شیر نوزاد آروغ می زند. آروغ زدن باعث می شود تا آب دهان فرزندتان بیرون بیاید. باید آروغ نوزاد را گرفت تا راحت نفس بکشد. نحوه آروغ گرفتن نوزاد را در این مطلب بخوانید. 

به گزارش رکنا ، به عنوان یک مادری که اولین بار است که بچه دار شده، هیچ وقت کاملا متوجه اهمیت آروغ زدن فرزندم نبودم، تا زمانی که بچه کوچک من داشت از درد جیغ می‌کشید. شیرخواران معده کوچکی دارند و وقتی که آن‌ها شیر می‌خورند، تمایل دارند که مقدار زیادی هوا را قورت دهند که باعث می شود به طرز شدیدی احساس درد داشته باشند. دانستن این که چگونه آروغ نوزادمان را بگیریم، برای جلوگیری و مهار درد احتمالی معده بسیار ضروری است.

چگونه آروغ نوزادان را بگیریم؟

آروغ زدن یک شیرخوار ضعیف و کوچک برای والدینی که تا به حال تجربه بچه داری نداشته اند، ترسناک است. برای حمایت از سر شیرخوار، شما باید او را در موقعیت درستی قرار دهید، اما همچنین باید بدانید که در کجا باید او را با دست لمس کنید تا هوا آزاد شود. نترسید، ما در اینجا هستیم تا با برخی راهنمایی ها، نکات مفید و ترفندها به شما برای موفقیت در این کار کمک کنیم.

نکاتی برای گرفتن آروغ نوزاد

قبل از اینکه شروع به آروغ گیری کردن فرزندتان کنید، نکاتی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها پیروی کنید. این‌ نکات عبارتند از:

• یک پارچه بیاورید: آروغ زدن باعث می شود تا آب دهان فرزندتان بیرون بیاید، که می تواند لباس شما را خراب کند. پس هنگام آروغ گرفتن، همیشه یک پارچه مخصوص و تمیز را بین خود و دهان فرزندتان قرار دهید.همچنین ایده خوبی است که یک دستمال اضافه برای پاک کردن شیری که ممکن است دوباره بالا آید هم داشته باشید.

• در سمت چپ متمرکز شوید: هنگام آروغ گیری، اقدامات خود را در سمت چپ بخش مرکز پشت شیرخوار متمرکز کنید. معده فرزند کوچک شما در حوالی این ناحیه قرار دارد، بنابراین شما شانس بهتری برای آروغ گیری دارید.

• محکم تر باشید: این به فرزند شما بستگی دارد. بعضی از شیرخواران به راحتی آروغ می زنند، در حالی که برای برخی دیگر سخت تر بوده و لازم است محکم تر با دست آروغشان را بگیرید.

چهار روش برای گرفتن آروغ نوزاد

روی قفسه سینه یا شانه

دکتر لی الکساندر می گوید: این یکی از دو موقعیت قرارگیری است که به والدین برای موفقیت بیشتر در گرفتن آروغ فرزندشان، توصیه می کنیم.عضلات خارجی معده در این دو حالت، نسبت به وضعیت در حالت نشسته رها تر هستند. این امر باعث می شود هوای بیشتری از معده خارج شود.

1. پارچه خود را قرار دهید

این روش ساده و سرراست است، اما لازم است در هنگلم کار با نوزادان تازه متولد شده بسیار مراقب و محتاط باشید. پارچه ای را روی شانه ای که قصد استفاده از آن را دارید قرار دهید. مطمئن شوید که پشت شما را نیز پوشش داده است.

2. شیرخوار را در جای مناسب قرار دهید

سپس فرزند خود را به آرامی در مقابل قفسه سینه خود قرار دهید در حالی که چانه او روی شانه شما قرار بگیرد. اگر فرزند شما نحیف و لاغر است، برای مراقبت بهتر می توانید او را بیشتر در پایین قفسه سینه خود قرار دهید. این موقعیت قرارگیری ممکن است چندان موفق نباشد، اما اگر احساس نگرانی می کنید، یک راه عالی برای شروع است.

3. رهاسازی آروغ را انجام دهید

در حالی که از یک دست برای نگه داشتن فرزندتان استفاده می کنید، با دست دیگر به آرامی پشت او را مالش داده یا نوازش کنید.

گرفتن آروغ نوزاد بعد از 6 ماهگی

برای شیرخوارانی که بیش از 6 ماه سن دارند و سر و گردنشان را بهتر کنترل می کنند، می توانید آن ها را بالاتر روی شانه خود قرار دهید. آن ها را به اندازه کافی بالا نگه دارید تا شانه شما به آرامی بر روی معده آن ها فشار وارد کند. مطمئن شوید که بیش از حد خم نمی‌شوند و می‌توانند به راحتی نفس بکشند.

صورت رو به پایین

دکتر لی الکساندر در ادامه می گوید: این دومین موقعیت قرارگیری است که به نظر من بسیار مؤثر است. یک بار دیگر، عضلات خارجی شکم رها و آرام می شوند و هوای بیشتر آزاد می شود. سر شیرخوار را می توان به پهلو چرخاند تا بر روی پای شما قرار گیرد .از آنجایی که ممکن است فرزند شما در حین آروغ زدن در این موقعیت کمی بیشتر استفراغ کند، ممکن است یک پارچه اضافی مورد نیاز باشد. نیازی به نگرانی در مورد میزان شیری که بالا می‌آید وجود ندارد. این خیلی کم‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و معمولا منجر به کاهش وزن و یا وزن گیری ضعیف نمی‌شود.

1. پارچه را قرار دهید

پارچه را روی زانوی خود قرار دهید. سعی کنید این کار را طوری انجام دهید تا برخی از قسمت های آن از کنار پای شما آویزان شوند. در صورت داشتن فرش برای محافظت از آن، یک پارچه ی دیگر را روی زمین قرار دهید.

2. شیرخوار را در جای مناسب قرار دهید

به آرامی صورت فرزند کوچک خود را رو به پایین نزدیک لبه لباس خود قرار دهید، مانند یک سینی، با بدن خود هم تراز کنید. از دست خود استفاده کنید تا سر شیرخوار را به سمت خود بچرخانید تا در مقابل پای شما قرار بگیرد. اگر شیرخوار شما بیشتر از 6 ماه سن دارد، می توانید او را کمی جلوتر و بیرون تر از زانوی خود قرار دهید. به این ترتیب، فشار ناچیزی روی معده شیرخوار وارد خواهید کرد که ممکن است به او کمک کند تا آروغ بزند.

3. پشت شیرخوار را بمالید:

پشت فرزند خود را تا زمانی که آروغ بزند، مالش دهید.

آروغ نوزاد تا کی بگیریم؟ آروغ نوزاد تا چند ماهگی بگیریم؟

در عمل، بیشتر شیرخواران بالای 6 ماه، دیگر نیازی به آروغ زدن ندارند. زیرا به نظر می رسد آن ها این کار را به تنهایی با فعالیت و حرکت عادی خود انجام می دهند (یعنی با غلتیدن، تلاش برای نشستن و یا سینه خیز رفتن بر روی شکم).

نوزادم آروغ نمی زنه؛ چی کار کنم؟

هنگامی که فرزند شما کنترل سر بهتری داشته باشد، این یک روش جایگزین است که می توانید امتحان کنید. فرزند خود را با نگه داشتن او در مقابل خود، صورت رو به بیرون، روی شکم خود حمل کنید. پشت آن ها مقابل شکم شما خواهد بود. یک دست را زیر باسن آن ها قرار دهید و دست دیگر را روی شکم آن ها. بازویتان که از روی معده آن ها عبور کرده، با اعمال فشار جزئی کار می کند، و به آزادسازی آروغ کمک می کند. با امتحان کردن حرکات آرام و آرامش‌بخش برای آزاد کردن آروغ، در اطراف اتاق قدم بزنید.

روش گرفتن آروغ نوزاد بر روی پاها

1. آماده سازی با پارچه یا پیش بند شیرخوار

بسته به این که چه چیزی را ترجیح می‌دهید، یک پارچه را روی زانوی خود و یا یک پیش‌بند را روی شیرخوار قرار داده و یا اینکه هر دو کار را انجام دهید. به این ترتیب شما آماده هستید تا تمام آب بیرون آمده از دهان فرزندتان را جمع کنید.

۲ . فرزند خود را صاف و بالا بنشانید

فرزندتان را بر روی دامان خود بنشانید، طوری که رو به روی شما یا در کنارتان قرار گیرد. یک دست را طوری قرار دهید تا از بدن آن ها نگهداری کند و کف دست دیگر را روی قفسه سینه آن ها بگذارید و با انگشتانتان فک و چانه او را نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که انگشتان دست شما در اطراف نبوده و به گلوی فرزندتان فشار وارد نمی کند.

3 . آروغ فرزند خود را بگیرید

هنگامی که فرزندتان را در موقعیت مناسب قرار دادید، سعی کنید او را کمی به جلو متمایل کنید. با دست دیگر خود پشت او را بمالید و منتظر زدن آروغ نوزاد بمانید.

از نظر بالینی، من متوجه شدم که این موقعیت کمترین کارایی را در گرفتن آروغ دارد. اما با کمال تعجب، این مورد محبوب ترین موقعیتی برای پرستارانی است که از نوزادان در شیرخوارگاه مراقبت می کنند. از آنجا که شکم شیرخوار در این حالت نشسته "جمع و فشرده شده" است ، فشار داخلی به معده و روده ها وارد می شود. در حالی که ممکن است در این حالت مقداری از هوای محبوس در معده آزاد شود، بخش اعظم آن در معده باقی می ماند و در نتیجه ساعت ها بعد فرزندتان بد خلق و بی قرار می شود. هر شیرخواری با دیگری متفاوت است ، اما بسیاری از والدینی که این موقعیت را امتحان می کنند، از مشکل در زدن آروغ نوزاد خود شکایت می کنند.

پرسش و پاسخ های آروغ نوزاد

تا چند ماهگی باید آروغ نوزاد را بگیریم؟

در عمل، بیشتر شیرخواران بالای 6 ماه، دیگر نیازی به آروغ زدن ندارند. زیرا به نظر می رسد آن ها این کار را به تنهایی با فعالیت و حرکت عادی خود انجام می دهند (یعنی با غلتیدن، تلاش برای نشستن و یا سینه خیز رفتن بر روی شکم).

نوزادم آروغ نمیزنه چیکار کنم؟

هنگامی که فرزند شما کنترل سر بهتری داشته باشد، این یک روش جایگزین است که می توانید امتحان کنید. فرزند خود را با نگه داشتن او در مقابل خود، صورت رو به بیرون، روی شکم خود حمل کنید. پشت آن ها مقابل شکم شما خواهد بود. یک دست را زیر باسن آن ها قرار دهید و دست دیگر را روی شکم آن ها. بازویتان که از روی معده آن ها عبور کرده، با اعمال فشار جزئی کار می کند، و به آزادسازی آروغ کمک می کند. با امتحان کردن حرکات آرام و آرامش‌بخش برای آزاد کردن آروغ، در اطراف اتاق قدم بزنید.

آیا بعد از شش ماه هم باید آروغ نوزاد را بگیریم؟

بله. برای شیرخوارانی که بیش از 6 ماه سن دارند و سر و گردنشان را بهتر کنترل می کنند، می توانید آن ها را بالاتر روی شانه خود قرار دهید. آن ها را به اندازه کافی بالا نگه دارید تا شانه شما به آرامی بر روی معده آن ها فشار وارد کند. مطمئن شوید که بیش از حد خم نمی‌شوند و می‌توانند به راحتی نفس بکشند.

درهنگام گرفتن آروغ نوزاد، به کدام بخش بدن او باید ضربه های ملایمی بزنیم؟

هنگام آروغ گیری، اقدامات خود را در سمت چپ بخش مرکز پشت شیرخوار متمرکز کنید. معده فرزند کوچک شما در حوالی این ناحیه قرار دارد، بنابراین شما شانس بهتری برای آروغ گیری دارید.

کدخبر: 711277 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟