دلیل گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر چیست؟

به گزارش رکنا، فرزاد زارعی اظهار داشت: روابط ناسالم خانوادگی و تشنج‌های بین والدین نیز باعث احساس ناامنی در نوجوانان و سوق یافتن آنان به استفاده از مواد مخدر می‌شود.

وی با بیان اینکه فرزندان در سن نوجوانی تمایل زیادی به ابراز وجود دارند، افزود: پدر و مادر باید به فرزندان عزت نفس بدهند تا در صورت نیاز آنان به ابراز وجود، به کسانی خارج از خانواده پناه نبرند.

کارشناس مشارکت‌های مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان یادآور شد: کنجاوی، تنوع طلبی و لذت‌جویی یکی دیگر از عوامل تحریک نوجوانان به مواد مخدر است که باید نیاز آنان از طرف خانواده برآورده شود.

زارعی اظهار داشت: افرادی در سنین جوانی و میانسالی نیز به دلیل افسردگی، مشکلات اقتصادی، تنش‌های روانی و شکست‌های عاطفی به سمت مصرف مواد مخدر می‌روند، چرا که از این طریق می‌خواهند به آرامش برسند.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین راه پیشگیری از مصرف مواد مخدر، آموزش صحیح است، افزود: این کار باید از همان زمان جنینی آغاز شود، به این معنا که ارتباط عاطفی پدر و مادر مطلوب باشد، چرا که تاثیری مستقیم بر جنین دارد.

کارشناس مشارکت‌های مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: نوزاد باید در فضایی سرشار از سلامت روانی و عاطفی بین والدین به دنیا بیاید و در همین شرایط نیز تربیت شود.

زارعی تاکید کرد: فرزندان به ویژه کودکان هیچاه نباید بخاطر اشتباه از خانواده طرد شوند، زیرا موجب سرخوردگی و ایجاد حس ناکامی در آنان می‌شود و به ناچار به افراد و موقعیت‌های دیگر پناه می‌برند.

وی با اشاره به اینکه در حال گذر بودن جامعه از سنت به مدرنیته موجب تنش در بین والدین و فرزندان می‎‌شود، یادآور شد: ارتباط مستمر والدین با مدرسه و معلمان می‌تواند راهکاری مهم برای تربیت صحیح فرزندان باشد.

استان کردستان بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت داشته و ۲.۸ درصد آن به انواع مواد مخدر اعتیاد دارند که این رقم در میانگین کشوری پنج درصد است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 575027 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟