روش‌های کنترل سرماخوردگی و آنفلوآنزا در کودکان و زنان باردار

به قول خیلی‌ها که از عاشقان پاییز هستند، فصل پاییز فصلی است که پادشاه فصل‌ها از راه می رسد و باید از همه زیبایی‌هایش حظ بصری برد و کیف دنیا را کرد البته اگر گاه به گاه سر و کله مزاحم فصل رؤیایی وسط زندگی‌مان پیدا نشود!

به گزارش رکنا ، گفتن و نوشتن از سرماخوردگی و آنفلوآنزا شاید تکرار مکررات باشد اما اگر امسال باردار هستید یا این‌که فرزند خردسالی در خانه دارید حتما باید در برابر این بیماری‌های معمول پاییز و زمستان آگاه باشید تا بتوانید بدون دردسر بر آن غلبه کنید. پس این پرونده سرماخوردگی و آنفلوآنزا را از دست ندهید. پرونده‌ای که در آن درباره بروز بیماری سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در مادران باردار به همراه باید و نبایدهایش هشدار داده شده و در بخش دیگری به همین مشکل اما این بار در کودکان پرداخته شده است.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که حین بروز بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا باید مورد توجه قرار گیرد پرهیز از استفاده غلط دارویی است. اگر فرزند خردسال یا نوزاد دارید، اگر مادر بارداری هستید که در انتظار تولد فرزندش است هرگز سرخود برای خودتان نسخه نپیچید و بخصوص مراقب داروهای بدون نسخه باشید. یک سرماخوردگی ساده را برای خودتان به یک دردسر جدی تبدیل نکنید. با این وصف پرونده پیش رو را با دقت مطالعه کنید تا تصورات اشتباه جایشان را به آگاهی‌های ضروری بدهند.

سرماخوردگی یا آنفلوآنزا؟!

سرماخوردگی و آنفلوآنزا علائم مشابه بسیاری دارند. سرفه و آبریزش بینی از معمول‌ترین آن‌ها هستند. با این حال تفاوت‌های کمی هم بین آن‌ها وجود دارد که به شما کمک می‌کند تشخیص بدهید کدام سرماخوردگی و کدام آنفلوآنزاست.

اگر علائم شما به طور کلی متعادل هستند و شدت ندارند پس به احتمال زیاد سرما خورده‌اید. با این حال لرز و کوفتگی از معمول‌ترین نشانه‌های آنفلوآنزا محسوب می‌شوند.

بارداری و آنفلوآنزا !

زمانی که شما باردار هستید هر اتفاقی که برایتان می‌افتد نه تنها می‌تواند بر بدنتان تأثیر بگذارد بلکه جنین شما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. همین مسئله باعث می‌شود مواجه شدن با بیماری‌ها حین بارداری شرایط را پیچیده‌تر کند.

در گذشته اگر سرماخوردگی سراغ‌تان می‌آمد یا گرفتار آنفلوآنزا می‌شدید، برای درمان سراغ داروهای بدون نسخه می‌رفتید. اما حالا باید بیش از همیشه به این فکر کنید که چه چیزی برای شما ایمن‌تر است. هر چند داروها می‌توانند شرایط بیماری شما را بهتر کنند اما در عین حال ممکن است برای فرزندی که در وجود خود دارید دردسرساز شوند. البته که برخی از داروها در دوران بارداری هم قابل استفاده هستند به همین دلیل درمان سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در این برهه زمانی نباید برای شما به موضوع نگران‌کننده‌ای تبدیل شود. با این حال در طول دوران بارداری هیچ دارویی را بدون تائید پزشک مصرف نکنید.

داروهای معمول سرماخوردگی و آنفلوآنزا

بر اساس نظام سلامت دانشگاه میشیگان بهتر است خانم‌های باردار در طول 12 هفته ابتدایی بارداری از مصرف هر نوع دارویی خودداری کنند چرا که این دوره، زمانی بسیار مهم برای رشد اندام‌های ضروری جنین است. بسیاری از دکترها همچنین درباره مصرف دارو بعد از هفته بیست و هشتم بارداری هشدار می‌دهند. بنابراین اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید حتما درباره مصرف هر نوع دارویی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه لیستی از داروهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا را می‌بینید که بعد از هفته 12 بارداری برای مادران ایمن هستند هر چند تاکید می‌کنیم که قبل از استفاده از هر دارویی حتما ابتدا تائید پزشک خود را بگیرید.

داروی منتول

قطره‌های سرفه

استامینوفن برای درد و تب

اکسپکتورانت در طول روز

داروی کلسیم کربنات برای سوزش معده، حالت تهوع یا دل پیچه

شربت سرفه

شربت دکسترومتورفان (Robitussin) یا دکسترومتورفان گوایفنسین

(Robitussin DM)

فراموش نکنید که باید در دوران بارداری از استفاده از یک داروی خاص که همه ترکیبات برای رفع علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا در آن به کار برده شده حتما پرهیز کنید. در عوض سراغ دارویی بروید که برای رفع مشکلی که آزارتان می‌دهد مناسب است مثل آبریزش بینی. همچنین باید از استفاده از داروهای زیر مادامی که باردار هستید خودداری کنید مگر این‌که پزشک مصرف آنها را برای شما مجاز بداند. این داروها در دوران بارداری خطرناک هستند:

آسپرین (بایر)

ایبوپروفن (ادویل، موترین)

ناپروکسن (Aleve، ناپروسین)

کدئین

باکتریم، یک نوع آنتی‌بیوتیک

درمان‌های خانگی آنفلوآنزا

و سرماخوردگی در دوران بارداری

زمانی که باردار هستید و بیمار می‌شوید اولین قدم‌هایی که باید بردارید به این ترتیب هستند؛ اول به اندازه کافی استراحت کنید. دوم تا می‌توانید مایعات بنوشید. سوم با آب نمک گرم غرغره کنید، بخصوص اگر گلو درد دارید یا سرفه می‌کنید.

با این حال اگر علائم بیماری سرماخوردگی یا آنفلوآنزای شما بدتر شدند این راه‌ها را امتحان کنید:

از قطره و اسپری بینی برای از بین بردن مخاط و تسکین بافت ملتهب بینی استفاده کنید. (اسپری و قطره با تائید دکتر استفاده شود)

از بخور گرم و مرطوب استفاده و تنفس کنید تا احتقان از بین برود. بخور صورت و حتی دوش آب گرم و داغ هم برای بهبود این بیماری‌ها تاثیرگذار هستند.

سوپ مرغ احتقان و التهاب را از بین می‌برد.

به چای بدون کافئین خود لیمو یا عسل اضافه کنید تا گلو درد را تسکین بدهد.

از پدها یا کیسه‌های آب گرم و سرد برای رفع درد سینوس‌ها استفاده کنید.

ریسک سرماخوردگی و آنفلوآنزا را به حداقل برسانید!

سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری تا حدودی ضعیف‌تر می‌شود. در واقع این سیستم ایمنی ضعیف‌تر مانع از رد کردن جنین توسط بدن مادر می‌شود (سقط جنین) و به این ترتیب به حفظ بچه کمک می‌کند. اما در عین حال بدن ما در برابر عفونت‌های ویروسی کمی آسیب‌پذیر می‌شود.

همچنین خانم‌های باردار بیش از زنانی که در همان رده سنی بوده و البته باردار نیستند در معرض مشکلات آنفلوآنزا قرار دارند. ذات‌الریه، برونشیت و عفونت‌های سینوسی از جمله این مشکلات هستند.

تزریق واکسن آنفلوآنزا می‌تواند ریسک این مشکلات را کاهش دهد با این حال خانم‌های باردار و آن دسته از خانم‌هایی که قصد دارند باردار شوند باید حتما قبل از تزریق واکسن آنفلوآنزا در این باره با پزشک خود مشورت کرده و تائید قطعی او را بگیرند.

در صورت تائید پزشک، بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده (CDC) تزریق واکسن آنفلوآنزا تا شش ماه مادر و فرزندش را پس از تولد ایمن نگه می‌دارد.

دیگر راهکارهایی که زنان باردار می‌توانند با استفاده از آن‌ها ریسک ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی را به حداقل برسانند به این ترتیب هستند:

شستن مکرر دست‌ها

خواب به اندازه کافی

بهره‌مندی از برنامه غذایی سالم

پرهیز از معاشرت نزدیک با دوستان و خانواده مبتلا به این بیماری‌ها

ورزش منظم

کاهش استرس

خانم‌های باردار چه موقع با پزشک تماس بگیرند؟

شاید سرماخوردگی مشکل چندانی برای مادر و نوزاد ایجاد نکند اما آنفلوآنزا شرایط پیچیده‌ای دارد. در واقع بیماری آنفلوآنزا ممکن است سبب زایمان زودرس و نقص هنگام تولد شود. در هر صورت بهتر است چه با بروز سرماخوردگی و چه آنفلوآنزا بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و در عین حال در صورت مشاهده این علائم باید بدانید که وضعیت بحرانیست و باید خیلی سریع‌تر سراغ مراکز درمانی یا پزشک خود بروید:

سرگیجه

مشکل در تنفس

احساس درد یا فشار در قفسه سینه

خونریزی

احساس گیجی

استفراغ شدید

تب بالا که با استامینوفن پایین نمی‌آید

کاهش تکان‌های جنین

سرماخوردگی چیست؟

بیش از 200 ویروس می‌توانند موجب عفونت شوند؛ این میان رینو ویروس شایع‌ترین آن‌هاست. آنتی‌بیوتیک‌ها که با باکتری‌ها مبارزه می‌کنند نمی‌توانند سرماخوردگی کودک شما را درمان کنند چرا که سرماخوردگی یک بیماری ویروسی محسوب می‌شود و نکته این‌جاست که بیماری‌ ویروسی با آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شود. به استثنای نوزادان تازه متولد شده و کودکانی که با اختلال سیستم ایمنی مواجه هستند، سرماخوردگی در بچه‌های سالم خطرناک نیست. بچه‌های سالم معمولا بعد از 4 تا 10 روز بدون این‌که نیاز به درمان خاصی داشته باشند خوب می‌شوند.

دردسرهای سرماخوردگی

سرماخوردگی فرزند شما معمولا این‌طور آغاز می‌شود که او احساس می‌کند حال و احوال خوبی ندارد؛ پشت سر این کسالت گلو درد، آبریزش بینی و چه بسا سرفه هم از راه می‌رسد.

در ابتدا گلودرد به دلیل بروز مخاط در حلق اتفاق می‌افتد، کمی بعد ترشحات پشت حلقی در کودک دیده می‌شود که به دلیل برگشت آبریزش از بینی به سمت حلق است.

در عین حال همانطور که سرماخوردگی فرزند شما شدیدتر می‌شود ممکن است این علائم در او بروز کند:

مخاط آبکی در بینی

قی کردن چشم یا آمدن اشک از چشم

عطسه

احساس خستگی

تب (گاهی در سرماخوردگی تب اتفاق می‌افتد)

گلودرد

سرفه

ویروس سرماخوردگی می‌تواند سینوس‌ها، نای، گلو و گوش‌های کودک شما را هم تحت تأثیر قرار بدهد، در عین حال احتمال دارد سرماخوردگی باعث کاهش آب بدن او و در عین حال استفراغ شود. در ابتدای سرماخوردگی معمولا کودک بی‌قرار است و احساس درد و پر بودن در سر دارد. کمی بعد مخاط از بینی بچه سرازیر می‌شود که ممکن است غلیظ‌تر و البته رنگ آن تیره‌تر باشد.

چطور می‌توان از سرماخوردگی کودکان جلوگیری کرد؟

کودکان می‌توانند خیلی راحت ویروس سرماخوردگی را وارد بدن خود کنند؛ کافی است فردی که سرما خورده وسیله‌ای را لمس کند و کمی بعد فرزند شما به همان وسیله دست بزند. دستگیره در، نرده‌های پله‌ها، کتاب، مداد و خودکار، دسته‌های بازی‌های پلی‌استیشن و کیبورد کامپیوتر معمولا اصلی‌ترین حاملان این ویروس هستند!

در واقع این ویروس می‌تواند روی هر کدام از این وسیله‌ها برای چندین ساعت دوام بیاورد. در همین راستا شستن دست‌ها بهترین راه مقابله با این ویروس است. به فرزندتان یاد بدهید بعد از هر بار دستشویی رفتن، قبل از هر بار غذا خوردن یا بعد از هر بار بازی در مدرسه یا خانه دست‌هایش را بشوید. برای شستن دست‌ها باید 20 ثانیه وقت گذاشت؛ دست‌ها را با آب گرم و صابون مایع بشویید تا باکتری‌ها آن‌ها را رها کنند. برای این‌که بچه‌ها این زمان را برای شستن دست‌هایشان بگذارند به آن‌ها شعری یاد بدهید و بگویید مادامی که این شعر را می‌خوانند دست‌هایشان را بشویند. استفاده از ضدعفونی کننده‌های دست هم راه دیگری برای از بین بردن باکتری‌هایی است که روی دست کودکان جا خوش می‌کنند. بهتر است مادامی که فرزند شما سرماخورده اجازه ندهید به مدرسه برود چون ناقل این ویروس است و ممکن است باعث شود هم‌کلاسی‌هایش نیز سرما بخورند.

آیا داروهای سرماخوردگی برای بچه‌ها ایمن هستند؟

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید والدین نباید به کودکان زیر چهار سال بابت سرماخوردگی داروهای بدون نسخه بدهند که از جمله این داروها شامل موارد زیر هستند:

ضد سرفه (دکسترومتورفان یا DM)

اکسپکتورانت سرفه (guaifenesin)

دکونژستانت (pseudoephedrine و phenylephrine)

آنتی هیستامین (مانند برم‌فنیرامین، کلرفنیرامین، دیفن‌هیدرامین و دیگر داروها...)

به طور کلی بهتر است برای کودکان از داروهای سرفه استفاده نشود؛ در واقع سرفه کردن یک راه طبیعی برای تخلیه بدن از ویروس سرماخوردگی است، بنابراین مشکلی نیست اگر فرزند شما سرفه می‌کند مگر این‌که سرفه‌های او غیرطبیعی و دردناک باشد.

چطور آنفلوآنزا در کودکان را مدیریت کنیم؟!

با دکتر تماس بگیرید؛ شاید آنفلوآنزا پس از یک هفته راه خودش را بکشد و برود اما حتما از همان اول با دکتر تماس بگیرید چون به هر حال آنفلوآنزا می‌تواند در کودکان زیر پنج سال و بخصوص کمتر از دو سال و بچه‌هایی که مشکلات خاص مانند آسم دارند دردسرساز شود. بنابراین بسیار مهم است که پزشک اطفال حتما فرزند شما را ملاقات و برای درمان او اقدام کند.

بیشترین چیزی که بیمار کوچک شما در زمان آنفلوآنزا نیاز دارد استراحت کافی و مایعات بسیار است. معمولا برای پایین آوردن تب کودکان حین آنفلوآنزا از استامینوفن استفاده می‌شود با این حال برای مصرف دارو حتما سراغ پزشک و تجویز او بروید. فراموش نکنید بین داروهای بدون نسخه هرگز به فرزندان خود آسپرین ندهید. اجازه بدهید در این مورد پزشک اطفال تصمیم بگیرد که چه دارویی باید استفاده شود.

اگر 48 ساعت از آنفلوآنزای فرزند شما گذشته و او همچنان تب بالایی دارد، حالش بدتر شده یا بهبودی نسبی در کودک دیده نمی‌شود خیلی سریع دوباره به پزشک اطفال مراجعه کنید. از دیگر نشانه‌های هشدار، کاهش آب بدن در کودک است که در قالب خشکی چشم و دهان و ادرار بسیار کم او دیده می‌شود.

مشکلات تنفسی جدی مانند خس‌خس سینه، تنگی نفس و سختی در کشیدن نفس عمیق از دیگر علائم هشدار دهنده هستند که باید سریع پزشک را در جریان آن بگذارید. تغییر رنگ لب و صورت فرزند شما به کبودی و پرهیز از خوردن غذا و نوشیدن آب دیگر نشانه‌های هشدار هستند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642210 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟