نشانه های ابتلا به دیابت نوع 1 + درمان

دیابت نوع 1 یک بیماری مزمن است که در آن سلول های پانکراس که انسولین تولید می کنند از بین می روند و بدن قادر به ساخت انسولین نیست.

به گزارش رکنا ، انسولین هورمونی است که به سلول های بدن برای تامین انرژی از گلوکز کمک می کند. بدن از غذایی که می خورید گلوکز دریافت می کند انسولین اجازه می دهد تا گلوکز از خون به سلول های بدن منتقل شود. هنگامی که سلول ها به اندازه کافی باشند بافت های کبدی و عضلانی گلوکز اضافی را که قند خون نیز نامیده می شود به صورت گلیکوژن ذخیره می کنند.

این ماده به قند خون تجزیه می شود و در صورت نیاز به صورت انرژی بین وعده های غذایی، هنگام ورزش یا هنگام خواب آزاد می شود. در دیابت نوع 1، بدن به دلیل کمبود انسولین قادر به پردازش گلوکز نیست. گلوکز از غذا نمی تواند به سلول ها راه پیدا کند که این امر باعث می شود گلوکز بیش از حد در خون گردش کند. سطح بالای قند خون منجر به مشکلات کوتاه و طولانی مدت می شود.

علائم دیابت نوع 1

موارد زیر علائم دیابت نوع 1 است:

گرسنگی بیش از حد

تشنگی بیش از حد

تاری دید

خستگی

تکرر ادرار

کاهش چشمگیر وزن در مدت زمان کوتاه

همچنین احتمال می رود فردی دچار کتواسیدوز شود که از عوارض ابتلا به دیابت است. علائم این بیماری عبارتند از:

تنفس سریع و پی در پی

خشکی پوست و دهان

صورت برافروخته

بوی تنفس میوه ای

حالت تهوع

استفراغ یا درد معده

اگر یک یا چند علائم دیابت نوع 1 را دارید باید به پزشک مراجعه کنید. اما اگر علائم کتواسیدوز دارید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید زیرا کتواسیدوز یک فوریت پزشکی محسوب می شود.

دیابت نوع 1 در مقابل دیابت نوع 2

دیابت دو نوع اصلی نوع 1 و نوع 2 دارد که علائم مشابهی دارند و با گذشت زمان می توانند منجر به بسیاری از عوارض مشابه شوند. با این حال، این دو بیماری های بسیار متفاوتی هستند. دیابت نوع 1 نتیجه آن است که بدن به تنهایی انسولین تولید نمی کند، بنابراین مصرف انسولین برای زنده ماندن، انتقال گلوکز از جریان خون به سلول های بدن لازم است. برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، سلول ها دیگر به خوبی به انسولین پاسخ نمی دهند. بدن با وجود مقادیر کافی هورمون تلاش می کند تا گلوکز را از خون به داخل سلول ها منتقل کند. در نهایت بدن آنها ممکن است به طور کامل انسولین کافی را متوقف کند.

دیابت نوع 1 خیلی سریع ایجاد می شود و علائم آن واضح است. برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، این بیماری ممکن است طی سال های متمادی ایجاد شود. در حقیقت، فرد مبتلا به دیابت نوع 2 تا زمانی که دچار عارضه ای نشود از ابتلا به آن آگاه نمی شود. 2 نوع دیابت ناشی از چیزهای مختلف است، همچنین دارای عوامل خطر منحصر به فرد هستند.

علل بروز دیابت نوع 1

علت دقیق ابتلا به دیابت نوع 1 هنوز ناشناخته است. با این حال، تصور می شود یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های بتا در پانکراس حمله می کند. این سلول ها، سلول های سازنده انسولین هستند، اما دانشمندان به طور کامل نمی دانند چرا این اتفاق رخ می دهد. عناصر ژنتیکی و محیطی مانند ویروس ها ممکن است در بروز آن نقش داشته باشند.

تشخیص دیابت نوع 1

دیابت نوع 1 به طور معمول از طریق انجام یک سری آزمایشات تشخیص داده می شود. دیابت نوع 1 اغلب به سرعت ایجاد می شود و اگر افراد یکی از معیارهای زیر را داشته باشند ابتلا به آن تشخیص داده می شود:

قند خون ناشتا> 126 میلی گرم در دسی لیتر در 2 آزمایش جداگانه

قند خون تصادفی> 200 میلی گرم در دسی لیتر همراه با علائم دیابت

هموگلوبین ای وان سی> 6.5 در 2 آزمایش جداگانه

از این معیارها برای تشخیص دیابت نوع 2 نیز استفاده می شود. در حقیقت، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 گاهی به اشتباه در آنها دیابت نوع 2 تشخیص داده می شود. تا زمانی که علیرغم درمان شروع به ایجاد عوارض یا بدتر شدن علائم نکنید احتمال می رود پزشک متوجه تشخیص اشتباه نشود. هنگامی که قند خون آنقدر بالا می رود که کتواسیدوز دیابتی رخ می دهد مشکل تشدید می شود. اگر علائم دیابت را داشته باشید پزشک به احتمال زیاد آزمایش هایی را برای شما تجویز می کند.

درمان دیابت نوع 1

اگر به دیابت نوع 1 مبتلا شوید بدن نمی تواند انسولین خود را بسازد، بنابراین برای کمک به بدن در استفاده از قند خون باید انسولین تزریق کنید. سایر درمان ها نیز نویدبخش کنترل علائم دیابت نوع 1 هستند.

انسولین

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید هر روز انسولین مصرف کنند که به طور معمول انسولین به روش تزریق استفاده می شود. برخی از افراد از پمپ انسولین استفاده می کنند که پمپ از طریق درگاهی در پوست انسولین تزریق می کند. میزان انسولین مورد نیاز فرد در طول روز متفاوت است. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به طور منظم قند خون خود را آزمایش می کنند تا میزان انسولین مورد نیاز خود را دریابند. رژیم و ورزش هر دو گزینه می توانند بر میزان قند خون تاثیر بگذارند. چندین نوع انسولین وجود دارد که پزشک با امتحان بیش از یک مورد بهترین نتیجه را برای فرد پیدا می کند.

متفورمین

متفورمین نوعی داروی خوراکی دیابت است که سال ها فقط در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شده است. با این حال، برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به انسولین مقاوم می شوند این بدان معنی است که انسولینی که از طریق تزریق دریافت می کنند کارآیی ندارد. متفورمین با کاهش تولید قند در کبد به کاهش قند در خون کمک می کند. پزشک احتمال می رود علاوه بر انسولین مصرف متفورمین را نیز تجویز کند.

واکسن ها

واکسن سل نوعی نوید درمانی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 محسوب می شود. نتایج یک مطالعه در مقیاس بسیار کوچک نشان داد افراد مبتلا به نوع 1 که 2 بار تزریق واکسن ﺑﺎﺳﻴﻞ ﮐﺎﻝ مت ژرﻳﻦ انجام داده اند برای حداقل 5 سال سطح قند خون آنها را تثبیت کرده اند. این گزینه درمانی هنوز در بازار موجود نیست و در حال آزمایش است و از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا تایید نشده است، اما نتایج آن نویدبخشی برای درمان دیابت نوع 1 در آینده است.

سایر داروها

داروی خوراکی جدیدی برای مبتلایان به دیابت نوع 1 به نام Sotagliflozin چشم انتظار تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است. در صورت دریافت چراغ سبز، این دارو نخستین داروی خوراکی طراحی شده برای استفاده در کنار انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است. این دارو با مجبور کردن بدن در دفع ادرار و کاهش جذب گلوکز در روده سطح گلوکز را در خون کاهش می دهد. داروهای مشابه در حال حاضر برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد، اما هیچ کدام از آنها برای افراد مبتلا به نوع 1 تایید نشده است.

رژیم و ورزش

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای پایدار نگه داشتن قندِ خون باید به صورت منظم وعده ها و میان وعده ها داشته باشند، همچنین یک متخصص تغذیه می تواند به ایجاد یک برنامه غذایی مناسب به فرد کمک کند. علاوه بر این، ورزش به کاهش سطح قند خون کمک می کند. مقادیر انسولین در صورت نیاز متناسب با سطح ورزش تنظیم می شود.

عوامل خطر دیابت نوع 1

عوامل خطرساز ابتلا به دیابت نوع 1 هنوز به خوبی شناخته نشده است. با این حال، برخی از عوامل بالقوه آن شناسایی شده اند که در ادامه توضیح داده می شوند.

سابقه خانوادگی

سابقه خانوادگی در برخی موارد ابتلا به دیابت نوع 1 مهم است. اگر شما یکی از اعضای خانواده تان با دیابت نوع 1 دست و پنجه نرم می کند خطر ابتلا به آن در سایر اعضای خانواده افزایش می یابد. چندین ژن با این بیماری ارتباط دارند. با این حال، همه افرادی که این ژن ها را دارند به دیابت نوع 1 نیز مبتلا نمی شوند. بسیاری از محققان و پزشکان معتقدند نوعی از عوامل محرک باعث ایجاد دیابت نوع 1 در برخی از افراد می شود، اما در برخی دیگر نه.

نژاد

نژاد یک عامل خطر برای دیابت نوع 1 محسوب می شود به گونه ای که در سفیدپوستان بیشتر از نژادهای دیگر مشاهده می شود.

فاکتورهای محیطی

برخی ویروس ها دیابت نوع 1 را تحریک می کنند البته هنوز مشخص نیست کدام یک ممکن است مقصر باشند. به همین ترتیب، افراد در مناطق سردسیر بیشتر به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند، همچنین پزشکان موارد بیشتری از نوع 1 را در زمستان نسبت به تابستان تشخیص می دهند. چندین مولفه دیگر در ابتلا به دیابت نوع 1 تاثیر می گذارد.

دیابت نوع 1 در کودکان

دیابت نوع 1 زمانی به عنوان دیابت نوجوانان شناخته می شد به این دلیل که به طور مکرر در کودکان و بزرگسالان تشخیص داده می شد. برای مقایسه، دیابت نوع 2 به طور معمول بیشتر در بزرگسالان مسن تشخیص داده می شود. با این حال، تقریبا در هر سنی هر دو نوع می تواند تشخیص داده شود. علائم دیابت در کودکان عبارتند از:

کاهش وزن

خیس شدن تخت یا ادرار بیشتر

احساس ضعف یا خستگی

بیشتر گرسنه یا تشنه شدن

تغییرات خلق و خوی

تاری دید

نسل اول لوزالمعده مصنوعی اخیرا برای استفاده در کودکان تایید شده است. این دستگاه زیر پوست قرار می گیرد سپس قند خون را به طور مداوم اندازه گیری می کند در صورت لزوم مقدار مناسب انسولین را به طور خودکار آزاد می کند. بیشتر کودکان هنوز از روش های دستی برای تزریق انسولین و نظارت بر گلوکز استفاده می کنند به ویژه در کودکان خردسال، این امر نیاز به کار زیاد والدین برای حفظ ایمنی و سلامت آنها دارد. کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 می توانند زندگی عادی، سالم و رضایت بخشی داشته باشند.

امید به زندگی و آمار

در حال حاضر بیش از 1.25 میلیون آمریکایی با دیابت نوع 1 زندگی می کنند. هر ساله 40 هزار نفر دیگر در ایالات متحده با این بیماری تشخیص داده می شوند. با وجود این تعداد زیاد موارد دیابت نوع 1 تنها حدود 5 درصد از کل موارد دیابت در کشور را تشکیل می دهد. دیابت (نوع 1 و نوع 2) هفتمین علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است. نتایج یک مطالعه استرالیایی روی داده های سال های 1997 تا 2010 نشان داد متوسط ​​امید به زندگی در یک فرد مبتلا به دیابت نوع 1، 12 سال کمتر از متوسط ​​جمعیت است. مدیریت صحیح این بیماری به کاهش عوارض و طولانی شدن امید به زندگی کمک می کند.

عوامل ژنتیکی

محققان به طور دقیق متوجه نمی شوند چه چیزی باعث ابتلا به دیابت نوع 1 می شود. با این حال، آنها معتقدند ژن های یک شخص نقش دارد. افرادی که به دیابت نوع 1 مبتلا هستند با استعداد ابتلا به این بیماری متولد می شوند. به نظر می رسد از طریق نسل های یک خانواده منتقل شده است، اما هنوز مشخص نیست این الگو چگونه کار می کند و چرا برخی از افراد در یک خانواده به دیابت مبتلا می شوند در حالی که دیگران به این بیماری مبتلا نمی شوند.

محققان انواع خاصی از ژن را شناسایی کرده اند که خط ابتلا در فرد را افزایش می دهد. این انواع را می توان بین والدین و فرزند بعد از نسل به اشتراک گذاشت. با این حال، تنها 5 درصد از افراد مبتلا به این انواع ژنی در واقع به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند به همین دلیل محققان معتقدند ژن ها تنها بخشی از معادله هستند. آنها فکر می کنند چیزی که باعث ابتلا به این بیماری در افراد می شود ژن های ارثی هستند و ویروس نیز یکی از مشکوک ترین عوامل تحریک کننده است به عنوان مثال، دوقلوهای همسان دارای ژن های یکسان ممکن است هر دو به این بیماری مبتلا نشوند. اگر یکی از دوقلوها به دیابت نوع 1 مبتلا باشد قل دیگر نیمی از زمان یا کمتر به این بیماری مبتلا می شود که نشانه این است که ژن ها تنها عامل دخیل در ابتلا نیستند.

رژیم کتو

رژیم کتوژنیک فوایدی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارد. رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات به مدیریت سطح قند خون کمک می کند و حتی منجر به کاهش وزن می شود. با این حال، برای دیابت نوع 1، رژیم کتو بخوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. تا به امروز توصیه عمومی رژیم غذایی برای این نوع دیابت رژیم کم کربوهیدرات است. با این حال، محققان در حال بررسی مزایای و ایمنی احتمالی رژیم غذایی هستند که میزان کربوهیدرات را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بیشتر محدود کند. نتایج یک مطالعه کوچک نشان داد افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که بیش از 2 سال رژیم کتو را دنبال کردند نتایج بهتر ای وان سی و کنترل قند خون را نشان دادند. اگر می خواهید رژیم کتو را امتحان کنید و به دیابت نوع 1 مبتلا هستید با پزشک خود مشورت کنید وی ممکن است شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد.

بارداری

بارداری چالش های منحصر به فردی را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دارد. با این وجود بارداری و تولد یک کودک سالم با وجود ابتلا به این بیماری امکان پذیر است. مهمترین چیزی که باید بخاطر بسپارید این است که هر کاری را که برای بدن خود انجام می دهید در واقع برای فرزند خود انجام می دهید. سطح بالای قند خون در دوران بارداری منجر به عوارضی مانند افزایش وزن هنگام تولد، زایمان زودرس، کاهش قند خون، فشار خون بالا و حتی تولد مرده می شود، بنابراین در صورت ابتلا به دیابت نوع 1 و قصد بارداری باید با پزشک خود مشورت کنید وی می تواند سطح قند خون برای شما و کودک را ثابت و ایمن نگهدارد. بهتر است برای بارداری برنامه ریزی کنید و در مورد دیابت خود با پزشک صحبت کنید. در دوران بارداری به احتمال زیاد باید به صورت مرتب به پزشک مراجعه کنید حتی شاید نیاز باشد دارو و انسولین را در طول بارداری تنظیم کنید.

نوشیدن الکل

برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1، الکل در کوتاه مدت تاثیر زیادی بر سطح قند خون دارد و با گذشت زمان مصرف بیش از حد الکل می تواند منجر به بروز عوارض دیابت شود. کبد وظیفه پردازش و دفع الکل از بدن و کنترل سطح قند خون را دارد. اگر دیابت نوع 1 دارید و الکل می نوشید بدن شما برای مقابله با الکل کنترل قند خون را آهسته می کند. این امر می تواند بلافاصله یا تا 12 ساعت پس از نوشیدن منجر به کاهش قند خون شود، بنابراین مهم است قبل از نوشیدن الکل قند خون خود را آزمایش کنید و بعد از آن نیز به کنترل ادامه دهید.

عوارض

سطح بالای قند خون به قسمت های مختلف بدن آسیب می رساند. اگر دیابت به درستی کنترل نشود خطر عوارض زیر افزایش می یابد:

افزایش خطر حمله قلبی

مشکلات چشمی از جمله نابینایی

آسیب عصبی

عفونت روی پوست به ویژه پا که در موارد جدی به قطع عضو نیاز می شود

آسیب کلیه

دیابت می تواند به اعصاب فرد نیز آسیب برساند و منجر به بیماری به نام نوروپاتی دیابتی شود که در پا معمول است. بریدگی های کوچک به ویژه در پایین پاها می توانند به سرعت به زخم های شدید و عفونت تبدیل شوند به خصوص اگر سطح قند خون کنترل نشود به این دلیل است که شما نمی توانید برش ها را احساس کنید یا ببینید، بنابراین برای درمان آنها اقدام نمی کنید به همین دلیل اگر مبتلا به دیابت هستید باید پاهای خود را به طور مرتب چک کنید. علاوه بر این، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید به سایر تغییرات در بدن خود نیز توجه کنند.

ورزش ایمن

ورزش می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مشکل باشد، اما این یک قسمت حیاتی از سبک زندگی سالم است که برای افراد مبتلا به این بیماری نیز گزینه مهمی محسوب می شود. افرادی که دیابت نوع 1 دارند باید حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش کنند، همچنین نباید بیش از 2 روز متوالی بدون ورزش سپری کنند. ورزش هوازی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و همچنین تمرینات قدرتی و مقاومتی نیز گزینه های مفیدی هستند. با این حال، آنچه مشخص نیست بهترین روش برای کنترل قند خون حین ورزش است به این دلیل است که سطح قند خون در طول ورزش و بعد از آن افزایش می یابد یا حتی افت می کند زیرا سلول های بدن شروع به استفاده از انسولین یا حرکت گلوکز به طور موثرتری می کنند. هنوز هم متخصصان پیشنهاد می کنند افراد مبتلا به دیابت برای سلامتی مطلوب ورزش منظم داشته باشند.

زندگی با دیابت نوع 1

دیابت نوع 1 یک بیماری مزمن و بدون درمان است. با این حال، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می توانند با دریافت درمان مناسب مانند مصرف انسولین، رژیم غذایی سالم و ورزش زندگی طولانی و سالمی داشته باشند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 675149 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟