به فرزندان تان موز بدهید تا باهوش شوند

به گزارش رکنا ، موز برای اطفال و اشخاص سالخورده بسیار مفید است. همچنین برای درمان اسهال شدید مؤثر بوده و هوش و حافظه کودکان را افزایش می‌دهد.

مرتضی صفوی متخصص تغذیه در پاسخ به این پرسش که «موز چه خواص غذایی دارد؟»، اظهار داشت: موز میوه درختی است که در جاهای گرمسیر و مرطوب به ثمر می‌رسد.برگ‌های آن بسیار دراز و عریض است و درازی برگ‌ها تا 2 متر می‌رسد؛ موز ابتدا در غلاف صنوبری شکل قرار دارد سپس می‌شکافد و خوشه پدیدار می‌شود و در هر خوشه بیش از 100 دانه موز وجود دارد.

وی افزود: میوه موز بسیار خوشمزه و خوش طعم است و درخت آن در حدود 3 متر ارتفاع دارد. معمولا موز را به صورت نارس از درخت چیده و در میان کاه می‌گذارند و تا زرد و شیرین شود، اما در تجارت، به وسیله مواد شیمیایی مانند اتیلن و استلن، رنگ موز را زرد می‌کنند.

صفوی با بیان اینکه این میوه در جنوب ایران نیز تولید می‌شود، گفت: از میوه و پوست آن استفاده شده و خاصیت غذایی زیادی دارد و از نظر ترکیبات بسیار به گندم نزدیک است.

اهمیت موز برای اطفال و اشخاص سالخورده

وی با اشاره به اینکه موز برای اطفال و اشخاص سالخورده و کسانی که تازه از بستر بیماری برخاسته‌اند بسیار مفید است، تصریح کرد: قند موجود در موز بسیار مرغوبتر از قند شیرینی، برای سلامتی اطفال مفید است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه موز میوه‌ای گرم و دارای ویتامین‌های B1،B2 ،C است، بیان داشت: موز غذای کاملی برای کودکان و افراد مبتلا به سوء هاضمه است.

صفوی اضافه کرد: موز مانند سایر میوه‌ها خون را قلیایی کرده و در نتیجه صافی، تعادل و پاکی خون ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه اوره اضافی در خون را دفع کرده و برای افراد مبتلا به بیماری قلبی، ورم کلیه و بیماری‌های تورمی مفید است.

 درمان اسهال شدید با موز

وی با اشاره به اینکه موز برای درمان بیماری‌های اسهال شدید و اسهال در اطفال مفید است، یادآور شد: 300 تا 500 گرم از آن را می‌توان به صورت پوره در آور با کمی آب برنج مخلوط کرده و به این بیماران داد.

این متخصص تغذیه موز را میوه‌ای معتدل، مقوی و چاق کننده توصیف کرد و افزود: موز جهت تسکین سرفه و خشونت حلق موثر بوده و برای افرادی که درد کلیه دارند نیز مفید است.

صفوی با اشاره به اینکه موز به علت داشتن مقدار زیادی فسفر در افزایش هوش و حافظه کودکان تأثیر زیادی دارد، خاطرنشان کرد: نیروی بدنی مادر را افزایش داده و مانع از سقط جنین می‌شود.

وی با بیان اینکه موز دارای مواد معدنی پتاسیم، کلسیم، فسفر، آهن ، منیزیم و روی است، متذکر شد:‌ این میوه برای افرادی که نمی‌توانند مواد قندی را به خوبی هضم کنند یا مبتلا به ورم معده، دیابت و چاقی هستند، زیان‌آور است.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه زیاده روی در مصرف موز باعث ایجاد حساسیت در بدن می‌شود و موجب خارش‌های شدید خواهد شد، ابراز داشت: باید از مصرف موزهای نارس یا کهنه و سیاه خودداری کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 600576 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟