خانم های باردار چطور بنشینند؟

اغلب مادران باردار به دلیل شکم در حال رشد خود به ‌ویژه در سه ماه آخر مدام احساس نارضایتی از وضعیت فیزیک بدن‌شان دارند.

به گزارش رکنا، وضعیت خوب بدن یک مادر باردار در حالت ایستاده، نشسته یا دراز کشیده موقعیتی است که کمترین فشار به پشت بدن مادر وارد شود. این وضعیت درست به مادر کمک می‌کند تا کمتر با مشکلاتی مثل درد کمر و شانه، گردن، لگن و... در هر مرحله از بارداری روبه رو شود. در این مطلب برخی از نکات اساسی در حین نشستن را یادآور می‌شویم.

برای تکیه دادن به پشتی صندلی یا هر تکیه‌گاه دیگر، یک حوله کوچک رول شده یا رول مخصوص کمر در منحنی پشت خود قرار دهید و فضای خالی کمرتان را پر کنید. این نکته را به هنگام رانندگی هم رعایت کنید.

روی صندلی و مبل باسن و زانوها را در زاویه قائم نگه دارید. همچنین برای جلوگیری از تحمیل فشار به مفاصل لگنی، پاها را ضربدری روی هم نیندازید و صاف روی زمین قرار دهید. اگر پاها به زمین نمی‌رسند می‌توانید از زیر پایی برای قرار گرفتن راحت و درست پاها استفاده کنید تا زانوها درست هم‌سطح باسن قرار بگیرد. این کار فشار در ناحیه کمر را کاهش می‌دهد.

در محل کار، ارتفاع صندلی و سطح میز کار را طوری تنظیم کنید تا نزدیک میز خود قرار بگیرید و مجبور به خم‌شدن نشوید. آرنج و بازوها را روی دسته صندلی یا میز قرار دهید و شانه‌ها را به حالت آرام رها کنید.

هنگام نشستن روی صندلی چرخشی برای چرخیدن به هر سمت نه فقط از ناحیه کمر بلکه با همه بدن بچرخید. البته استفاده از امکان چرخشی بودن این نوع صندلی‌ها تا حدی این چالش را رفع خواهد کرد.

برای نشستن روی زمین ابتدا زانوها را خم کنید، یک دست را روی ران و دست دیگر را روی زمین قرار دهید و به آرامی باسن را به زمین برسانید. صاف بنشینید و وزن بدن را به ‌طور مساوی روی هر دو باسن تقسیم کنید. در صورت تکیه دادن، کوسن کوچکی را در پشت گودی کمر قرار دهید و با زاویه 10 درجه بنشینید.

در دوران بارداری چهار زانو ننشینید

چهار زانو نشستن در بارداری برای مدت کوتاه مشکلی ایجاد نمی‌کند اما با توجه به این‌که پاها نباید روی هم قرار بگیرد توصیه می‌شود به جای چهار زانو نشستن در دوران بارداری پاها را درحالی‌که بالش کوچکی زیر زانوها قرار گرفته، دراز کنید.

سعی کنید بیش از 30 دقیقه در یک وضعیت ننشینید و هر از گاهی حالت نشستن‌تان را تغییر دهید. در صورتی‌که از درد کمر رنج می‌برید مدت زمان نشستن‌تان بیشتر از 15 دقیقه نشود.

زنان باردار چگونه از صندلی بلند شوند؟

برای بلند شدن از روی صندلی ابتدا کمی خود را به سمت جلوی صندلی بکشید تا هر دو پا کاملا روی زمین قرار بگیرد، سپس هر دو دست را کنار صندلی قرار دهید و با کمک گرفتن از دسته‌های صندلی بایستید.

برای بلند شدن از زمین باید روی دست‌ها و زانوها به حالت چهار دست و پا بلند شوید به این ترتیب که دست خود را روی یک زانو بفشارید و از دست مخالف برای کمک استفاده کنید. سپس پاها را صاف کنید و بلند شوید.

موقع نشستن روی صندلی، پشت را صاف و شانه‌ها را به عقب متمایل کنید؛ باسن باید با پشت صندلی مماس شود.

پیشنهاد می‌شود بعد از بلند شدن و ایستادن، چند حرکت کششی کمر مخصوص دوران بارداری انجام دهید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 682948 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟