چه نوزادانی زودتر پیر می شوند؟

مردانی که با وزن تولد بسیار پایین به‌دنیا می‌آیند، در میان‌سالی درمقایسه‌با هم‌سن‌وسالانشان ازنظر بیولوژیکی پیرتر هستند.

به گزارش رکنا ، دانشمندان به‌عنوان بخشی از طولانی‌ترین تجزیه‌و‌تحلیل جهان روی نوزادان نارس دارای وزن تولد بسیار کم (ELBW) کشف کرده‌اند که ژن‌های نوزادان پسر ELBW درمقایسه‌با نوزادان پسری که رسیده به‌دنیا می‌آیند، سریع‌تر پیر می‌شوند. در این‌جا درباره پیری بیولوژیکی صحبت می‌کنیم: صدها ژن اصلی در بدن‌ این مردان سرعت بیشتری از نوعی ویرایش شیمیایی دارند که به‌طور‌طبیعی در طول زمان اتفاق می‌افتد. نتایج مطالعه نشان داد آن‌ها در دهه چهارم زندگی درمقایسه‌با هم‌سن‌وسالان دارای وزن تولد طبیعی، به‌طور‌متوسط ۴/۶ سال پیرتر هستند.

به‌گزارش ساینس الرت، اختلاف مذکور در نوزادان دختر ELBW مشاهده نشد که با پژوهشی از گذشته مطابقت دارد و نشان داده نوزادان پسر نارس ممکن است درمقایسه‌با دختران نارس دربرابر استرس‌های دوران پیش ‌از‌ تولد حساس‌تر باشند. رایان ون لیشوت، پزشک و عصب‌شناس دانشگاه مک‌مستر کانادا می‌گوید: «اگرچه مشخص نیست چرا پیری بیولوژیکی تسریع‌شده در مردان ELBW دیده می‌شود، نشان می‌دهد مواجهه‌ پیش از تولد، نقش مهمی در پیری ایفا می‌کند.»

نوزادان ELBW آن‌هایی هستند که وزنشان هنگام تولد کمتر از یک کیلوگرم است؛ یعنی با وزنی کمتر از یک‌سوم وزن طبیعی نوزادانی متولد می‌شوند که در زمان طبیعی به‌دنیا می‌آیند. در این بخش خاص از پژوهش، افراد مطالعه‌شده نوزدان ELBW متولدشده بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ بودند که از آن زمان دانشمندان به‌طور‌منظم آن‌ها را زیرنظر گرفتند.

سیگنال‌های بدن برای نشان دادن پیری

درحالی‌که فرمول ثابتی برای اندازه‌گیری پیری بیولوژیکی وجود ندارد، سیگنال‌های مختلفی در بدن وجود دارد که می‌تواند به‌عنوان راهنما عمل کند. یکی از این سیگنال‌ها، طول تلومرها است؛ کلاهکی که در انتهای کروموزوم‌ها قرار دارد. در مطالعه جدید، از ساعت اپی‌ژنتیک استفاده شد: آزمایش بیوشیمیایی که سطوح متیلاسیون DNA افراد را در نظر می‌گیرد. متیلاسیون فرایند طبیعی است که در آن مولکول‌های خاصی به نام گروه‌های متیل به قطعات DNA ما اضافه می‌شوند که به‌نوبه خود می‌تواند نحوه خواندن ژن‌ها را تغییر دهد. تصور می‌شود اندازه‌گیری‌های ساعت اپی‌ژنتیک شاخص مناسبی از سن بیولوژیکی فرد باشد و ممکن است بتواند خطر بیماری‌ها را پیش از بروز آن‌ها نشان دهد.

پژوهشگران ژن‌های ۹۲ فرد ۳۰ تا ۳۵ ساله را بررسی کردند. از این تعداد، ۴۵ نفر نوزاد ELBW و ۴۷ نفر نیز با وزن تولد طبیعی به‌دنیا آمده بودند. اثر مشکلات سلامتی مزمن و اختلالات حسی در تجزیه‌و‌تحلیل در نظر گرفته شد. ون لیشوت می‌گوید نتایج آن‌ها بر نیاز نظارت بر سلامت بازماندگان تولدهای زودرس در سراسر طول عمر و نیاز به پژوهش‌های بیشتر تأکید می‌کند. علاوه‌بر‌این، پیش‌اگهی دادن به مردان ELBW و پیری سالم ممکن است بتواند این خطرها را کاهش دهد.

عوامل مختلفی ازنظر سرعت پیری بیولوژیکی هریک از ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و تمام عواملی مانند خواب کافی و ورزش، داشتن رژیم غذایی متعادل، استعمال‌نکردن دخانیات و حفظ روابط اجتماعی قوی می‌تواند سرعت پیری بیولوژیکی را کاهش دهد.

پیری اضافی در نوزادان پسر ELBW

سؤال بعدی این است: چرا پیری اضافی در نوزادان پسر ELBW اتفاق می‌افتد؛ ولی در دختران دیده نمی‌شود؟ آیا این مسئله با آنچه پیش از تولد رخ می‌دهد، ارتباط دارد؟ پژوهشگران می‌گویند این امر ممکن است با وضعیت نوزادان در بخش مراقبت ویژه از نوزادان ارتباط داشته باشد.

وقتی درک بهتری از آنچه در جریان است، به‌دست آید، کارشناسان شاید ازطریق افزایش آگاهی از ضرورت زندگی سالم از سنین اولیه یا تغییر برخی رویه‌ها و اقدامات در بخش مراقبت از نوزادان ایده‌هایی درباره چگونگی محدودکردن پیری بیولوژیکی تسریع‌شده به‌دست خواهند آورد. پژوهشگران در مطالعه‌شان نتیجه‌گیری می‌کنند:

این تغییرات می‌تواند ازنظر پیری زودرس و حساسیت به بیماری و مرگ‌و‌میر پیامدهای مهمی داشته باشد و بر ضرورت نظارت و ارتقای سلامتی در بازماندگان تولدهای زودرس در تمام طول عمر تأکید می‌کند.

این پژوهش در مجله Pediatrics منتشر شده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 690788 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟