استفاده روزانه از اسپری بینی ممنوع!

اسپری بینی ابزاری مفید برای تسکین احساس گرفتگی است اما آنها برای استفاده کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده‌اند و عادت به استفاده روزانه از آنها می‌تواند با تاثیرات منفی همراه باشد.

به گزارش رکنا ، نتایج نظرسنجی جدید با تقریبا ۹۰۰ شرکت‌کننده نشان داد، نیمی از شرکت‌کنندگان از اسپری بینی بیش از میزان تجویز شده استفاده می‌کنند.

اسپری‌های بینی که بدون نسخه عرضه می‌شوند فقط باید به مدت سه روز استفاده شوند. استفاده طولانی مدت از آنها می‌تواند منجر به بیماری به نام رینیت مدیکمنتوزا، رینیت بازگشتی یا احتقان مجدد شود و این گرفتگی حاصل استفاده بیش از اندازه از دارو است و علت آن یک ماده تحریک کننده یا ویروس نیست.

اسپری‌های بینی التهاب رگ‌های خونی که باعث گرفتگی شدند را کاهش می‌دهند اما استفاده بیش از سه روز منجر به مقاومت در برابر دارو شده و بیمار برای رفع التهاب به دوزهای بیشتری نیاز دارد. البته اعتیاد محسوب نمی‌شود اما وابستگی به داروی مورد استفاده در اسپری بینی ایجاد می‌شود.

قطع استفاده از اسپری بینی برای رفع احتقان

اگر گرفتگی بینی حتی با استفاده از اسپری بینی برطرف نشود و علائم آلرژی دیگر وجود نداشته باشد تنها راه برای رفع احتقان، قطع استفاده از اسپری بینی است. از بین رفتن احتقان ممکن است چندین هفته طول بکشد و پزشک می‌تواند در ابتدا استروئیدهای خوراکی یا سایر روش‌های درمانی را تجویز کند تا گرفتگی را تسکین دهد.

شست‌وشو با محلول شست‌وشو در پاکسازی مجاری تنفسی مسدود شده موثر است و اگر می‌خواهید آن را امتحان کنید می‌توانید بطری‌های مخصوص شست‌وشوی را در داروخانه محلی خود بیابید و با آب گرم و مخلوط نمکی برای پاکسازی ملایم سینوس‌ها اقدام کنید.

نکات مهم در استفاده از اسپری بینی بدون نسخه پزشک

اگر قصد دارید از اسپری بینی بدون نسخه استفاده کنید، به یاد داشته باشید که دستورالعمل‌ها را بخوانید و به درستی به آنها عمل کنید. بیش از سه روز از آن استفاده نکنید، فقط هر ۱۰ تا ۱۲ ساعت استفاده شود و بیش از دو بار در ۲۴ ساعت نیز استفاده نشود. در صورت بهبود نیافتن با پزشک خود در مورد راه‌های تسکین این مشکل صحبت کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 685486 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟