نشانه های حساسیت به زنجبیل را بشناسید

به گزارش رکنا ، هر چند احتمال آلرژی به هر ماده‌ای وجود دارد؛ اما ادویه‌های گیاهی و خوراکی معمولاً چنین عارضه‌ای ایجاد نمی‌کنند. اما با این حال در مورد زنجبیل این احتمال وجود دارد که در برخی از افراد، حساسیت‌های شدیدی ایجاد نماید، بنابراین تشخیص زودهنگام برای پیشگیری از عوارض لازم است.

حساسیت به ادویه‌های گیاهی نادر است اما برخی از افراد علائم حساسیت به زنجبیل را نشان داده‌اند. خیلی از افراد نیز به ادویه‌های دیگری حساسیت نشان می‌دهند مثلاً زردچوبه. بیشتر این واکنش‌های آلرژیک سبب عوارض پوستی یا علائم گوارشی می‌شوند. اگر مورد حساسیت شدید باشد، می‌تواند وضعیت التهابی روی دهد. به گفته‌ی دانشمندان، عاملی که معمولاً در این نوع آلرژی‌ها دخیل است، حساس شدن بیش از اندازه نسبت به یک پروتئین است.

حساسیت نسبت به گلوتن و شیر گاو، شایع‌تر است اما ادویه‌ها نیز در مواردی می‌توانند ایجاد حساسیت کنند.

بیشتر اوقات به فرایندی از عدم تحمل، آلرژی گفته می‌شود. آلرژی به زنجبیل اغلب خودش را به صورت علائم گوارشی نشان می‌دهد. مصرف زنجبیل در کسانی که به آن حساسیت دارند می‌تواند به صورت نفخ، کولیک و اسهال ظاهر شود. ضمناً در موارد شدیدتر، این عارضه می‌تواند آنافیلاکسی ایجاد کند؛ اما این واکنش‌های شدید و خطرناک در مورد مصرف ادویه، بسیار نادرند.

همچنین این احتمال وجود دارد که این نوع آلرژی سبب یک سری از واکنش‌ها در پوست شود، مثلاً تحریکات پوستی، قرمزی و کهیر. در واقع حتی دهان نیز ممکن است خارش بگیرد.

پیشگیری از آلرژی

آلرژی غذایی نوعی عارضه است که هر چند قابل کنترل است؛ اما مزمن می‌باشد. همچنان یک سری رعایت‌ها وجود دارد که افراد می‌توانند برای پیشگیری از بروز آلرژی غذایی به کار ببرند. مثلاً تغذیه‌ی کودک در اولین سال زندگی‌اش با شیر مادر، و همچنین شروع تغذیه‌ی تکمیلی از 6 ماهگی می‌تواند ریسک این نوع عارضه‌ی خودایمنی یعنی آلرژی غذایی را کاهش دهد. زیاد تمیز کردن بخشی از بدن می‌تواند باعث شود این ناحیه نسبت به مواد خارجی بیش از حد حساس شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند پیرو یک رژیم غذایی متنوع باشید تا سیستم گوارش با مواد مغذی گوناگون سازگاری پیدا کرده و به سوخت و ساز آن‌ها عادت کند. حذف یک سری از غذاها از رژیم غذایی ممکن است جلوی ایجاد آلرژی را بگیرد، اما در شما عدم تحمل به آن ماده غذایی را ایجاد خواهد کرد.

در مورد آلرژی به زنجبیل چه باید کرد؟

اگر فکر می‌کنید ممکن است به ماده‌ای غذایی آلرژی داشته باشید، مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید مطرح کردن این مسئله با یک پزشک متخصص آلرژی است تا تشخیص پزشکی در این مورد داده شود. پزشک متخصص کسی است که به شما خواهد گفت تا چه اندازه حساسیت دارید و آیا لازم است آن ماده غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید یا اینکه کاهش مصرف آن کافیست. ضمناً ضرورت دارد که در مورد میزان احتمال وقوع آنافیلاکسی در صورت تماس با آلرژن مورد نظر نیز صحبت کنید؛ اما همانطور که گفتیم این اتفاق بسیار نادر است، خصوصاً در مورد آلرژی به زنجبیل.

همچنین اگر دچار آلرژی به ماده‌ی غذایی خاصی باشید ممکن است به شما توصیه شود از مصرف برخی از ادویه‌ها اجتناب کنید تا جلوی مشکلات گوارشی را بگیرید.

آلرژی به زنجبیل، عارضه‌ای نادر

هر چند احتمال آلرژی به هر ماده‌ای وجود دارد؛ اما ادویه‌های گیاهی و خوراکی معمولاً چنین عارضه‌ای ایجاد نمی‌کنند. با این حال در مورد زنجبیل این احتمال وجود دارد که در برخی از افراد، حساسیت‌های شدیدی ایجاد نماید، بنابراین تشخیص زودهنگام برای پیشگیری از عوارض لازم است.

مهم است یادتان باشد عادت‌هایی که در پیش می‌گیرید می‌توانند به ابتلا یا عدم ابتلا به آلرژی‌های غذایی کمک کنند. عدم تغذیه‌ی کودک با شیر مادر یا به هم خوردن تعادل میکروبیوم روده می‌تواند در بلندمدت، آلرژی و عدم تحمل ایجاد کند.

از آنجایی که آلرژی غذایی یک مشکل نسبتاً مزمن است، بهترین راه حل این است که ماده غذایی مورد نظر را کاهش داده یا محدود کنید. حتی شاید لازم باشد مصرف دیگر ادویه‌ها (مثلاً زردچوبه) را نیز کنار بگذارید.

اساساً بهترین کار ممکن این است که یک رژیم غذایی کامل از جهت ارزش غذایی داشته باشید و با آن سازگاری پیدا کنید. در واقع برای بهبود علائم، کارشناسان توصیه می‌کنند مکمل‌های پروبیوتیک را امتحان کنید. البته همانطور که همیشه گفته‌ایم باید پیش از مصرف مکمل ابتدا با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید چه نوع مکملی مناسب شماست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 624547 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟