کودکان چرا جیغ می زنند؟

به گزارش رکنا ، نوزاد از موقع تولد برای تأمین نیازهای خود یا بیان مشکلات خود فقط گریه می‌کند به‌تدریج حرف می‌زند و با بیان کلمات نیازی خود را بیان می‌کند. بعضاً مشکلات جسمی، مسائل شنوائی یا بیماری‌های کودک ممکن است با بی‌قراری، گریه کردن ممتد، جیغ‌زدن‌های طولانی باشد.

این یک وسیله برای ارتباط با محیط و ابزار نیاز یا مطرح کردن خود است. خشونت در کودکان یا پرخاشگری ممکن است باعث ایجاد اختلالات روانی و یا پرخاشگری شود. در مسیر تکامل تکلم در کودکان ممکن است اختلالات شنوائی نیز با جیغ زدن همراه باشد. چرا که کودک نمی‌تواند نیازهای خود را در مسیر عادی ابراز کند نمی‌تواند با کلمات بیان کند و با جیغ زدن جلب توجه می‌کند.

جیغ زدن‌ کودک برای جلب توجه

چنانچه جیغ زدن‌های کودک باعث جلب توجه و توجه بیشتر به کودک شود او شرطی می‌شود و سعی می‌کند خواسته‌های خود را با جیغ زدن به اطرافیان تحمیل کند.

بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای کودک بیماری‌های متابولیک و کلامی و یا اختلالات گوارشی و یا بیماری‌های عصبی‌ و یا اختلالات روانی ممکن است حالت عادی کودک را تغییر داده و منجر به این شود که ابراز نیاز کودک به طرز عادی نباشد.

تغذیه کودک خصوصاً در 6 ماه اول با شیر باید براساس نیاز کودک باشد. ساعت مشخص برای او در نظر نگیرید هر موقع که دوست دارد و به هر میزان که نیاز دارد. بهترین شرایط آن است که کودک در بغل مادر در شرایط کاملاً آرام تغذیه شود. هر نوع استرس در مادر یا کودک این شرایط ایده‌آل را مختل کرده و باعث کاهش شیر مادر یا اختلال در تغذیه کودک می‌شود.

محرک‌های محیطی مثل صداهای بلند حتی صدای زنگ تلفن، یا بازی با کودک در ضمن شیر خوردن باعث اختلال در تغذیه او می‌شود.

بهترین زمان تبادل عواطف بین مادر و کودک

زمان شیر خوردن کودک از پستان مادر بهترین زمان تبادل عواطف بین مادر و کودک است و این زمانی است که مادر با کودک خلوت کرده و بهترین و عمیق‌ترین عواطف انسانی در پاکترین پیوندها مبادله می‌شود.

هر چه آرامش بیشتری در این زمان بین مادر و کودک باشد میزان شیر دهی و طول مدت شیردهی بیشتر است کودکانی که مادران در ضمن شیر دهی آرامش بیشتری داشته باشد از آرامش بیشتری برخوردار هستند و راحت‌تر شیر می‌خورند، مسلماً رشد بهتری خواهند داشت. بعضی از کودکان به محض شروع تغذیه با شیر مادر دفع مدفوع دارند و با کوچک‌ترین تحریک گوارشی ممکن است دفع مدفوع نیز تحریک شود.

مدفوع در کودکانی که شیر مادر می‌خورند

کودکانی که شیر مادر می‌خورند ممکن است 8 ـ 7 مرتبه در روز دفع مدفوع داشته باشند بعضاً این مدفوع آبی‌ و حتی ممکن است سبز رنگ باشد و یا ممکن است همراه با زور زدن و بیقراری باشد این واکنش‌ها طبیعی است و مشکل خاص برای کودک ایجاد نمی‌کند بعضاً ممکن است تعداد دفعات دفع مدفوع کودک کم شود تا هفته‌ای یک بار دفع داشته باشد در بچه‌های که شیر مادر می‌خورند این مسئله نیز ممکن است طبیعی باشد.

دفع مدفوع در این حالت ممکن است با زور زدن، قرمز شدن صورت و کمی بی‌قراری باشد چنانچه دفع کودک به همین شکل باشد و مشکل حادی ایجاد نکند غیر عادی نیست خصوصاً در 6‌ـ 3 ماده اول این واکنش‌ها همراه دفع طبیعی است و داروی خاصی لازم نیست.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

دکتر بتول ریاضی ـ متخصص کودک

کدخبر: 643250 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟