راهکارهایی برای کاهش درد زانو

به گزارش رکنا ، زانودرد از دردهای شایعی است که در هر سنی ممکن است رخ دهد. این عارضه ممکن است به هر علتی ایجاد شود که شایع‌ترین آن آسیب وارد‌شده به زانو مانند پارگی رباط یا آسیب‌دیدگی غضروف زانو است.

به‌علاوه مشکلات جسمی مانند آرتروز، نقرس و عفونت نیز ممکن است دردهای ناحیه زانو را ایجاد کند. البته شاید به‌جرأت بتوان بالا رفتن سن و ساییدگی مفصل زانو را جزو معمول‌ترین عوامل بروز دردهای این ناحیه قلمداد کرد. همچنین افرادی که از اضافه‌وزن رنج می‌برند، ماهیچه چهارسر ران ضعیفی دارند و در مشاغل یا ورزش‌های خاص فعالیت می‌کنند، بیش از دیگران در معرض دردهای زانو قرار دارند.

اما دقت کنید همه انواع زانودردها نگران‌کننده نیست و برخی از آنها را با رعایت نکاتی ساده می‌توان کاهش داد و آسیب وارده به آن ناحیه را هم کمتر کرد. همان‌طور که فعالیت بیش از اندازه و خارج از اصول می‌تواند آسیب جدی به مفصل زانو وارد کند، استراحت بیش از حد نیز باعث ضعیف ‌شدن ماهیچه‌های اطراف زانو شده و درد مفاصل زانو را ایجاد می‌کند.

1 ورزش کنید و تحرک داشته باشید

برای رها شدن از این قبیل دردها، به دنبال برنامه‌های ورزشی‌ای باشید که برای زانوی‌تان بی‎خطرند. اما اگر اطلاعی از حرکات ورزشی و تأثیر آنها بر زانوهای‌تان ندارید، حتما قبل از شروع با پزشک‌تان مشورت کنید تا بهترین ورزش‌ها را به شما معرفی کند. این حرکات و نیز کار با وزنه و انجام حرکات کششی، ماهیچه‌های محافظت‌کننده از زانو را تقویت می‌کند و انعطاف‌پذیری آنها را بالا می‌برد. از جمله حرکات تقویت‌کننده ماهیچه‌های زانو می‌توان به پیاده‌روی، شنا، ایروبیک در آب، دوچرخه ثابت و کار با دستگاه‌های ورزشی اشاره کرد.

۲ تعادل‌تان را حفظ کنید

معمولا زانوهایی که دردناک بوده و ثبات زیادی ندارد، خطر سقوط و زمین‌ خوردن را بالا می‌برد که پیامد آن آسیب وارده به مفصل زانو است. مراقب باشید همواره مسیر محل تردد شما داخل خانه یا بیرون از منزل روشن باشد تا موانع احتمالی را ببینید. اگر در برقراری تعادل بدن دچار مشکل هستید، موقع بالا و پایین رفتن از پله‌های ساختمان از نرده‌ها کمک بگیرید و حتی اگر می‌خواهید شیئی را از قفسه‌‎های بالاتر بردارید، حتما از چهارپایه یا نردبان‌های محکم و ثابت استفاده کنید.

۳ از قانون RICE استفاده کنید

در آسیب‌های خفیف یا دردهای ناشی از آرتروز می‌توان با بی‌حرکت نگه‌داشتن زانو، کمپرس سرد برای کاهش التهاب، اعمال فشار روی زانو با محکم‌ بستن عضو به وسیله باندهای کشی جهت جلوگیری از تجمع مایعات و نیز بالا نگه ‌داشتن عضو برای کاهش تورم، زانودردتان را کم کنید.

۴ کفش راحت بپوشید

همان‌طور که می‌گویند پا، قلب دوم آدمی است و می‌تواند تأثیر زیادی در سلامتی شما داشته باشد، در ایجاد دردهای ناحیه زانو هم مؤثر است. حتما حواس‌تان باشد کفی کفش‌تان نرم باشد تا فشار وارد بر زانوهای‌تان کمتر شود. پزشکان معمولا به بیمارانی که مبتلا به آرتروز زانو هستند توصیه می‌کنند از کفی‌های مخصوصی در داخل کفش استفاده کنند. از سوی دیگر، کفش‌هایی بپوشید که لیز نباشد و خطر زمین‌ خوردن برای‌تان نداشته باشند. بهترین کفش انتخابی برای افرادی که دچار زانودرد هستند، کفش‌های پاشنه‌کوتاه با کفی‌های نرم و لاستیکی است.

۵ از وسایل کمکی موقع راه‌رفتن استفاده کنید

اگر زانودردتان به اندازه‌ای است که هنگام راه‌رفتن باعث برهم‌خوردن تعادل‌تان می‌شود، حتما موقع راه‌ رفتن و پیاده‌روی از وسایل کمکی مانند عصا استفاده کنید. این کار مانع از سقوط و افتادن شما شده و سلامت‌تان را تضمین می‌کند.

۶ از وزن‌تان غافل نشوید

اگر دچار اضافه‌وزن یا چاقی هستید، به فکر کاهش وزن باشید. همین راهکار به‌تنهایی می‌تواند تا حد زیادی فشار وارد بر زانو را کاهش دهد. لازم نیست حتما به فکر رسیدن به وزن ایده‌آل‌تان باشید، بلکه حتی کاهش مقداری از وزن هم می‌تواند گره‌گشا بوده و دردهای‌تان را کم کند.

۷ طب سوزنی را امتحان کنید

طب سوزنی که یکی از روش‌های سنتی درمانی در چین محسوب می‌شود، در کاهش طیف گسترده‌ای از دردها بسیار تأثیرگذار است. تجربه نیز ثابت کرده که از آن می‌توان در کاهش دردهای ناحیه زانو استفاده کرد.

۸ سبک خوابیدن‌تان را عوض کنید

شیوه خوابیدن شما در بروز زانودرد اثر مستقیم دارد. سعی کنید تمام مدل‌های خوابیدن را آزمایش کنید. به‌خاطر داشته باشید که اگر به پهلو می‌خوابید، حتما برای جلوگیری از بروز زانودرد بین پاهای‌تان یک بالش قرار دهید.

۹ درمان طبق وضعیت شما

حتما سعی کنید در صورت احساس زانودرد به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب با مشکل شما تجویز کند. از معمول‌ترین درمان‌ها برای کاهش دردهای ناحیه زانو، انجام حرکات ورزشی است که هدف آن تقویت عضلات زانوست. اگر فرد فعالی هستید و مدام ورزش می‌کنید، ممکن است پزشک حرکات اصلاحی را به شما توصیه کند تا فشار وارد آمده به زانوهای‌تان کاهش یابد. انجام ورزش برای بالابردن انعطاف‌پذیری و تعادل بدن اهمیت بالایی دارد.

۱۰ مراقب مفصل‌های‌تان باشید

ورزش‌های پرتحرک معمولا جزو ورزش‌های پرخطر برای مفاصل و به‌ویژه مفصل زانو است. اگر دچار زانودرد یا مستعد آن هستید، از انجام ورزش‌های پرتحرکی مانند دویدن، پرش، کیک‌بکسینگ و حرکت اسکات که به زانوها فشار مضاعفی را وارد می‌کند، بپرهیزید. این حرکات دردهای زانو را تشدید کرده و در صورتی که به‌درستی انجام نشود باعث آسیب به زانوها می‌شود.

۱۱ تزریق داخل زانو

در برخی موارد، تزریق داروهای کورتیکواستروئیدها به داخل مفصل زانو می‌تواند به کاهش علائم آرتروز و کاهش درد کمک کند که اثرات آن تقریبا تا چند ماه باقی می‌ماند. البته این تزریق‌ها در همه موارد پاسخگو نیست. نوع دیگر، تزریق اسید هیالورونیک است که شباهت زیادی به مواد لیزکننده مفاصل داشته و تحرک‌پذیری زانو را بیشتر و درد آن را کمتر می‌کند. تأثیر چنین تزریق‌هایی معمولا تا شش ماه دوام دارد. نوع دیگر تزریق، استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت است که حاوی فاکتورهای رشد متفاوتی است و علاوه بر کاهش التهاب زانوها، درمان درد را نیز کاهش می‌دهد. این نوع تزریق‌ها معمولا در بیمارانی بیشتر کاربرد دارد که دچار پارگی تاندون، کشیدگی یا آسیب شده‌اند.

۱۲ از کمپرس‌های گرم و سرد استفاده کنید

حدود 48 تا 72 ساعت بعد از آسیب زانو از بسته‌های یخ برای کاهش تورم و درد زانو استفاده کنید. این کار را سه تا چهار مرتبه در روز و هر بار بین 15 تا 20 دقیقه انجام دهید. برای جلوگیری از سرمازدگی عضو، بسته یخ را داخل یک حوله یا پارچه پیچیده و روی زانو قرار دهید. پس از عبور از این مرحله می‌توانید با حمام آب‌گرم و پدهای گرمایشی یا حوله گرم، سه یا چهار بار در روز و هر بار 15 تا 20 دقیقه روی عضو را گرم کنید. این کارها به کاهش درد زانو کمک زیادی می‌کند.

۱۳ جراحی، آخرین راه چاره

اگر دچار آسیبی از ناحیه زانو شده‌اید، ابتدا معایب و فواید راهکارهای بازتوانی و غیرجراحی و نیز بازسازی‌های جراحی را بررسی کنید. گاهی در برخی عمل‌های جراحی، پزشک اقدام به بازسازی و ترمیم زانو و گاهی بخشی از زانو را با پروتزهای خاص جایگزین می‌کند. پزشک معالج بسته به شرایط بیمار و این که در چه مرحله‌ای قرار دارد، یکی از این روش‌های جراحی را برای بیمار تجویز می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 605133 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟