آلوئه‌ورا چه فوایدی دارد؟

آلوئه‌ورا برای پوست و مو بسیار مفید است. آلوئه‌ورا خواص بی نظیری دارد که در ادامه مرور می کنیم. هزاران سال است که از آلوئه‌ورا در طب سنتی استفاده می‌شود. برگ‌های آلوئه‌ورا حاوی آب فراوان است که بافت گیاه را پر می‌کند و حالتی شبیه «ژل‌« دارد. از این ژل در تولید محصولات آلوئه‌ورا استفاده می‌شود.

به گزارش رکنا، گیاه آلوئه‌ورا برای درمان آسیب‌های پوستی کاربرد فراوان دارد، اما آلوئه‌ورا فواید متعدد دیگری هم دارد که آن را به گیاهی بسیار باارزش تبدیل می‌کند.

امروزه از آلوئه‌ورا در صنایع محصولات آرایشی، دارویی و غذایی استفاده بسیاری می‌شود البته این گیاه فواید دیگری هم دارد که در ادامه به چند مورد آن اشاره شده است:

۱. ترکیبات مفید آلوئه‌ورا

برگ‌های آلوئه‌ورا حاوی آب فراوان است که بافت گیاه را پر می‌کند و حالتی شبیه «ژل‌« دارد. از این ژل در تولید محصولات آلوئه‌ورا استفاده می‌شود. ژل آلوئه‌ورا حاوی ترکیبات زیست‌فعال مفیدی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و آنتی‌اکسیدان است. این مواد برای بدن مفید هستند.

۲. آنتی‌اکسیدان و ضد باکتری

آنتی‌اکسیدان برای حفظ سلامت بدن مفید است. ژل آلوئه‌ورا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول است. این ترکیبات جلوی رشد باکتری و عفونت در انسان را می‌گیرند. همچنین آلوئه‌ورا ویژگی‌های ضدعفونی‌کننده دارد و به همین دلیل سرعت بهبود جراحت‌های پوستی را بالا می‌برد.

۳. ضد پلاک‌های دندان

پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثوی در میان مردم بسیار رایج است. یکی از بهترین روش‌های درمان این مشکلات، کاهش تشکیل پلاک یا جرم روی دندان است. پلاک پوشش باکتری‌های موجود در دهان است. در یک بررسی محققان آب آلوئه‌ورای خالص را با دهانشویه حاوی کلرهگزیدین مقایسه کردند و دریافتند این گیاه می‌تواند به اندازه کلرهگزیدین در کاهش پلاک‌های دندانی موثر باشد.

۴. درمان آفت‌های دهانی

بسیاری از مردم زمانی در زندگی‌شان به آفت دهانی مبتلا شده‌اند. این نوع آفت معمولا زیر لب و درون دهان رخ می‌دهد و درمان یک هفته طول می‌کشد. بررسی‌ها نشان داده است، آلوئه‌ورا می‌تواند نه‌تنها سرعت درمان آفت و زخم‌های دهان را بالا ببرد،‌ بلکه درد و ناراحتی ناشی از این زخم‌ها را تسکین دهد.

۵. کاهش یبوست

ماده‌ای به نام لاتکس در آلوئه‌ورا وجود دارد که حاوی ترکیباتی به نام آلوئین و باربالوئین است که اثرات ملین دارند و یبوست را درمان می‌کنند. البته استفاده نادرست از این ماده، خطرناک است و به همین دلیل لاتکس آلوئه‌ورا در آمریکا، اجازه استفاده دارویی ندارد. در ضمن برخلاف باورها، لاتکس آلوئه‌ورا  نمی‌تواند مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر یا روده التهابی را درمان کند.

۶. بهبود پوست و پیشگیری از چروک

استفاده از آلوئه‌ورا در یک دوره ۹۰روزه می‌تواند تولید کولاژن را افزایش دهد و انعطاف‌پذیری پوست را بهبود بخشد. بررسی‌ها نشان داده که آلوئه‌ورا می‌تواند رطوبت پوست را حفظ و آن را محکم‌تر کند. افرادی که پوست‌های خشک دارند می‌توانند با استفاده از این گیاه، پوست خود را مرطوب نگهدارند.

۷. کاهش قند خون

بنابر برخی از بررسی‌ها آلوئه‌ورا می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و به همین دلیل برای افراد مبتلا به دیابت گیاه مناسبی است. البته تحقیقات انجام شده در این مورد هنوز کافی نیستند و نمی‌توان مفید بودن این گیاه برای دیابتی‌ها را صددرصد تایید کرد.

کدخبر: 701786 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟