برای کدام مشکل به کدام متخصص مراجعه کنیم؟

 بسیاری از مردم وقتی کلمه « روان‌شناس » را می‌شنوند فورا به یاد فردی می‌افتند که پشت میز نشسته، تند و تند یادداشت می‌کند و یک بیمار که روبه‌روی او غمگین یا عصبی در صندلی فرو رفته است. آیا می‌دانید روان‌شناسانی هستند که به راه‌های متوقف کردن گرم شدن زمین می‌پردازند؟ یا روان‌شناسانی که به کشف روش‌های افزایش توانایی انسان در رابطه با ماشین‌آلات، فناوری و محیط کار تمرکز می‌کنند و... آشنایی با تخصص‌های روان‌شناسی کمک می‌کند بدانید در مواقع لزوم به کدام روان‌شناس مراجعه کنید تا بتوانید نتیجه بهتری بگیرید.

روان‌شناس بالینی

روان‌شناسان بالینی ارزیابی، تشخیص، درمان پریشانی‌ها و بیماری‌های روانی را بر عهده دارند، بنابراین اگر از لحاظ روانی چندان رو به‌ راه نیستید باید به این متخصصان مراجعه کنید. اگرچه این روان‌شناسان درمان بیماری‌های روانی را برعهده دارند اما پزشک نیستند و اصولا دارو تجویز نمی‌کنند بلکه با استفاده از تکنیک‌های مختلف روان‌شناختی، درمان را انجام می‌دهند.

روان‌شناس بیولوژیک

روان‌شناس بیولوژیک با بررسی پایه‌های عصبی رفتار، قادر است بفهمد که عوامل مختلف بیولوژیکی چطور روی رفتار و روان تاثیرگذار است. محققان این رشته می‌توانند راه‌های جدیدی برای پیشگیری، درمان و مدیریت بیماری‌های جدی مغز و آسیب‌های جسمی و روانی پیدا کنند.

روان‌شناس اجتماعی

بررسی رفتارهای محل کار، چگونگی انتخاب بهترین کارکنان برای مشاغل خاص و نحوه افزایش بهره‌وری کارکنان، کاهش هزینه‌ها، بهبود کارایی و افزایش رضایت کارکنان برعهده روان‌شناسان صنعتی سازمانی است اما روان‌شناسان اجتماعی رفتار گروه‌ها را بررسی می‌کنند، از جمله نحوه رفتار افراد در محیط‌های اجتماعی و نحوه رفتار گروه‌ها با فرد. روان‌شناسان اجتماعی از مهارت و دانش خود استفاده می‌کنند تا با بهره‌گیری از رفتارهای انسان، گروه‌های سالم‌تر و مولدتر را تقویت کنند.

تفاوت مشاور با روان‌شناس بالینی

روان‌شناس مشاوره برای افرادی که از مشکلات رفتاری یا مشکلات عاطفی رنج می‌برند یا در تصمیم‌های خود به بن‌بست رسیده‌اند، مشورت و کمک ارائه می‌دهد، درحالی‌که روان‌شناس بالینی عمدتا به درمان بیماری‌های روانی می‌پردازد. اگر در زندگی روانی خود دچار مشکل کوچکی شده‌اید یا برای تصمیم‌های خود تردید دارید و مشورت می‌خواهید به مشاوران مراجعه کنید.

روان‌شناس آموزش

روان‌شناسان آموزشی چگونگی یادگیری، روند آموزش، استراتژی‌های آموزش و تدریس، طراحی مواد آموزشی، ناتوانی‌های یادگیری و... را در دست دارند. بررسی چگونگی تاثیر عوامل اجتماعی، شناختی و عاطفی بر روند یادگیری، شناسایی و مقابله با مشکلات بالقوه که ممکن است در یادگیری تاثیر داشته باشد نیز از وظایف این متخصصان است. اگر برای بهبود مطالعه و یادگیری دروس فرزندتان به دنبال جدیدترین راهکارها هستید این متخصصان آماده کمک به شما هستند.

روان‌شناس مدرسه به داد دانش‌آموزان می‌رسد

دانش‌آموزانی که در معرض نوع خاصی از مشکلات رفتاری، عاطفی یا درسی‌اند، می‌توانند با یک روان‌شناس مدرسه کار کنند تا یک طرح مؤثر برای مقابله با مشکل را ارائه دهند. درحقیقت روان‌شناسان مدرسه به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با مشکلات عاطفی، علمی، اجتماعی و رفتاری در مدرسه مواجه شوند.

روان‌شناسانه سلامت باشید

روان‌شناسی سلامت بر این عقیده است که چگونه روان‌شناسی، زیست‌شناسی، گروه‌های اجتماعی و رفتار افراد، بر سلامت و بیماری‌شان تاثیر می‌گذارد. آن‌ها با استفاده از ارزیابی‌های روان‌شناختی مختلف و آموزش مردم در مورد تکنیک‌های مختلف مقابله با افراد کار می‌کنند تا به رفاه و بهبود سلامت روانی و جسمی کمک کنند.

یک روان‌شناسی هیجان‌انگیز و جنایی

روان‌شناسی قضایی که اخیرا به دلیل جذابیتی که در فیلم‌ها از این شغل به نمایش گذاشته می‌شود محبوبیت خاصی پیدا کرده در حوزه روابط بین روان‌شناسی و قانون کار می‌کند. اقدام به‌عنوان یک مشاور در پرونده‌های جنایی یا اختلافات مدنی، انجام ارزیابی مجرمین نوجوان و بزرگسال برای ریسک مجدد، کار با شاهدان کودک، ارزیابی صلاحیت برای محاکمه و ارائه حرفه‌ای شهادت در دادگاه و ارائه خدمات روان درمانی به قربانیان جرائم، از جمله وظایف این رشته است.

روان‌شناسان خاص برای کارهای خاص

البته روان‌شناسان دیگری مثل روان‌شناسان هوانوردی (مطالعه رفتار خلبان و دیگر خدمه پرواز، تحقیقات ایمنی خطوط پرواز و...)، روان‌شناسان تطبیقی (بررسی رفتار گونه‌های مختلف، با فرض بر این‌که بعضی اطلاعات ممکن است برای همه گونه‌ها درست باشد.)، روان‌شناسان نظامی (درمان سربازانی که دارای بیماری روانی یا ناراحتی‌های احساسی‌ هستند، تحقیقات جنبه‌های مختلف زندگی نظامی و مبارزه با استرس، آموزش تصمیم‌گیری)، روان‌شناس رفتار مشتری (بررسی رفتارهای مشتری، راه‌های افزایش مشتری، بازاریابی)، روان‌شناسی دین، روان‌شناسی فرهنگی، روان‌شناسی روان‌سنجی و... هم وجود دارند که شاید کمتر با آن‌ها سروکار داشته باشید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646150 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟