مزایا و معایب بخورهای گرم و سرد

دستگاه بخور در ضدعفونی کردن و تهویه منازل و محل کار بسیار موثر است.

به گزارش رکنا ، با توجه به حساسیت های فصلی و هوایی که پاییز و زمستان دارد داشتن یک دستگاه بخور برای هر منزلی ضروری است. چون دستگاه های بخور یا همان رطوبت سازهای خانگی با کنترل رطوبت محل کار یا زندگی ما دمای محیط را متعادل کرده و برای از بین رفتن حساسیت های فصلی افراد مبتلا به آلرژی یا خشکی پوست گزینه مناسبی به شمار می روند.در این مطلب به نکاتی که قبل از خرید دستگاه بخور باید بدانید پرداخته شده است.

کدام بخور مناسب شماست؟

اگر تصمیم خودتان را برای خرید دستگاه بخور گرفته اید، بهتر است هدف خود را هم از تهیه آن مشخص کنید. حتی می توانید با مشورت با پزشک مربوطه و ارائه پیشینه ای از حساسیت، بیماری و حتی شرایط محیطی که در آن قرار دارید، بهترین انتخاب را داشته باشید. مطمئنا پزشک شما به شما خواهد گفت که بخور گرم برای شما بهتر است یا بخور سرد.

بخورهای گرم:

برای این که کمی از تفاوت های سرد و گرم بودن دستگاه های رطوبت ساز بدانید، بهتر است بگوییم بخور های گرم توصیه بیشتر پزشکان برای فصول سرد سال است و با مرطوب نگه داشتن محیط در درمان گرفتگی و عفونت های مجاری تنفسی و کاهش ذرات معلق حساسیت زا و رفع سرفه های خشک موثر است. این نوع بخور برای افرادی که با شروع نیمه دوم سال از بیماری سینوزیت رنچ می برند هم گزینه بسیار مناسبی است. در دستگاه بخور گرم آب به کمک المنتی حرارتی گرم شده و بعد از تبدیل به بخار در فضا منتشر می شود.

معایب: بخورهای گرم به دلیل المنت حرارتی نسبتا قوی به کار رفته سر و صدا و مصرف برق بیشتری خواهد داشت و از معایب دیگر آن هم داغ شدن دستگاه است که نباید در دسترس کودکان و افراد مسن قرار گیرد.

مزایا: این بخور در زمستان بهترین گزینه برای فرار از خشکی و التهاب های تنفسی و پوستی است.

بخورهای سرد:

این دستگاه تایید شده متخصصان برای افراد مبتلا به انواع آلرژی و خشکی پوست است تا با مرطوب و خنک نگه داشتن محیط، کنترل گرد و غبار و بوی بد ضمن فراهم کردن شرایط تنفس راحت تر، علائم جزئی حساسیت، سرماخوردگی و استرس ها را از بین برده و طراوت و شادابی را در فضا پراکنده کند.

مزایا: بخورهای سرد به دلیل مصرف کمتر برق و نداشتن خطرهای احتمالی مانند سوختگی و جلوگیری از دم نکردن هوای محیط پیشنهاد بهتری برای فصل های بهار و تابستان و همچنین ضدعفونی کننده موثر محیط کار یا اتاق کودکان به حساب می آیند.

معایب: بخور سرد محل مناسبی برای تکثیر باکتری ها و قارچ هاست و همزمان با پراکنده شدن قطرات بخار، باکتری ها هم به همراه آب در فضای اتاق منتشر می شوند، بنابراین مخزن بخورهای سرد باید هر روز با آب و مواد شوینده شسته شود.

در فصل سرما از دستگاه بخور در خانه استفاده کنید !

در فصل سرما چون هوای داخل خانه گرم است، سبب کم شدن رطوبت خانه شده و همین امر موجب التهاب پوست می‌شود. پس از یک دستگاه بخور استفاده کنید یا یک کاسه آب سرد در یکی از اتاق‌ها قرار دهید.

نکات قبل از خرید انواع بخورها

دستگاه را حتما پیش از خرید امتحان کنید تا بعد از اطمینان از سالم بودن دستگاه از نوع عملکرد و صدایی که حین کار ایجاد می کند، آگاهی کامل داشته باشید.

جنس های نامرغوب به وفور در بازار وجود دارند که بهتر است شما سراغ دستگاهی بروید که جنس مخزن و بدنه آن مواد مرغوب و مناسب تولید شده باشد.

دستگاه های مجهز به تایمر اتوماتیک و تشخیص رطوبت محیط و تنظیم میزان بخار با توجه به میزان آب مصرفی و مصرف برق به مراتب از موارد مشابه به صرفه تر و مناسب تر هستند.

فراموش نکنید پیش از خرید، تمامی مشخصات دستگاه و نحوه به کار انداختن آن را از فروشنده بپرسید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 665985 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟