بهترین راهکارهای رفع اختلالات گوارشی پس از تعطیلات نوروز

یک مشاور تغذیه درباره علت اختلالات گوارشی بعد از تعطیلات نوروز و راهکارهای رفع آن توضیح داد.

به گزارش رکنا ، شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه گفت: یکی از عوارضی که معمولا بعد از تعطیلات نوروز در افراد مشاهده می‌شود، یبوست و اختلالات گوارشی است و از جمله عوامل مهم در بروز این اختلالات گوارشی را می‌توان افراط در مصرف غذا، استفاده از غذا‌های چرب و سرخ کرده، کمبود مصرف فیبر در رژیم غذایی، مصرف ناکافی آب، بی تحرکی و ورزش نکردن دانست.

او افزود: البته عوامل دیگری مثل مصرف برخی دارو‌های ضد فشار یا کاهنده چربی خون ، برخی بیماری‌ها مانند دیابت، تیروئید، استرس و فشار‌های روانی را هم در بروز اختلالات گوارشی دخیل دانست.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه درباره یبوست همه افراد باید به سه عامل مهم توجه کنند، بیان کرد: مصرف کافی آب، فیبر و انجام فعالیت بدنی جزو سه عامل مهم در پیشگیری از یبوست محسوب می‌شوند. بهترین منبع فیبر غلات و حبوبات کامل است همچنین سبزیجات و میوه‌ها دارای فیبر قابل توجهی هستند. از جمله منابع فیبر می‌توان به نخود، لوبیا، عدس، سبوس گندم و جو، سبزیجات، میوه ها و نان سنگک اشاره کرد؛ در واقع مواد دارای فیبر باعث می‌شوند که حجم مدفوع افزایش و دفع آن از روده تسریع پیدا کند.

اهمیت مصرف آب در پیشگیری از یبوست

اولیایی درخصوص اهمیت مصرف آب در پیشگیری از یبوست بیان کرد: در صورتی که مواد غذایی حاوی فیبر زیاد مصرف شود، اما آب کافی نوشیده نشود تاثیر چندانی در درمان یبوست نخواهد داشت، پس توصیه می‌کنیم حداقل ۶ تا ۸ لیوان در روز آب بنوشید.

او افزود: فعالیت بدنی و تحرک از دیگر ملزومات درمان یبوست است؛ در واقع ورزش منظم و روزانه به بهبود کارایی روده بزرگ و رفع یبوست کمک می‌کند.

اولیایی تصریح کرد: باید به این نکته مهم توجه داشت که وابستگی و افراط در مصرف روغن کرچک یا دارو‌های گیاهی بدون توجه به درمان علت اصلی، بدن را وابسته می‌کند و بعد از مدتی روده‌ها تنبل خواهند شد. بنابراین حتما نسبت به رفع علت یبوست اقدام و در صورت تجویز پزشک از دارو‌های رفع یبوست یا گیاهی آن مصرف کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 674008 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟