مصرف زیاد خوراکی های سالم چه ضرری دارد؟

به گزارش رکنا ، میزان بیش از حد از یک خوراکی خوب نیز می تواند برای سلامت انسان مضر باشد. برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها، بارها به ما گفته شده است که غذاهای سالم مانند میوه ها و سبزیجات را مصرف کنیم. اما در تلاش برای دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم ممکن است به طور ناخواسته با خطر زیاده‌روی در این کار مواجه شویم.

مصرف بیش از حد یک ماده غذایی سالم و مفید ممکن است به اندازه مصرف یک ماده غذایی ناسالم ضرر نداشته باشد، اما همچنان می تواند زمینه‌ساز بروز آثاری ناخوشایند شود. انواع مختلفی از خوراکی های سالم در دسترس ما قرار دارند که زیاده‌روی در مصرف برخی از آنها می تواند موجب عوارض جانبی ناخوشایند شود. در ادامه با چند نمونه در این زمینه بیشتر آشنا می شویم.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین جایگزینی سالم‌تر برای سیب زمینی نشاسته ای عادی محسوب می شود زیرا سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین های C، B و مس و منگنز است.

با این وجود، سطوح بالای بتاکاروتن که خود از خواص ضد پیری برخوردار است، در نتیجه مصرف بیش از حد سیب زمینی شیرین می تواند موجب نارنجی شدن رنگ پوست شما شود. این شرایط به نام کاروتنمیا شناخته می شود. کاهش مصرف مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن مانند سیب زمینی شیرین و هویج باید به بازگشت رنگ طبیعی پوست کمک کند.

لوبیاها

لوبیاها مانند لوبیا سیاه، لوبیا قرمز و لوبیا سفید به واسطه محتوای فیبر خود شناخته شده اند که به احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر کمک می کند. با این وجود، مصرف لوبیا بدون عوارض جانبی نیست، به ویژه اگر در مصرف آنها زیاده‌روی کنید.

گاز و نفخ نتایج آشکار مصرف یک وعده غذایی سرشار از لوبیا است، اما مصرف بیش از حد فیبر می تواند در جذب آهن، روی، منیزیم، کلسیم و برخی مواد مغذی دیگر اختلال ایجاد کند. فیبر به خودی خود در نقش یک عامل اتصال دهنده عمل می کند که هنگام عبور از بدن این مواد مغذی را به خود جذب می کند. برای پرهیز از عوارض جانبی فیبر، مصرف متعادل لوبیا و نوشیدن آب فراوان توصیه شده است.

توفو

توفو گزینه ای خوب برای تامین نیازهای پروتئینی روزانه بدن محسوب می شود زیرا حاوی هر نه اسید آمینه ضروری است. جدا از این، توفو که از سویا تهیه می شود سرشار از کلسیم، منگنز و سلنیم و چند ویتامین دیگر است.

اما به رغم فوایدی که توفو ارائه می کند، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید زیرا مصرف بیش از حد سویا (بیش از چهار وعده در روز) می تواند از جذب و پردازش پروتئین توسط بدن جلوگیری کند. این به واسطه سطوح بالای تریپسین و مهارکننده های پروتئاز در سویا است. به این نکته نیز توجه داشته باشید که برخلاف باور عمومی، این ترکیبات استروژن مانند موجب بزرگ شدن پستان در مردان نمی شوند.

گریپ فروت

گریپ فروت یکی از خوراکی های پر مصرف در وعده غذایی صبحانه است. مصرف این میوه نه تنها برای تقویت سیستم ایمنی مفید است، بلکه میزان قند آن نیز است. افزون بر این، گریپ فروت حاوی ویتامین C، لیکوپن، پتاسیم و فیبر است که همگی برای سلامت قلب مفید هستند.

اما در صورت مصرف دارو شاید بهتر باشد از مصرف گریپ فروت پرهیز کنید. این میوه می تواند با یک آنزیم در مسیر روده تداخل ایجاد کرده و اثرگذاری برخی از داروها را افزایش یا کاهش دهد.

جوز هندی

برای دوستداران قهوه که قصد دارند مصرف شکر خود را کاهش دهند، جوز هندی به عنوان یک جایگزین خوب عمل می کند. ادویه هایی مانند جوز هندی و دارچین می توانند این تصور را در مغز ایجاد کنند که جوانه های چشایی با یک خوراکی شیرین در تماس بوده اند. بر همین اساس، جوز هندی در برخی از مکمل های کاهش وزن و وعده های غذایی سالم استفاده می شود.

اما نباید در مصرف جوز هندی زیاده‌روی کنید زیرا دو قاشق چایخوری یا بیشتر از آن می تواند موجب آثار مختلفی از تغییرات خفیف در رفتار تا حتی توهم شود.

فلفل های چیلی

فلفل های چیلی از مواد غذایی پر مصرف در جهان هستند. سطوح بالای آنتی اکسیدان های موجود در این مواد غذایی به تقویت سیستم ایمنی و مقابله با آثار پیری کمک می کند. با این وجود، کپسایسین ماده مغذی اصلی در فلفل چیلی است. مصرف متعادل کپسایسین خطر بیماری قلبی و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

اما نباید در مصرف فلفل چیلی زیاده‌روی کنید زیرا کپسایسین می تواند موجب افزایش دمای بدن و اختلال در چرخه طبیعی خواب شود. افزون بر این، میزان بیش از حد آن می تواند به حالت تهوع، اسهال و شکم درد منجر شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 580062 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟