بلایی که شکر سر بدن تان می آورد

به گزارش رکنا ، فرزاد شید فر، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره «مصرف شکر و عوارض آن بر سلامت بدن»، اظهار داشت: شکر یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده بسیاری از بیماری‌های مزمن غیر واگیر است که در سرولوحه آنها چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی ادامه داد: امروزه مشخص شده مصرف شکر یا غذایی که حاوی قند زیاد است، ارتباط مستقیمی با این بیماری‌ها دارد؛ یعنی اگر روند چهل سال قبل به این طرف در کودکان و بزرگسالان را دنبال کنیم، می‌بینیم در جوامع مختلف و در سنین مختلف درصد چاقی افزایش پیدا کرده است.

این متخصص تغذیه افزود: به موازات آن میزان مصرف شکر نیز افزایش یافته؛ یعنی ارتباط مستقیمی بین مصرف شکر و غذاهای شیرین شده و بروز چاقی و عوارض حاصل از آن مانند دیابت و بیمار قلبی وجود دارد.

شید فر بیان داشت: مشخص شده میزان چاقی در کودکان و نوجوانانی که نوشابه‌های شیرین کننده و غذاهای حاوی قند مصرف می‌کنند بیشتر است؛ به همین خاطر امروزه توصیه می‌شود شکر را به میزان بسیار کم در برنامه غذایی استفاده کنیم؛ به طوری که باید مصرف شکرو قند کمتر از ۵ درصد انرژی مصرفی روزانه باشد.

پوسیدگی دندان و ابتلا به سرطان در اثر مصرف زیاد شکر

وی متذکر شد: اگر بیشتر مصرف شود بیماری‌های مختلفی همچون پوسیدگی دندان ایجاد می‌کند؛ همچنین در بروز انواع سرطان‌ها نیز نقش دارد. مصرف قند و شکر به صورت معمول و همچنین غذاهای افزودنی شده مانند نوشابه‌های شیرین، انواع کیک‌ها، سوهان و انواع تنقلات شکردار می‌تواند با چاقی مرتبط بوده و مصرف آن در تمام سنین باید محدود شود.

این متخصص تغذیه درباره اینکه «روزانه چقدر می‌توانیم قند و شکر مصرف کنیم؟»، یادآور شد: این میزان بستگی به انرژی مصرفی روزانه دارد؛ مثلا اگر فردی به ۲۰۰۰ کیلوکالری انرژی در روز نیاز داشته باشد، در حدود ۱۰۰ کیلو کالری باید از قند و شکر تامین شده و مصرف کند.

شید فر تصریح کرد: یعنی در کل میزان غذای مصرفی روزانه، باید کمتر از ۲۵ گرم قند و شکر مصرف کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 612418 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟