خوراکی دوستدار قلب مردان چیست؟

وقایع استرس زا – مانند جلسه امتحان، سخنرانی یا شرکت در مصاحبه شغلی – به طور موقت ضربان قلب و فشار خون را افزایش داده و رگ‌ها را گشاد می‌کند.

به گزارش رکنا ، این یک قسمت طبیعی از پاسخ «جنگ یا گریز» بدن است، اما پوشش رگ‌های خونی، که به عنوان اندوتلیوم شناخته می‌شود، ۹۰ دقیقه طول می‌کشد تا از این نوع استرس بهبود یابند.

این ممکن است به توضیح این نکته کمک کند که چرا یک قسمت از استرس به طور موقت خطر وقوع حوادث حاد قلبی عروقی مانند حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر، متخصصان می‌دانند که داشتن یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، حملات قلبی و مرگ و میر قلبی عروقی را در فرد کاهش می‌دهد.

مواد مغذی در میوه‌ها و سبزیجات

از جمله مواد مغذی سالم موجود در میوه‌ها و سبزیجات می‌توان به ترکیبات پلی فنولیک معروف به فلاوانول اشاره کرد. در طولانی مدت، این‌ها عملکرد اندوتلیال را بهبود می‌بخشند و فشار خون را پایین می‌آورند.

با این حال، اثرات فلاوانول در طی استرس و بلافاصله پس از آن ناشناخته است.

دانشمندان دانشگاه بیرمنگام انگلستان اولین تحقیق را برای بررسی این سؤال انجام داده‌اند.

آقایان کاکائو بخورند

تحقیقات آنها نشان می‌دهد که مصرف کاکائو ، سرشار از فلاوانول، در ساعات قبل از یک رویداد استرس زا می‌تواند جریان خون را در طول تجربه بهبود بخشد و به بازیابی عملکرد اندوتلیال در مردان کمک کند.

یافته‌های آنها برای رژیم روزمره قابل توجه است، زیرا دوز مصرفی روزانه با مصرف انواع غذاهای غنی از فلاوانول – به ویژه سیب، انگور سیاه، توت سیاه، گیلاس، تمشک، گلابی، نبض، چای سبز و کاکائو فرآوری نشده قابل دستیابی است.

این‌ها پیامدهای مهمی در اقدامات محافظت از رگهای خونی افرادی دارد که در برابر اثرات استرس روانی آسیب پذیرتر هستند.

بررسی مردان و سلامت شان

دانشمندان ۳۰ مرد سالم بین ۱۸ تا ۴۵ سال را انتخاب کردند که در دو زمان جداگانه با فاصله حداقل ۷ روز در آزمایشگاه بررسی شدند.

این تحقیق شامل ۱۲ ساعت ناشتایی قبل از هر جلسه و پرهیز از مصرف الکل، ورزش زیاد و ۲۴ ساعت قبل از غذا و نوشیدنی غنی از پلی فنول بود.

در ابتدای هر ویزیت، در حالی که شرکت کنندگان در آرامش بودند، محققان «اتساع با واسطه جریان بازویی» آن‌ها را ارزیابی کردند، که اندازه گیری عملکرد اندوتلیال است.

آن‌ها همچنین فشار خون، ضربان قلب و جریان خون خود را اندازه گیری کردند.

در یکی از این ویزیت‌ها، شرکت کنندگان کاکائوی معمولی، که سرشار از فلاوانول است، نوشیدند و در دیدار دیگر، یک نوشیدنی مخصوص کاکائو نوشیدند که فلاونول کمی داشت.

حدود ۹۰ دقیقه بعد، آن‌ها در یک آزمون رقابتی از حساب ذهنی که برای ایجاد استرس طراحی شده بود، شرکت کردند.

به عنوان مثال، در طول آزمون، محققان از شرکت کنندگان فیلم گرفتند و آنها مجبور بودند عملکرد آنها را روی صفحه تماشا کنند. محققان به شرکت کنندگان گفتند که «ارزیابان زبان بدن» آن‌ها را ارزیابی می‌کنند.

وظیفه حساب به تدریج سریع‌تر می‌شد و شرکت کنندگان هر زمان که پاسخ اشتباهی می‌گرفتند امتیاز از دست می‌دادند.

یک آزمایشگر در اتاق، پاسخ آنها را علامت گذاری کرده و هنگام خطا، یا اگر اشتباه نکرده است، هر ۱۰ پاسخ یک بار زنگ خطر را به صدا درآورده است.

در ۳۰ و ۹۰ دقیقه پس از آزمایش استرس، محققان عملکرد اندوتلیال و فشار خون شرکت کنندگان را اندازه گیری مجدد کردند.

نتایج نشان داد که ۳۰ دقیقه پس از تست استرس، همه شرکت کنندگان عملکرد اندوتلیال مختل داشتند. این معیار ۹۰ دقیقه پس از آزمون استرس به طور قابل توجهی بالاتر بود.

با این حال، شرکت کنندگانی که کاکائوی پر فلاوانول نوشیدند نسبت به افرادی که کاکائو فلاوانول کم مصرف کردند، کاهش عملکرد اندوتلیال را مشاهده کردند.

علاوه بر این، کاکائو با فلاوانول بالا جریان خون را در طی آزمایش و بعد از آن در مقایسه با کاکائو با فلاوانول کم افزایش داد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 676602 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟