فواید روغن پونه برای سرماخوردگی

به گزارش رکنا، روغن پونه کوهی سرشار از آنتی‌اکسیدان ‌ها و ترکیبات قدرتمندی است که برای سلامتی بسیار مفید هستند و از روغن پونه کوهی به صورت خوراکی و موضعی روی پوست استفاده می شود.
به گزارش وب ام دی، از روغن پونه به عنوان دافع کک سگ و گربه و به عنوان افزودن رایحه برای مواد شوینده، عطر و صابون استفاده می شود. در حال حاضر اطلاعات کافی برای دانستن نحوه کارکرد این گیاه در دسترس نیست.
موارد استفاده و اثربخشی پونه
پایان دادن به بارداری (سقط جنین)
آفت دهان
سرماخوردگی
سوءهاضمه
خستگی
گاز (نفخ شکم)
بیماری کیسه صفرا
نقرس
حشره کش
بیماری کبد
مواد دفع کننده پشه
درد
ذات الریه
دل درد
خاصیت روغن پونه کوهی برای درمان سرفه، برونشیت و سرماخوردگی بسیار مفید و موثر است، البته نحوه استفاده از روغن پونه کوهی برای درمان سرماخوردگی بسیار حائز اهمیت است. روغن پونه کوهی بر سلامت دستگاه تنفسی تاثیر دارد، بنابراین اغلب در داروهای خانگی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود. پونه کوهی گیاهی معطر و از خانواده نعناع است که روغن آن به دلیل دارا بودن خواص ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی محبوب شده است. بسیاری از افراد از این روغن برای سلامت تنفس و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می کنند. این روغن علاوه بر کاربرد موضعی، برای آروماتراپی (رایحه درمانی) نیز استفاده می شود البته برای ارزیابی اثربخشی پونه تحقیقات بیشتری لازم است.
عوارض جانبی و ایمنی مصرف پونه
هنگام مصرف از راه دهان: مصرف خوراکی روغن پونه به احتمال زیاد برای همه افراد ایمن نیست زیرا می تواند در برخی افراد باعث آسیب جدی در کبد و کلیه و سیستم عصبی شود. سایر عوارض جانبی شامل درد معده، حالت تهوع، استفراغ، سوزش گلو، تب، گیجی، بی قراری، تشنج، سرگیجه، مشکلات بینایی و شنوایی، فشار خون بالا، نارسایی ریه و مرگ است. اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا استفاده از پونه به عنوان چای بی خطر است، هنوز وجود ندارد.

هشدارها و احتیاط های ویژه:
استفاده از روغن پونه برای هر فردی ایمن نیست، اما به ویژه برای افرادی که شرایط زیر را دارند نامناسب است.
بارداری و شیردهی: مصرف روغن پونه به صورت خوراکی یا استفاده از آن روی پوست هنگام بارداری یا شیردهی غیرممکن است. برخی شواهد نشان می دهد روغن پونه می تواند با انقباض رحم باعث سقط جنین شود، اما دوز مورد نیاز برای سقط جنین می تواند مادر را از بین ببرد یا باعث آسیب کلیه و کبدی در طول زندگی شود.
کودکان: نوزادان پس از مصرف روغن پونه دچار آسیب جدی در کبد و سیستم عصبی یا حتی مرگ شده اند.
بیماری کلیه: روغن موجود در پونه می تواند به کلیه آسیب برساند و بیماری کلیه موجود را بدتر کند.
بیماری کبد: روغن موجود در پونه می تواند باعث آسیب کبدی شود و ممکن است بیماری کبدی موجود را بدتر کند.
دوز مناسب مصرف روغن پونه
دوز مناسب روغن پونه به عوامل مختلفی مانند سن، شرایط سلامتی و چندین بیماری دیگر بستگی دارد. در این زمان اطلاعات علمی کافی برای تعیین دامنه مناسب دوزهای آن وجود ندارد. به خاطر داشته باشید محصولات طبیعی همیشه لزوما بی خطر نیستند و مقدار مصرف آن می تواند مهم باشد. حتما دستورالعمل های مربوط به برچسب محصولات را دنبال کنید و قبل از استفاده با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصان بهداشت مشورت کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646889 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟