هشدارهای مهم بیماری از روی دهان و دندان

شما با توجه به سلامت دهان و لثه های خود می توانید به رازهایی درباره سلامت خود پی ببرید و کمبود های بدن خود را بشناسید

به گزارش رکنا ، حفظ سلامت دندان‌ها برای بهداشت خوب دهان و پرهیز از پوسیدگی‌های آزاردهنده دندان اهمیت دارد اما فراتر از سلامت خود، دندان‌ها و لثه‌هایی که آن‌ها را احاطه کرده‌اند می‌توانند نشانه‌هایی هشدار دهنده درباره سلامت کلی بدن ارائه کنند. مراجعه منظم به دندان پزشک می‌تواند به تشخیص یک مسئله پزشکی تشخیص داده نشده کمک کند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

شما زمینه سوزش سردل دارید

اگر به بیماری بازگشت اسید معده به مری مبتلا باشید که به نام سوزش سردل هم شناخته می‌شود، دندان پزشک شما ممکن است پیش از خودتان متوجه این شرایط شود. سوزش سردل به واسطه بازگشت اسید معده به مری و بالا آمدن آن به سمت دهان رخ می‌دهد که می‌تواند موجب از بین رفتن مینای دندان‌ها شود. مطالعات آزمایشگاهی و بالینی بسیاری نشان داده‌اند که بین بیماری بازگشت اسید معده به مری و فرسایش دندان‌ها ارتباط وجود دارد.

شاید در معرض خطر بیماری قلبی باشید

اگر به تورم و حساسیت لثه‌ مبتلا هستید، قلب شما هم ممکن است در معرض خطر باشد. برخی پژوهش‌ها نشان داده ‌است که بیماری قلبی، گرفتگی سرخرگ‌ها و سکته مغزی ممکن است با التهاب و عفونت‌های ناشی از باکتری‌های دهان مرتبط باشد. مطالعات نشان داده است بیماران مبتلا به بیماری لثه نسبت به بیمارانی که به این شرایط مبتلا نیستند در معرض خطر بیشتر برای تجربه نخستین حمله قلبی قرار دارند.

ممکن است مبتلا به دیابت باشید

اگر مستعد پوسیدگی دندان هستید، یک رژیم غذایی سرشار از شکر یا بهداشت ضعیف دهان ممکن است دلیل اصلی این شرایط نباشد و بررسی سطوح قند خون می‌تواند ایده خوبی باشد. اگر به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ مبتلا باشید، زمانی که قند خون شما کنترل نشده باشد در معرض خطر بیشتری برای پوسیدگی دندان قرار خواهید داشت.

ممکن است در معرض بیماری کلیوی باشید

سلامت ضعیف دهان و دندان می‌تواند هر فردی و به طور خاص افرادی را که با مشکلات کلیوی مواجه هستند با مشکل مواجه سازد. نتایج مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۵ در نشریه Clinical Periodontology منتشر شد، نشان داد که احتمال مواجهه با مرگ در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه با بیماری لثه شدید ۴۱ درصد بیشتر است. در حقیقت، پژوهشگران دریافتند که بیماری لثه ممکن است خطر مرگ را برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه، افزایش دهد.

شاید به بیماری خودایمنی مبتلا باشید

خشکی دهان زمانی رخ می‌دهد که بزاق به میزان کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان تولید نمی‌شود. این شرایط می‌تواند گاهی اوقات در نتیجه استرس یا اضطراب رخ دهد. با وجود این، خشکی پایدار دهان ممکن است به واسطه آسیب عصبی، دیابت، سکته مغزی، بیماری آلزایمر، یک بیماری خودایمنی یا حتی ایدز شکل بگیرد. افراد مبتلا به ایدز معمولا خشکی مزمن دهان، از دست دادن استخوان اطراف دندان‌ها، آفت‌ها، زگیل‌های دهانی، تبخال‌ها، برفک دهان و پوسیدگی دندان را تجربه می‌کنند.

شما کمبود ویتامین D دارید

نتایج یک بررسی در سال ۲۰۲۰ که در نشریه Nutrients منتشر شد، نشان داد که کمبود ویتامین D با مشکلات مختلف سلامت دهان و دندان از جمله پوسیدگی دندان، بیماری لثه، برخی انواع سرطان و حتی مرگ بافت استخوانی فک مرتبط است. به گفته پژوهشگران، حفظ سطوح سالم ویتامین D با وضعیت بهتر دهان و دندان در طول زندگی مرتبط بوده است. دریافت ویتامین D به میزان کافی نه تنها برای سلامت دهان، بلکه برای سلامت کلی بدن انسان اهمیت دارد.

به اندازه کافی کلسیم مصرف نمی‌کنید

اگر به طور منظم با پوسیدگی دندان مواجه می‌شوید، بررسی شرایط رژیم غذایی‌تان می‌تواند مفید باشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ که در نشریه Clinical Oral Investigations منتشر شد، نشان داد بیشتر زنانی که به طور منظم با پوسیدگی دندان مواجه می‌شوند دارای سطوح بسیار پایین کلسیم هستند و نسبت به زنان دیگر به میزان قابل توجهی پروتئین، نوشابه‌های گازدار و شکر بیشتری مصرف می‌کنند. از منابع غذایی خوب برای کلسیم می‌توان به ماست، آب پرتقال غنی شده، پنیر، شیر، ماهی سالمون کنسروی و سبزیجات برگدار اشاره کرد.در تهیه این مطلب از سایت فرادید کمک گرفته شده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 665209 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟