خوراکی های مفید برای لثه

مشکلات دهان و دندان امروزه یکی از رایج ترین مشکلات مردم در سرتاسر جهان است.

به گزارش رکنا ، امروزه با پیشرفت وضعیت بهداشت، میزان فساد و از بین رفتن دندان بسیار کمتر از گذشته است، ولی با توجه به نوع تغذیه، عادات غلط و عدم به کارگیری صحیح روش های بهداشتی ، این معضلات هنوز هم وجود دارد.

1- برای برطرف کردن ناراحتی های دهان، دم کرده زرشک را غرغره کنید. جویدن برگ زرشک، باعث محکم شدن لثه و دندان می شود.

2- اگر پوست تازه گردو را به دندان و لثه بمالید، لثه و دندان را تقویت می‌کند.

3- توت فرنگی به دلیل داشتن ویتامین C ، در درمان بیماری لثه مؤثر است.

4- جویدن کندر مانند آدامس لثه را محکم می کند و بوی دهان را می زداید .

5- خوردن گشنیز برای دهان و دندان بسیار مفید است. هم لثه را سالم می سازد و هم جلوی خرابی دندان ها را می گیرد و درد دندان را بر طرف می کند. برای بر طرف کرن درد دندان 10 گرم تخم گشنیز را در چهار لیتر آب بریزید و بگذارید بجوشد تا حجم آن به یک لیتر برسد. آن را کمی سرد کنید و در دهان مزه مزه کنید تا درد دندان برطرف شود.

6- غوره از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است و در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه ها موثر است.

7- آب پیاز برای دندان‌ درد مفید است. برای تسکین درد باید آب پیاز را روی دندان ریخت و کمی نگه داشت، این عمل را می‌توان با پنبه انجام داد. پیاز لثه‌ها را تقویت می ‌کند.

8- برای رفع لق بودن دندان ها و تسکین درد آن، سرکه را روزی چند بار در دهان غرغره کنید. سرکه در رفع جرم دندان و التهاب لثه نیز موثر است. به منظور رفع بوی بد دهان و نیز سفیدی دندان ها، هفته ای یک بار دندان های خود را با مسواک آغشته به سرکه مسواک بزنید.

9- انجیر خشک جوشیده شده در شیر، برای درمان ورم لثه و ورم مخاط دهان مفید است .

10- زردآلو بوی بد دهان را رفع می کند.

11- جویدن برگ های شاهی تازه، لثه را محکم می کند و آن ها را سالم نگه می دارد.

12- پژوهشگران ژاپنی می‌گویند خوردن مرتب ماست و سایر محصولات غذایی حاوی اسید لاکتیک ممکن است برای بهداشت دهان شما مفید باشد.

13- مصرف مقادیر اندکی از اسیدهای چرب امگا ـ 3 که به طور معمول در غذاهایی مثل ماهی یافت می‌شوند، برای کمک به برطرف کردن بیماری‌های لثه مفید است. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه را 23 تا 30 درصد کاهش می‌دهد.

14- مصرف پرتقال موجب استحکام لثه‌ها می‌شود.

نکات قابل توجه درباره لثه و دندان ها

* استفاده از خمیر‌دندان‌های حاوی فلوراید، پوششی روی دندان‌ها ایجاد کرده و از آنها در مقابل تاثیرات مخرب اسید و شکر، محافظت می‌کند.

* بعد از مصرف غذاهای اسیدی مثل آب پرتقال، نباید فورا مسواک زد، زیرا به علت تاثیر اسید بر دندان ها ، احتمال سایش و پوسیدگی دندان وجود دارد.

*سیگار می تواند بیماری لثه را بدتر کند. سیگار سبب کاهش اکسیژن در جریان خون شده و لثه بیمار نمی تواند التیام پیدا کند.

سیگار سبب تشکیل پلاک میکروبی بیشتر و پیشرفت سریع تر بیماری لثه نسبت به افراد غیر سیگاری می شود. بیماری لثه هنوز شایع ترین علت از دست رفتن دندان ها در افراد مسن می باشد .

چطور از خونریزی لثه پیشگیری کنیم؟

خونریزی از لثه‌ها هنگامی رخ می‌دهد که به درستی دندان‌ها مسواک زده نمی‌شوند یا نخ دندان کشیده نمی‌شود.

برای پیشگیری از این عارضه و سالم نگه داشتن لثه‌ها این نکات را رعایت کنید:

- سیگار نکشید و از اشکال دیگر توتون هم استفاده نکنید، مثل پیپ یا قلیان.

- از مکمل‌های ویتامینی طبق تجویز پزشک استفاده کنید.

- دقت کنید که دندان‌های مصنوعی‌ به درستی در دهان‌تان قرار بگیرند و اندازه شان مناسب باشد و اگر آنها عامل خونریزی و درد هستند، با دندانپزشک‌ در این مورد مشورت کنید.

- اگر لثه های‌تان خونریزی می‌کند، یک پد گاز استریل را با آب یخ مرطوب کنید و روی ناحیه مبتلا بگذارید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 658683 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟