کاربرد برگ تمشک در مهار باکتری‌ها

به گزارش رکنا ، پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که ترکیب موجود در برگ‌های نوعی تمشک می‌تواند باکتری‌های مقاوم در برابر دارو را مهار کند.

بررسی‌های آزمایشگاهی پژوهشگران "دانشگاه اموری" (Emory University) آمریکا نشان می‌دهد که ادغام این ترکیب با نوعی آنتی‌بیوتیک موسوم به "اگزاسیلین" (oxacillin) می‌تواند به تقویت بدن در برابر باکتری "استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین" یا "مرسا" (MRSA) که در برابر دارو مقاوم است، کمک کند.

تمشک موسوم به "Callicarpa americana" که از گیاهان بومی جنوب آمریکا است، خوشه‌هایی از تمشک‌های بنفش رنگ را در بر می‌گیرد که در فصل تابستان می‌رسند و یک منبع مهم غذایی برای بسیاری از گونه‌های پرنده به شمار می‌روند.

ایده پژوهشگران این بود که بفهمند مردم بومی‌،‌ چگونه از گیاهان به عنوان دارو استفاده می‌کنند تا بدین ترتیب به گزینه‌های جدیدی برای تولید دارو دست یابند.

"کاساندرا کواو" (Cassandra Quave)، استادیار بخش پزشکی دانشگاه اموری و از پژوهشگران این پروژه گفت: ما تصمیم گرفتیم ویژگی‌های شیمیایی Callicarpa americana را مورد بررسی قرار دهیم زیرا این گیاه از نظر پزشکی، اهمیت زیادی برای بومیان آمریکا دارد.

پژوهشگران در بررسی‌های خود مشاهده کردند که مردم بومی جنوب آمریکا، برگ‌ها و ریشه این گیاه را می‌جوشانند تا از آن برای درمان رماتیسم و تب مالاریا استفاده کنند.

کواو ادامه داد: حتی یکی از بافت‌های گیاه می‌تواند صدها مولکول منحصر به فرد را در بر داشته باشد. فرآیند جداسازی شیمیایی بافت‌های گیاه و آزمایش آنها معمولا با دشواری‌های بسیاری همراه است.

بررسی‌های این گروه پژوهشی نشان داد که ترکیب موجود در برگ‌های این گیاه می‌تواند رشد باکتری مرسا را مهار کند. این ترکیب، به گروهی از مواد شیمیایی موسوم به "کلرودان دیترپنوئیدها" (clerodane diterpenoids) مرتبط است که گیاهان برخی از آنها را برای دور کردن شکارچیان به کار می‌گیرند.

از آنجا که این ترکیب، باکتری مرسا را در سطح ملایمی مهار می‌کند، پژوهشگران سعی کردند تا آن را با گروهی از آنتی‌بیوتیک‌ها موسوم به "آنتی‌بیوتیک‌های بتا-لاکتام" (beta-lactam antibiotics) ترکیب کنند و اثر آنها را افزایش دهند.

کواو افزود: آنتی‌بیوتیک‌های بتا-لاکتام، از ایمن‌ترین و کم‌خطرترین آنتی‌بیوتیک‌های کنونی هستند اما باکتری مرسا می‌تواند در برابر آنها مقاومت کند.

بررسی‌های آزمایشگاهی نشان دادند که ادغام ترکیب موجود در برگ‌های Callicarpa americana با آنتی‌بیوتیک‌های بتا-لاکتام می‌تواند مقاومت باکتری مرسا در برابر دارو را از بین ببرد.

پژوهشگران قصد دارند در مراحل بعدی پژوهش خود، این ترکیب جدید را برای درمان مدل‌های حیوانی به کار ببرند. اگر نتایج آزمایش‌ها در برابر باکتری مرسا موفقیت‌آمیز باشند، پژوهشگران این ترکیب را در آزمایشگاه تولید خواهند کرد تا کارآیی آن را بیشتر مورد بررسی قرار دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 587400 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟