آیا استحمام در دوران پریود باعث عفونت می شود؟

به گزارش رکنا ، گرفتگی عضلات شکمی و کمر درد از جمله عوارض ناخوشایند قاعدگی است که هیچ چیز بهتر از یک حمام گرم تسکینش‌ نمی‌‌دهد. اما برخی خانم‌ها ترجیح‌ می‌دهند به یک دوش ساده اکتفا کنند و در وان‌ نمی‌نشینند. همراه ما باشید تا برایتان بگوییم آیا در دوران قاعدگی نشستن در وان یا حمام در پریودی مجاز است یا خیر.

آیا‌ می‌توان در دوره ماهانه در وان نشست؟

این موضوع به احساس خود شما بستگی دارد. برخی خانم‌ها احساس ناخوشایندی به در وان نشستن دارند و سعی‌ می‌کنند آن را به بعد از اتمام دوره موکول کنند چون گمان‌ می‌کنند با این کار ممکن است آب به داخل واژن نفود کند. برخی دیگر برعکس احساس‌ می‌کنند این موضوع سبب تمیزی و پاکی آنها خواهد شد. پس راحت باشید و طبق‌ میل بدنی‌تان رفتار کنید.

مزایا و مضرات در وان نشستن و حمام در پریودی:

آب گرم وان‌ می‌تواند برای بسیار از خانم‌ها سبب آرامش شود و تسکین دهنده انقباضات و کمر دردشان باشد. برای تقویت این موضوع‌ می‌توان حتی چند قطره از اسانس گیاهانی که در رایحه درمانی کاربرد دارند را به آب افزود تا به آرامش جسمی و روحی فرد کمک کند. تغییرات هورمونی در این دوره خانم‌ها را تحریک پذیر و افسرده‌ می‌کند و مسلما خوابیدن در وان آب گرم‌ می‌تواند سبب آرامش‌شان شود.

اما حمام در پریودی و نشستن در وان مخالفانی هم دارد که‌ می‌گویند نشستن در وان در دوران قاعدگی مخصوصا اگر‌ میزان خونریزی زیاد باشد‌ می‌تواند سبب آلوده شدن آب شود که غیربهداشتی و برای سلامت مضر است. گاهی نیز خانم‌ها نیاز به حمام یا دوش گرفتن‌های مکرر دارند تا بوی ناخوشایند خونریزی را از بین ببرند و انجام چندین باره این کار در سیکل ماهانه به نفع سلامت خانم نیست.

توجه به این نکته لازم است که خوابیدن در وان در دوران قاعدگی‌ می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت گردنه رحم را افزایش دهد. در این دوره دهانه رحم باز است بنابرین عفونت‌ها راحت‌تر‌ می‌توانند وارد رحم شوند. آب وان نیز به اندازه کافی بهداشتی نیست. پس ترجیحا این کار را نکنید.

غیر از این موضوع، آب گرم سبب تشدید جریان خون قاعدگی و خونریزی بیشتر‌ می‌شود، پس اگر از تامپون یا فنجان قاعدگی استفاده‌ می‌کنید باید به این موضوع توجه داشته باشید و سریع‌تر آن را تخلیه یا تعویض کنید. نکته دیگر اینکه در دوران قاعدگی افت فشار و سرگیجه ممکن است پیدا کنید که مسلما در حمام این موضوع تشدید می شود و نهایتا اگر مبتلا به کم خونی هستید ممکن است نشستن در وان و مدت طولانی در آب گرم بودن به دلیل آنکه سبب تشدید خونریزی‌ می‌شود برایتان مضر باشد.

آیا‌ هنگام حمام در پریودی می‌توان در وان از تامپون استفاده کرد؟

استفاده از تامپون در زمان حمام کردن یا دوش گرفتن کاملا اختیاری است. برخی خانم‌ها دوست دارند زمانی که حمام‌ می‌کنند واژن کاملا تمیز شود و برخی دیگر از بیرون آمدن خون و کثیف شدن آب یا پس از آن در هنگام خشک کردن بدن، از آلوده شدن زمین و حوله‌شان ناراحتند. در این شرایط استفاده از تامپون ایرادی ندارد. بهترین کار این است که تامپون را قبل از حمام عوض نکنید و بعد از اتمام کار برای تمیزی و با توجه به اینکه ممکن است تامپون نم کشیده باشد آن را تعویض کنید.

چگونه در دوران قاعدگی دوش بگیرم؟

اگر از تامپون یا فنجان استفاده‌ می‌کنید آن را خارج کنید. اگر می خواهید حمام در پریودی داشته باشیذ، زیر دوش آب حتی اگر خونریزی داشته باشید مهم نیست و آب آن را‌ می‌شوید. حتی‌ می‌توانید از یک ماده تمیز کننده برای شستشوی دهانه واژن استفاده کنید تا سلول‌های مرده و خون قاعدگی شسته شود. آب تمیز و گرم بهترین روش برای تمیز کردن واژن است . هنگام شستشو از جلو به سمت عقب بشویید تا دچار عفونت نشوید و هرگز داخل واژن را نشویید. ترشحات داخل واژن، خود ماده‌ای قوی برای شستشوی سلول‌های مرده و خون قاعدگی است. تنها قسمت خارجی واژن را شستشو دهید.

چطور در وان بنشینم؟

اگر از تامپون استفاده‌ می‌کنید بهتر است ابتدا آن را تعویض کنید و اگر فنجان قاعدگی دارید آن را تخلیه کنید. هرگز نیازی به شستشوی داخل واژن قبل از در وان نشستن نیست و فراموش نکنید موها و پوست اطراف آن‌ می‌تواند حاوی باکتری‌های مضر باشد. بعد از تعویض راحت در وان بنشینید و عضلات خود را شل کنید.‌ می‌توانید به کارهای مورد علاقه و بهداشت شخصیتان مثل اپیلاسیون پاها بپردازید. بعد از اتمام حمام حتما تامپون خود را عوض کنید زیرا نم کشیدن آن‌ می‌تواند زمینه‌ساز عفونت شود.

نکته درباره حمام در پریودی:

در هر حال سعی کنید واژن را در دوران قاعدگی هموارد تمیز نگه دارید زیرا باکتری اضافی‌ می‌تواند سبب بروز عفونت‌های ادراری یا بیماری‌های التهابی لگنی شود. در طول دوره با تعویض مرتب و بجای نوار بهداشتی و تامپون، بهداشت را تاجای ممکن رعایت کنید.

استحمام در دوران قاعدگی

قاعدگی یا پریود، ریزش ماهیانه مخاط داخلی رحم زنان است که به طور معمول سه تا پنج روز به طول می انجامد و به صورت خون از طریق دهانه رحم و واژن از بدن خارج می شود. به دلیل باز بودن دهانه رحم در طی این دوران، شایعات زیادی از قبیل ایجاد کیست و تنبلی تخمدان در اثر رفتن به حمام و شست و شوی واژن در پریودی وجود دارد. در ادامه به بررسی این شایعات و دیگر نگرانی های زنان در رابطه با حمام در دوران قاعدگی می پردازیم.

حمام کردن در دوران پریود یا قاعدگی

چرخه قاعدگی طبیعی در زنان بین 21 تا 35 روز است. چرخه قاعدگی بدن را برای بارداری آماده می کند. به دلیل هورمون های ترشح شده در بدن، رحم ضخیم می شود و جریان خون افزایش می یابد تا رحم دریافت تخمک بارور شده شود. اگر تخمک بارور شده دریافت نشود، رحم به وضعیت اولیه خود باز می گردد و قاعدگی در زنان که همچنین پریود یا عادت ماهیانه نامیده می شود، رخ می دهد و خون و بافت مخاط پوشش داخلی رحم از طریق دهانه رحم و واژن تخلیه می شود. یکی از سوالاتی که همیشه در خصوص این دوره برای خانمهای محترم مطرح است این است که آیا در این دوران می شود حمام رفت یا حمام رفتن در دوران پریود یک حرکت اشتباه است؟ در ادامه مقاله به این موضوع می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

چرا گفته می شود که در دوران قاعدگی نباید به حمام رفت؟

در زمان قدیم به دلیل نبود حمام شخصی در منازل و مراجعه افراد به حمام عمومی و ماندن طولانی مدت در این حمام ها، به زنان توصیه می شد که در دوران قاعدگی به حمام نروند زیرا آب موجود در خزینه ممکن بود آلوده به خون شود و برای دیگر افراد قابل استفاده نباشد. همچنین چون افراد متعددی به این حمام ها مراجعه می کردند امکان ابتلا به عفونت نیز بیشتر بود. هرگونه شایعه در رابطه با ابتلا به سرد شدن رحم، کیست و تنبلی تخمدان، نازایی، افزایش درد و خونریزی از اثر رفتن به حمام و دیگر عفونت های رایج ناشی از حمام در دوران پریود شایعه ای بیش نیست و صحت ندارد و هیچ دلیل و مدرک علمی در پشتیبانی از آن وجود ندارد.

آیا می توان در دوران قاعدگی به حمام رفت؟

بله جواب مثبت است. شما می توانید در طی دوران قاعدگی به حمام بروید. حتی در دوران قاعدگی بهتر است بیشتر از روزهای عادی به حمام رفت. از آنجایی که خون مکان مناسبی برای رشد میکروبهاست بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به عفونتهای دستگاه تناسلی زود به زود به حمام بروید. این کار در داشتن یک زندگی سالم بسیار موثر است. خانمهایی که در این دوران از کاپهای قاعدگی استفاده می کنند استحمام راحت تری دارند.

مزایای حمام کردن در دوران پریود

• در طی دوران قاعدگی، زنان ممکن است دچار خستگی مفرط، افسردگی خفیف، استخوان درد، کج خلقی و گرفتگی عضلات شوند. حمام می تواند به آرام شدن شما کمک کند و خستگی شما را از بین ببرد. همانطور که کیسه آب گرم می تواند درد را کاهش دهد، حمام نیز می تواند در تسکین دردهای خفیف موثر باشد.

• دلیل دیگر برای حمام کردن در دوران پریود، رعایت بهداشت قاعدگی و جلوگیری از ابتلا به عفونت است. شست شوی واژن حتما باید در دوارن قاعدگی برای جلوگیری از عفونت و ابتلا به بیماری های دیگر انجام شود. بنابراین دوش گرفتن مرتب در حین پریود دارای اهمیت زیادی است. البته همانطور که قبل تر گفته شد باید برای حمام رفتن در این دوران از نشستن در وان آب خودداری کرد. در حقیقت به علت باز بودن دهانه رحم در این دوران بهتر است حمام ایستاده انجام شود. مسلما با این طرز حمام رفتن، احتمال نفوذ آب به واژن به حد صفر می رسد.

حمام کردن در چه روزهایی از پریودی مجاز است؟

حمام کردن و دوش گرفتن در تمام دوران پریود و قاعدگی چه روز اول و چه وسط و چه آخر مجاز است و هیچ مانعی ندارد. هیچ دلیل علمی و منطقی وجود ندارد که ثابت کننده خطر حمام و رسیدن آب به واژن باشد. تنها باید دقت کرد که بهتر است در این دوران از حمام با آب سرد خودداری کنید. آب سرد موجب انقباض رحم می شود و ممکن است در برخی از زنان باعث دل درد شود. شما می توانید این نوع دردهای قاعدگی را با ماساژ و عدم مصرف کافئین و داشتن تغذیه مناسب برطرف کنید. بعلاوه باید بدانید که حمام باید ایستاده انجام شود و از نشستن های طولانی مدت کف حمام یا در وان خودداری کنید.

آیا حمام کردن موجب توقف خونریزی در پریود می شود؟

خیر. شدت خونریزی در افراد مختلف متفاوت است. همچنین شدت خونریزی در زمان های مختلف نیز متفاوت است. در طی مدت کوتاه دوش گرفتن ممکن است خونریزی داشته باشید یا نداشته باشید. اما در صورت به اتمام نرسیدن پریود شما پس از خروج از حمام می بینید که خونریزی شما باز خواهد گشت. در بعضی از افراد می تواند خونریزی کم و در حد لکه بینی بشود که ایرادی ندارد و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. در اصل برخی از لکه ها با غلظت بیشتری خارج می شوند و همین عامل است که توسط برخی از خانمها نادیده گرفته می شود. ضمن اینکه در دوره های مختلف، میزان خون خروجی از رحم فرق دارد و این مورد ربطی به حمام رفتن یا نرفتن ندارد.

چگونه در زمان پریودی حمام کنیم؟

1. در ابتدا، پد یا نواربهداشتی یا تامپون قبلی خود را دور بیندازید.

در صورت خونریزی در طی دوش گرفتن، خون ریخته شده توسط آب دوش تمیز خواهد شد و جای نگرانی نخواهد بود.

2. هنگامی که شروع به دوش گرفتن می کنید، ناحیه تناسلی خود را به طور کامل با آب بشورید. شست و شوی واژن در حین پریود موجب پاک شدن خون باقی مانده در واژن می شود و خونی بودن این ناحیه در طی حمام کمتر خواهد شد. چنانچه رنگ خون پریود شما متفاوت است می توانید مقاله تفسیر رنگ خون قاعدگی را مطالعه بفرمایید.

3. از صابون استفاده کنید اما مراقب باشید که صابون وارد غشای واژن و لابیاها نشود. زیرا pH واژن به نحوی تنظیم شده است که مانع عفونت های واژینال شود؛ صابون می تواند تعادل pH را به هم بزند و واژن را در برابر عفونت آسیب پذیر کند. پوست ناحیه اطراف واژن را با صابون بشورید اما مواظب باشید که صابون داخل لابیا یا واژن نشود و سپس دستانتان را بشورید تا هرگونه بوی باقی مانده از خون قاعدگی از بین برود. اگر شما هم به بوی بد واژن بعد از قاعدگی مبتلا هستید این مقاله را حتما بخوانید.

4. سعی کنید از حمام کردن لذت ببرید. آب گرم می تواند در صورتی که احساس بد خلق بودن، یا چسبناک بودن می کنید یا دچار نفخ هستید، معجزه کند.

5. در پایان حمام، دوباره ناحیه تناسلی خود را بشورید و دوش حمام را ببندید. این شیوه موجب به حداقل رساندن لکه بینی تا لباس پوشیدن می شود. می توانید از حوله کاغذی استفاده کنید تا حوله لباسیتان لک نشود.

6. پد یا نوار بهداشتی یا تامپون جدید را استفاده کنید. البته قبل از این کار بهتر است که به خوبی بدن خود و ناحیه تناسلی را خشک کنید.

7. دستان خود را به خوبی بشویید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 644834 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟