چگونه از نوزادان در بحران کرونا محافظت کنیم؟/ نوزادان هم تست PCR می شوند؟

به گزارش رکنا، دکتر «عبدالرسول همتی» گفت: بیماری کووید - ۱۹ به صورت طیفی از علائم، از بی علامتی (قبل از بروز علائم) تا موارد پنومونی شدید و سندروم دیسترس حاد تنفسی تظاهر می کند.
او ضمن اشاره به دوران نهفتگی بیماری کووید - ۱۹ افزود: کودکان نیز در تمام سنین در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند و نوزادان و شیرخواران (کودکان زیر یک سال) به دلیل تکامل ناکافی سیستم ایمنی جزو افراد پرخطر از لحاظ ابتلا به این ویروس محسوب می شوند.
دکتر همتی اظهار کرد: بر اساس شواهد موجود، اطلاعات محدودی در مورد احتمال انتقال ویروس این بیماری از مادر به جنین یا از مادر به نوزاد حین انجام زایمان وجود دارد و اغلب موارد ابتلای نوزادان از راه تماس با ترشحات تنفسی مادر یا سایر مراقبان پس از تولد اتفاق می افتد.
معاون بهداشت دانشگاه، انجام تست تشخیصی کووید ۱۹ (تست PCR) برای نوزادان را منوط به نظر تیم سلامت و دستورالعمل های کشوری دانست و مشکوک یا مبتلا بودن مادر طی دوران قبل و بعد از زایمان، تماس نوزاد با سایر افراد مبتلا از جمله کارکنان بخش های نوزادان و بستگان، وجود علامت در نوزاد را از جمله موارد ضروری در تصمیم گیری برای انجام این تست برای نوزادان برشمرد.
او انجام مراقبت های معمول بهداشتی نوزادان را حائز اهمیت برشمرد و از والدین خواست با رعایت اصول کنترل و پیشگیری کرونا و ضمن هماهنگی تلفنی قبلی با پایگاه سلامت و پایگاه پزشک خانواده، برای دریافت خدمات مراقبتی ضروری نوزاد و کودک اقدام کنند.
در ادامه دکتر «معصومه صفاری» مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه، در خصوص مراقبت از نوزادان مادران مبتلا یا مشکوک به کرونا در منزل گفت: در صورتی که نوزاد متولد شده از مادر مبتلا یا مشکوک به کرونا، بدون علامت باشد؛ همانند سایر نوزادان، ۴۸ ساعت پس از تولد ترخیص می شود.
او آموزش علائم خطر در نوزاد را شامل ناپایداری دمای بدن، دیسترس تنفسی، بیحالی، خوب شیر نخوردن و مواردی از این دست از سوی اعضای تیم سلامت به والدین و مراقبان نوزاد و آگاهی کامل نسبت به این علایم را ضروری دانست و تاکید کرد: مراجعه والدین به بیمارستان، دو روز پس از ترخیص برای معاینه مجدد نیز بایستی مدنظر قرار گیرد.
این مقام مسوول در معاونت بهداشت ادامه داد: پیگیری وضعیت نوزاد در سن سه تا پنج روزگی با حضور پزشکان و مراقبان بهداشتی و با رعایت تمامی اصول پیشگیری و کنترل کرونا در پایگاه های سلامت و پایگاه های پزشک خانواده با استفاده از سیستم نوبت دهی انجام می شود.
دکتر صفاری اظهار کرد: این نکته حائز اهمیت است که در منزل، فرد مراقب نوزاد (غیر از مادر) جزو گروه های پرخطر از نظر ابتلا به کرونا نباشد. قبل و بعد از هرگونه مراقبت یا تماس با نوزاد برای تغذیه، و دیگر مراقبت ها، مادر و هر فرد مراقب نوزاد، دستان خود را دست کم به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون مایع بشویند و از ماسک و دستکش یک بار مصرف استفاده کنند.
او ادامه داد: در صورت نبود امکان اختصاص یک اتاق جداگانه، نوزاد در یک مکان مشخص و ثابت که دست کم دو متر از افراد سالم و افراد مشکوک به کرونا فاصله داشته باشد، نگهداری شود. ضروری است تماس پوستی با نوزاد به کمترین میزان ممکن کاهش یابد و خانواده از در آغوش گرفتن و بوسیدن نوزاد پرهیز کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 632285 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟