طب سنتی به درمان کرونا آمد

درمان کرونا / به گزارش رکنا ، ظاهرا زور کرونا آنقدر زیاد بود که در کم‌تر از یک سال توانست به دوره 7 ساله معاونت ملک‌زاده در وزارت بهداشت پایان دهد؛ چراکه ملک‌زاده مخالف سرسخت طب سنتی بود اما تحقیقات جهانی بیانگر دستاوردهای طب سنتی در مقابله با کروناست.

استعفای رضا ملک زاده، معاون تحقیقات وزارت بهداشت، چند روزی است که دوباره موضوع طب سنتی را روی زبان ها انداخته. ملک‌زاده در میان بخشی از جامعه پزشکی به‌عنوان نماد مخالفت با طب سنتی شناخته می‌شد و شیوع کرونا باعث شد نام او در رسانه‌ها نیز به دلیل همین مخالفت‌ها تکرار شود.

ملک‌زاده البته چهره ناشناخته‌ای برای رسانه‌ها نبود. او از سال ۶۹ تا پایان دوره نخست دولت هاشمی رفسنجانی در سال ۷۲ وزیر بهداشت بود. طرح کنترل جمعیت و حذف کلیه امتیازات دولتی مربوط به فرزند چهارم به بعد، از مهمترین اقدامات او در قامت وزیر بهداشت بود. ملک‌زاده از ابتدای دولت روحانی در سال ۹۲ در جایگاه معاون وزیر بهداشت قرار گرفت اما ظاهرا زور کرونا آنقدر زیاد بود که در کمتر از یک سال توانست به دوره ۷ ساله معاونت او پایان دهد؛ چراکه ملک‌زاده مخالف سرسخت طب سنتی بود اما تحقیقات جهانی بیانگر دستاوردهای طب سنتی در مقابله با کرونا بود.

از تاریخ تاسیس دانشکده‌های مرتبط با طب سنتی در ایران حدود یک دهه گذشته است اما هنوز اثر محسوسی از حضور این طب در نظام سلامت کشور دیده نمی‌شود. نه دسترسی مناسبی به پزشکان متخصص در این حوزه وجود دارد، نه بیمارستان‌های مستقلی برای آن تاسیس شده و نه داروهای آن تحت حمایت بیمه هستند. اما جدای از اینکه مسئولین بهداشت و درمان ما چقدر به طب سنتی اعتماد دارند، مردم ثابت کرده اند که حساب ویژه ای بر روی طب سنتی، بالاخص در مواجهه با کرونا باز کرده‌اند. این را از سر به فلک کشیدن قیمت دارچین و زنجبیل و لیمو در اوایل کرونا می‌توان فهمید. همچنین اینکه اخیرا اعلام شد ۴۰ درصد از تماس گیرندگان با سامانه ۴۰۳۰ در خصوص دارو های طب سنتی سوال می‌کنند.

طب سنتی چین در مقابله با کرونا

البته متخصصین طب سنتی از همان روزهای اول شیوع کرونا تا امروز، ۹ ویدئو کنفرانس مشترک با متخصصین طب سنتی چین برگزار کرده‌اند. چین به‌عنوان اولین کشور درگیر این بیماری همه‌گیر، هرچند در ابتدا اطلاعات دقیقی از این ویروس نداشتند اما امروز به خوبی توانسته اند آن را کنترل کنند. جالب است بدانید که طب سنتی چین هم‌اکنون قریب به ۵۰ درصد بار بهداشت و درمان آن کشور را بر دوش می‌کشد و حتی در بحران همه‌گیری کووید ۱۹ هم از پروتکل‌های درمانی مبتنی بر آن طب، به بهترین وجه استفاده شده است. البته در اوایل کار، در خود چین هم مقاومت‌هایی درباره استفاده از طب سنتی وجود داشت و تنها حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد به آنها اجازه می‌دادند تا در روند درمان ورود کنند و در کنار پزشکی رایج کارهایی انجام دهند. اما کم‌کم به این نتیجه رسیدند بیمارانی که از داروی گیاهی در کنار داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند کیفیت زندگی‌شان بالاتر است و مرگ و میر کمتری دارند. امروز میزان همزمانی استفاده از داروهای گیاهی و روش‌های رایج به بیش از ۹۰% رسیده و بنا به گزارش‌های اعلام شده، در تمام مراکزی که این دو درمان توام استفاده شده میزان مرگ و میر به صفر نزدیک شده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 631201 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟