شایع ترین مشکلات در نوزادان شیرخوار

بعضی از نوزادان همیشه به‌راحتی شیر نمی‌خورند و اغلب مادران با این مسئله مشکل پیدا می‌کنند.

به گزارش رکنا ، قبل از اینکه نوزادتان به دنیا بیاید شما تصور می‌کنید که تغذیه کودک امری بغرنج و پیچیده نیست و تنها نوزاد شما به شیر احتیاج دارد، اما هنگامی که کودک به دنیا می‌آید،‌ متوجه می‌شوید که شیردهی نوزادان بویژه در ماه‌های اولیه تمام وقت و انرژی شما را خواهدگرفت.

از طرف دیگر اضافه وزن در مادران جوان از موارد بسیار ناراحت‌کننده محسوب می‌شود. بنابراین در اینجا سعی شده است به بعضی از نگرانی‌های مادران در مورد شیردهی فرزندانشان اشاره کنیم و به شما کمک کنیم تا بتوانید هرچه بهتر با آنان مواجه شوید.

افزایش وزن

برای نوزادان بهترین روش این است که توسط پزشک و یا کلینیک‌های مخصوص کودکان به‌طور منظم وزن شوند به این ترتیب شما می‌توانید تغیرات وزن او را مشاهده کنید اما اگر در طول چند باری که برای وزن کردن نوزاد مراجعه کردید و متوجه شدید که وزن او مدتی است که ثابت مانده است،‌ به هیچ‌وجه جای نگرانی وجود ندارد زیرا قرار نیست که او هر هفته اضافه وزن پیدا کند.

مادران جوان تصور می‌کنند که تغییرات هرچند کوچک در وزن نوزادشان بسیار طبیعی است، اما در این مورد نیز آرامش خود را حفظ کنید. اگر نوزاد شما تغییراتی در وزنش به‌وجود نمی‌آید و دچار اضافه وزن نمی‌شود مطمئن شوید که او از نظر سلامتی هیچ‌گونه مشکلی ندارد.

ـ اگر احساس می‌کنید کودکتان مریض است هرچه سریع‌تر با پزشک مخصوص او دیدار کنید.

ـ اگر شما تصور می‌کنید که او به اندازه کافی شیر نمی‌خورد سعی کنید زمان‌هایی به او شیر بدهید که احساس می‌کنید بسیار گرسنه است. در مورد وضعیت قرار گرفتن او هنگام شیر خوردن مطمئن شوید که جایش راحت است و کاملاً به سینه شما نزدیک است.

ـ اگر بعد از گذشت چهارده روز هنوز کودک شما اضافه وزن پیدا نکرد و میزان وزن او عادی نشد، با دکترش حتماً مشورت کنید. اگر او در 6 ماهگی یا نزدیک به 6 ماهگی است، ممکن است که او احتیاج به خوردن غذاهای جامد داشته باشد.

ـ به خاطر داشته باشید نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در مراحل اولیه خیلی سریع اضافه وزن پیدا می‌کنند و در عرض چند ماه این اضافه وزن را از دست می‌دهند. به‌طور کلی این دسته از نوزادان در مقایسه با نوزادانی که شیر خشک مصرف می‌کنند بیشتر دچار کاهش وزن و لاغری می‌شوند.

برگرداندن شیر

در کودکان بسیار عادی است که بعد از خوردن شیر مقداری از آن را برگردانند، اما تعدادی از کودکان مقدار زیادی از شیری را که خورده‌اند، برمی‌گردانند، این مسئله می‌تواند به دلیل مشکلی باشد که در ناحیه شکم وجود دارد. جایی که ماهیچه بین اُاِسوفاگوس (پمپ غذایی Oesophagus) و شکم به‌طور مناسبی رشد نکرده است.

این مسئله تا زمانی که کودکان حدود 4 ماهه هستند کاملاً عادی است. مشکل باید زمانی که کودکان به خوردن غذاهای جامد شروع می‌کنند، حل شود. البته در تعداد کمی از کودکان برگرداندن محتویات شکمی ممکن است تا هجده ماهگی ادامه پیدا کند.

راه حل

ـ اگر شما فکر می‌‌کنید استفراغ در کودکتان حالتی غیرطبیعی پیدا کرده است و به دفعات تکرار می‌شود با پزشک او صحبت کنید زیرا در این شرایط که کودک دچار مشکلات معده و شکم است، ‌به هیچ‌عنوان اضافه وزن پیدا نمی‌کند و لاغر می‌ماند. در این شرایط مطمئناً پزشک به کودکتان رژیم غذایی خاص و ویژه‌ای خواهدداد.

تعدادی از کودکان برای اینکه بتوانند غذایی را که از دست داده‌اند جبران کنند گاهی اوقات به غذای بیشتری احتیاج دارند. در این شرایط پزشک به شما پیشنهاد می‌کند که شیر کودک را به وسیله بعضی مواد غلیظ‌تر کنید و یا اینکه اگر کودک شما حدوداً چهار ماهه و یا بیشتر است،‌ شاید احتیاج باشد از مواد غذایی حاوی برنج مخصوص کودکان به او بدهید تا مایعات را جذب کرده و باعث شود عمل دفع در کودک راحت‌تر انجام شود.

اجتناب کردن از خوردن شیر و یا غذا

در بسیاری از کودکان مشاهده می‌شود که از خوردن امتناع می‌کنند. برای این کار دلایل گوناگونی وجود دارد در کودکان شیرخوار ممکن است به دلیل تغییر در طعم و مزه شیر او از خوردن اجتناب ‌کند. زمانی که شما غذاهای تند و قوی می‌خورید طعم شیر عوض می‌شود یا هنگامی که از داروی خاصی استفاده می‌کنید، زمانی که قاعدگی شما شروع شده و یا لوسیون‌های بدن که شما استفاده می‌کنید در طعم و مزه شیر مادر تغییراتی را به وجود می‌آورد.

اما در مورد کودکان بزرگ‌تر ممکن است مسائل دیگری وجود داشته باشد مانند نداشتن احساس آرامش و یا به دلیل دندان درآوردن و یا جراحت لثه.

راه‌حل

ـ اولین مسئله این است که در این راه ثابت‌قدم باشید و اگر کودکتان بی‌قرار است، ‌زمانی به او شیر بدهید که گرسنه است و حتی شاید لازم باشد در بین وعده‌های غذایی از طریق پستانک به او شیر بدهید. حالت‌ها و موقعیت‌های مختلفی را هنگام شیر دادن به او امتحان کنید. به عنوان مثال هنگامی به او شیر بدهید که خواب‌آلوده است. او را به جایی ببرید که مکانی خلوت و ساکت باشد و تنها شما و فرزندتان باشید.

ـ اگر او همچنان از شیرخوردن از سینه شما امتناع ورزید و این مسئله بیش از یک روز به طول انجامید شیر را از طریق شیشه به او بدهید و او را از سینه خود دور نگه دارید تا زمانی که او مجدداً آمادگی شیر خوردن از سینه شما را داشته باشد.

شیر خوردن در دفعات زیاد

بعضی از کودکان می‌خواهند که تقریباً به طور دائم از سینه مادر شیر بخورند . البته برای نوزادی که تازه پا به جهان بیرون گذاشته است نزدیک بودن به مادر به او احساس آرامش و امنیت می‌دهد و به همین دلیل دوست دارد دائماً به مادر خود نزدیک باشد. البته کودکانی که از شیر مادر به دفعات استفاده می‌کنند در رشدشان دچار جهش ناگهانی خواهند شد.

راه حل

ـ در نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند و دچار این عادت هستند راه‌حلی نیست جز اینکه شما با آنها کنار بیایید. اما بعد از گذشت چند هفته او خودش فاصله زمانی را بین وعده‌های غذایی خود می‌گذارد و شما نیز می‌توانید راه‌های دیگری را پیدا کنید مانند بغل کردن و تکان دادن و ...

ـ‌ مدت زمانی طول می‌کشد تا اینکه شما متوجه شوید هرچند مدت یک بار باید کودکتان را تغذیه کنید و قبل از اینکه او کاملاً سیر شده باشد،‌دست از شیر دادن او بکشید .

کودکانی که به شیر گاو آلرژی دارند

این آلرژی در اغلب کودکان دیده می‌شود و در یکسالگی کودک بیشتر اتفاق می‌افتد. آنها هنگام خوردن شیر دچار حالت تهوع، استفراغ و اسهال می‌شوند. البته در بعضی از کودکان این حالت تا سه سالگی ادامه پیدا می‌کند.

راه‌حل

اگر شما فکر می‌کنید که کودکتان به شیر گاو حساسیت دارد او را به پزشک متخصص نشان دهید. اگر واکنش‌های او نسبت به شیر گاو زیاد سخت و شدید نباشد، دکتر به شما پیشنهاد خواهدکرد که به مدت دو هفته به او شیر گاو ندهید. بعد از آن شما می‌توانید با مقدار بسیار کم شیر گاو او را امتحان کنید اگر مجدداً علائم حساسیت برگشت مطمئن شوید که کودک شما به شیر گاو حساسیت دارد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مهسا مقدمی

کدخبر: 650342 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟