باید و نبایدها در مورد پوست حساس

به گزارش رکنا،پوستی که مستعد پوسته پوسته شدن است و سریع تحریک می‌شود و حساسیت نشان می‌دهد، «پوست حساس» می‌گویند. این نوع حساسیت می‌تواند از عوامل متعددی باشد که یکی از این عوامل استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی و بهداشتی است چرا که بسیاری از این محصولات ترکیبات سالم و فاقد مواد شیمیایی را ندارند و اغلب حاوی مواد شیمیایی قوی و خطرناک هستند.

1- چه پوستی حساس است؟

این نوع پوست اغلب به محرک‌هایی مانند آب و هوا، آلرژی‌ها یا محصولات خاص واکنش نشان می‌دهد. ممکن است قرمز شود، خشک شود، احساس سوزش کند، احساس خارش یا زمختی کند، یا دچار التهاب، پوسته پوسته شدن یا کهیر شود. عامل آن اغلب ممکن است اگزما، حساسیت به فلزات، روزاسه و سایر موارد دیگر باشد.

2- برچسب کالاها را بخوانید.

هنگام خرید کالاهایی که برای استفاده بر روی بدن است، به دنبال عبارت‌های «نرم‌کننده پوست» یا «مناسب پوست حساس» باشید سپس آن را در اولویت قرار دهید. مواد تشکیل‌دهنده آن را بررسی کنید. می‌توانید آنچه را که احتمالاً باعث حساس شدن پوست بدنتان می‌شود را تشخیص دهید و از خرید آن اجتناب کنید. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه مواد کمتری در آن باشد، بهتر است.

3- تمیز‌کننده‌های قوی را حذف کنید.

مواد شیمیایی موجود در پاک‌کننده‌ها می‌تواند بر روی پوست‌های حساس اثر نامطلوب بگذارند. از محصولات دارای برچسب هشداردهنده «تحریک‌کننده پوست» دوری کنید و از استفاده از موادی مانند سفیدکننده، الکل، آمونیاک، اتیلن گلیکول مونوبوتیل استات، هیپوکلریت سدیم و تری‌سدیم فسفات خودداری کنید. در صورتی که مطمئن نیستید از دستکش استفاده کنید.

4- زمان کوتاه‌تری دوش بگیرید.

آب به آرامی چربی روی پوست را از بین می‌برد و پوست را خشک، زمخت یا ترک پوستی ایجاد می‌کند. هنگام استحمام، به جای دوش گرفتن طولانی و آب گرم، از زمان کوتاه‌تر و آب ولرم استفاده کنید. پانزده دقیقه زمان زیادی است.

5- شوینده مناسب

صابون را برای قسمت‌هایی بگذارید که ممکن است بدبو شوند مانند: زیر بغل، کشاله ران، کف پا. بقیه قسمت‌های پوست فقط با آب یا شوینده‌های ملایم تمیز می‌شود. هنگام شستشو، از صابون‌های ملایم استفاده کنید و از استفاده از مواد رنگی با رایحه و خوشبو‌کننده و ضدباکتری صرف‌نظر کنید.

6- قبل از مصرف تست کنید.

اگر خوب می‌دانید که چه چیزی برای پوست شما مناسب نیست، ایده هوشمندانه این است که قبل از خرید هر محصول جدیدی، یک بار آن را تست کنید. بخش کوچکی از پوست را انتخاب کنید و مقداری از آن را بر روی پوست بزنید. اگر در عرض 72 ساعت واکنشی مشاهده کردید، مطمئن باشید که برای پوست شما مناسب نیست.

7- اسکراب مصرف نکنید.

از محصولاتی که مطمئن هستید از مواد ریز یا مواد شیمیایی مطمئن ساخته شده‌اند، استفاده کنید. متخصصان پوست می‌گویند برای تمیز کردن پوست نیازی به لایه‌برداری نیست. چون ممکن است علائم را بدتر کند.

8- از مواد بدون رایحه استفاده کنید.

بسیاری از محصولات زیبایی با بوهای شیرین به فروش می‌رسند اما رایحه یک ماده افزودنی است که پوست حساس به آن نیازی ندارد و اغلب با آن سازگاری نشان نمی‌دهد. محصولات مشابه دارای الکل، صابون یا رنگ نیز اینگونه هستند.

9- مواد آرایشی منافذ را می‌بندد.

اگر پوستتان حساس است، لازم نیست آرایش کنید و باید به ترکیبات مواد آرایشی بیشتر دقت کنید. گزینه‌های ضدآب و خیلی سبک را انتخاب کنید. بر روی برچسب این محصولات به دنبال عبارت «غیرمولد جوش» باشید. این به این معناست که منافذ پوست را نمی‌بندد.

10- در انتخاب لباس دقت کنید.

حتی اگر پوستتان حساس نباشد، پشم و سایر پارچه‌های خشن ممکن است خارش ایجاد کند. پشم حتی می‌تواند باعث حساسیت شود. لانولین یک موم طبیعی است که در پشم یافت می‌شود و هنوز هم بعضی از لباس‌ها این ماده را دارند. لباس‌های نرم و از جنس پنبه و ابریشم را انتخاب کنید.

11- پوست را در معرض عناصر مضر قرار ندهید.

وقتی هوا سرد است، خود را بپوشانید. پوست حساس صورت را با یک روسری نرم بپوشانید. دست‌های خود را با دستکش بپوشانید تا از سوختگی و خشکی جلوگیری شود. برای جلوگیری از اشعه‌های مضر، از ضدآفتاب در طول روز استفاده کنید. بله، حتی در روزهای ابری.

12- از نیکل استفاده نکنید.

یکی از رایج‌ترین عوامل تحریک‌کننده پوست حساس، فلز نیکل است. این فلز در اشیا روزمره موجود است، از جواهرات گرفته تا دکمه‌های لباس و عینک. هر چیزی که فلزی است و با پوست بدن در تماس است را به خاطر بسپارید. هر جنس دیگری را که می‌توانید، جایگزین نیکل یا مواد حساسیت‌زا کنید.

13-سیگار نکشید.

بله، برای سلامت بدن مضر است اما آیا می‌دانید که سیگار کشیدن می‌تواند واکنش‌های حساس پوستی را افزایش دهد، به خصوص اگر به پسوریازیس مبتلا باشید؟ همچنین می‌تواند در صورت بروز مشکلات پوستی، بهبود آن را دشوارتر کند.

14- مرطوب‌کننده مصرف کنید.

خشکی پوست منجر به تحریک پوست می‌شود و می‌تواند باعث بیشتر شدن شرایطی مانند اگزما شود. بهترین راه جلوگیری از خشک شدن پوست، مصرف مرطوب‌کننده یا استفاده از آبرسان است. درست بعد از استحمام از یک مرطوب‌کننده غلیظ اما ملایم مانند پماد یا کرم استفاده کنید تا آب جذب پوست شود و آن را لطیف نگه دارد.

15- استرس نداشته باشید.

هر از گاهی فکرتان مشغول باشد یا نگران باشید، طبیعی است اما ممکن است بر جسم و روح تاثیر بگذارد. راه‌هایی برای کاهش استرس پیدا کنید تا به پوست آسیب نرساند. تکنیک‌های آرام‌‌سازی را تمرین کنید، خوب بخوابید، ورزش کنید و درست غذا بخورید. بدن و پوست به آرامش نیاز دارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 629237 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟