نیاز ژنتیکی به چرت روزانه

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد نیاز به چرت زدن روزانه در دی.ان.ای انسان نهفته است.

به گزارش رکنا ، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست در آمریکا در این مطالعه داده های «بانک زیستی انگلیس» را که شامل اطلاعات ژنتیکی و عمومی ۴۵۲ هزار و ۶۳۳ نفر و نیز اطلاعاتی در مورد چرت زدن روزانه و دفعات چرت زدن آنها می شد، بررسی کردند.

این محققان متوجه شدند که ۱۲۳ ناحیه در ژنوم انسان وجود دارد که با چرت زدن روزانه مرتبط است. آنها می گویند، این موضوع نشان می دهد که نیاز به چرت زدن یک مساله «زیست شناختی و نه محیط زیستی» است.

این محققان آمریکایی متوجه شدند که این نواحی ژنتیکی مرتبط با چرت زدن در آن دسته از داوطلبانی که ادعا می کنند به طور مرتب در طول روز چرت می زنند، مشهودتر است.

شناخت نشانگرهای ژنتیکی چرت زدن روزانه

«لیاز داگلاس» نویسنده مطالعه می گوید: شناخت نشانگرهای ژنتیکی چرت زدن روزانه می تواند به پزشکان کمک کند تا به افراد توصیه های شخصی سازی شده برای خوابیدن ارائه دهند.

«حسن سعید دشتی» یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: چرت زدن تا حدودی بحث برانگیز است. در برخی از کشورها مانند اسپانیا که چرت‌ زدن‌ های روزانه از مدت‌ ها پیش بخشی از فرهنگ آنها بوده است اکنون این عادت کم کم از بین رفته است. در همین حال برخی از شرکت ‌ها در آمریکا اکنون چرت زدن را به عنوان روشی برای افزایش بهره وری تبلیغ می‌کنند. با توجه به این نکته بررسی و درک مسیرهای بیولوژیکی که در چرت زدن نقش دارند، مهم است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 667769 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟