سم زدایی کیسه‌ صفرا با زرشک

به گزارش رکنا ، محبوبه رئیس زاده، متخصص داروسازی طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: زرشک در منابع طب سنتی امبرباریس نامیده شده است و طبیعت سرد و خشک دارد.

او افزود: تقریبا ۵۰۰ گونه زرشک در دنیا شناخته شده است؛ ریشه، پوست درخت و میوه‌ زرشک کاربرد‌های درمانی دارند و محتوی آلکالوئید‌های مفیدی بوده که معروف‌ترین آن‌ها بربرین نام دارد.

متخصص دارو سازی طب سنتی با اشاره به اینکه میوه‌ زرشک یکی از منابع سرشار از ویتامین ث، ویتامین‌های گروه ب، کروم، کبالت، آهن و زینک است و طعم بسیار ترش و تیزی دارد بیان داشت: در طب سنتی آن را قاطع صفرا، مسکن تشنگی و حرارت معده و جگر و غلیان خون دانسته اند؛ همچنین اشتهاآور، مقوی دل و جگر و معده گرم و برای بواسیر و ترشحات رحم موثر است.

رئیس زاده با بیان اینکه براساس مطالعات امروزی زرشک به لطف ماده بربرین خاصیت ضدباکتری، ضدقارچی و ضد تک‌یاختگان دارد و برای درمان التهاب و بهبود انواع عفونت‌ها در بدن استفاده می‌شود، گفت: ویژه میوه‌ زرشک در مبارزه با عفونت‌های دستگاه ادراری و درمان اسهال‌های مزمن بسیار موثر است، بربرین با کمک به ماهیچه‌های صافی که سطح روده را پوشانده‌اند به بهبود گوارش و کاهش درد‌های دستگاه گوارش کمک می‌کند، همچنین وجود ترکیبات قابض در زرشک به بهبود مشکلات گوارشی کمک می‌کند.

او افزود: برای کمک به درمان سوء‌هاضمه مصرف آب‌زرشک یا چای زرشک به بیماران توصیه می‌شود، تأثیرات مثبت زرشک بر قند خون به اثبات رسیده است و آن را به انتخابی عالی برای پیشگیری یا بهبود دیابت تبدیل کرده است؛ علاوه بر این کمک به کنترل فشار خون بالا، درمان مشکلات عروق کرونری، درمان آریتمی قلب و بیماری ماهیچه‌ قلب از خواص زرشک است، همچنین زرشک می‌تواند با کاهش کلسترول موجود در خون به حفظ سلامت قلب و نیز حفظ سلامت عمومی بدن کمک کند.

ازدیاد ترشح صفرا در بدن با خوردن زرشک

متخصص داروسازی سنتی بیان داشت: زرشک با افزایش ترشح صفرا در بدن، قدرت سم زدایی کیسه‌ صفرا و کبد را افزایش می‌دهد و همچنین در درمان سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند؛ به دلیل وجود ویتامین B فراوان در زرشک، این ماده غذایی می‌تواند در پیشگیری از سرماخوردگی نقش بسزایی داشته باشد و همچنین وجود اسید‌های عالی فراوان در این میوه که سبب مزه ترش آن می‌شوند می‌تواند در جذب آهن موثر باشند.

او در خصوص خواص ریشه، پوست و ساقه زرشک تصریح کرد: ریشه و پوست زرشک حاوی مواد شیمیایی بسیاری به ویژه آلکالوئید ایزو کینولین است، این ترکیبات منجر به اثرات آنتی بیوتیکی، پائین آوردن تب، کاهش تورم و فشار خون و تنظیم ضربان قلب می‌شوند، برای برطرف کردن سوزش ادرار و بی اشتهایی مفید است، همچنین واریس و روماتیسم را درمان می‌کند.

رئیس زاده با بیان اینکه برگ زرشک هم دارای مقدار زیادی ویتامین ث است، گفت: بنابراین در درمان بیماری اسکوربوت، گلودرد، زخم‌های دهانی و اسهال‌های مزمن اثر مفید دارد.

خطر خونریزی بینی با مصرف زیاد زرشک

او افزود: در خصوص عوارض جانبی احتمالی و مضرات زرشک باید گفت که استفاده مقادیر معمول از زرشک معمولا عوارض جانبی‌ ایجاد نمی‌کند؛ مصرف بیش‌ازحد زرشک می‌تواند موجب خونریزی بینی، استفراغ، اسهال، افت شدید فشار خون و حساسیت کلیه شود، زنانی که در دوران بارداری هستند نیز نباید مقادیر زیادی از آن را مصرف کنند، زیرا زرشک می‌تواند موجب انقباضات رحم و سقط جنین شود، اگر بیماری مزمنی مانند بیماری‌های کبد یا دیابت دارید، قبل از مصرف مکمل‌های زرشک با پزشک مشورت کنید.

متخصص داروسازی سنتی بیان داشت: در بیماران دیابتی تأثیر زرشک در کاهش قند خون به حدی است که ممکن است با سایر دارو‌های بیمار تداخل ایجاد کند و منجر به افت شدید قند خون شود.

مقدار مصرف زرشک براساس منابع طب ایرانی از خیسانده آن تا ۸۰ گرم و از جرم آن تا ۶۰ گرم و از دانه آن تا ۱۵ گرم برای استفاده مجاز ذکر شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 629683 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟