خواص چغندر برای پوست / درمان تاول پوستی با برگ چغندر

به گزارش رکنا ، برگ چغندر منبع عالی فیبر با کالری خیلی کم و تقریباً بدون چربی است.

اگر برگ این گیاه را در مقداری آب بجوشانید و دست و پای ترک خورده را در آن قرار دهیم معجزه شفابخشی آن را می توانیم ببینیم.

همچنین این گیاه التهاب مجاری ادرار را درمان می‌کند.

برای پانسمان زخم و درمان تاول نیز بسیار مناسب است.

 

چغندر یکی از سبزیجات زمستانه است که خواص فوق العاده ای برای بدن دارد و یکی از خواص مفید آن، سلامت پوست است. در این مطلب بیشتر به این مورد پرداخته ایم.

چغندر با نام علمی Beta vulgaris L و نام انگلیسی beet، از خانواده ی Chenopodiaceae است. نام های رایج آن عبارتند از: چغندر، لبلات، سلق، چکندر، شلغم، شوندر، صوطر.

چغندر از دسته سبزیجات است. سبزی است قرمز رنگ که فواید بسیاری دارد و در طول تاریخ نیز از آن بهره ها برده اند. در مغازه ها، بیشتر چغندر قرمز و گرد دیده می شود اما انواع سفید، زرد و راه راه آن هم وجود دارد. چغندر طعمی شیرین دارد که در خاک رشد کرده و طعمی ما بین چغندرقند و شلغم سوئدی دارد.

علاوه بر استفاده ی غذایی از چغندر، در صنعت از آن به عنوان رنگ خوراکی نیز استفاده می شود. همچنین، امروزه در پزشکی، از آن به عنوان گیاه دارویی استفاده می شود.

موارد استفاده خوراکی آن به صورت چغندر قرمز پخته، رست شده، و یا خام همراه با سایر سبزیجات در انواع سالادها می باشد. در تبلیغات گسترده هم چغندر پخته ی استریل به صورت ترشی دیده می شود.

از آنجایی که برگ چغندر و اسفناج، از یک خانواده هستند، در بسیاری از موارد، استفاده از برگ های آن هم مشاهده می شود. اما برگ های آن برخلاف قسمت اصلی گیاه چغندر که شیرین است، طعم نسبتاً تلخی دارد.

ارزش تغذیه ای

1 فنجان چغندر خام، حاوی 58 کیلوکالری انرژی، 13 گرم کربوهیدرات (شامل 9 گرم قند و 4 گرم فیبر) و 2 گرم پروتئین است. همچنین 1% از نیاز روزانه به ویتامین آ، 2% از نیاز روزانه به کلسیم، 6% از نیاز روزانه به آهن و 11% از نیاز روزانه به ویتامین C را تأمین می کند. چغندر، منبع غنی ای از فولات و منگنز، ویتامین B1، B2، B5، B6، پتاسیم، منیزیم، فسفات، روی، مس، کولین و بتائین می باشد.

5 فایده چغندر برای پوست

در ادامه به 5 فایده ای که چغندر برای سلامت پوست دارد اشاره کرده ایم، با ما همراه باشید.

1. چغندر، گیاهی مناسب برای جلوگیری از جوش و آکنه

چغندر غنی از مواد مغذی مناسب برای سلامت پوست خصوصاً پوست های چرب که مستعد جوش است، می باشد. از آنجایی که چغندر حاوی ترکیبات ضدالتهابی است، مصرف منظم آن از آکنه و جوش جلوگیری می کند. اگر شما طعم آن را دوست ندارید، می توانید با خیار، هویج و یا پرتقال آن را مخلوط کنید. همچنین اگر از جای جوش پس از از بین رفتن جوش رنج می برید، می توانید به نسبت 2:1، کشک و آب چغندر را مخلوط نمایید و روی جای جوش ها بزنید. به سرعت این گونه اسکارها بهبود می یابد.

2. چغندر و شفافیت پوست

به دلیل وجود ویتامین ها و مواد مغذی فراوان در این گیاه، چغندر برای شفافیت پوست بسیار مناسب است. نوشیدن منظم آب چغندر، سبب سمیت زدایی کبد می شود و زمانی که درون بدن سالم است، نمود این سلامتی را در بیرون از بدن و روی پوست داریم. همچنین چغندر با از بین رفتن سلول های مرده سطح پوست و جایگزین شدن سلول های جدید، کمک به شفافیت پوست می کند. چغندر (لبو) باعث تحریک غدد لنفاوی شده و در نتیجه سلول های مرده را از بین می برد. چغندر همچنین جریان خون را افزایش می دهد که باعث روشن شدن پوست و شادابی دوباره پوست می شود. چغندر باعث کاهش کشش پوست شده و لایه پوست را سفت می کند. اگر علاقه ای به خوردن آب چغندر ندارید سالاد چغندر میل کنید و یا در سالاد اسفناج چغندر هم اضافه کنید.

3. پوستی روشن با چغندر

جهت روشنی پوست می توانید از ترکیب 1 قاشق غذاخوری آب چغندر و 1 قاشق غذاخوری آب لیمو 15 دقیقه قبل از خواب استفاده کنید و سپس صورت خود را شسته و به رختخواب بروید. مصرف چغندر به دلیل وجود آهن باعث جلوگیری از بروز حلقه سیاه رنگ زیر چشم می شود و وجود ویتامین A در آن برای سلامتی پوست بسیار مفید است.

4. پوستی شفاف و عاری از لکه های تیره

برای از بین بردن لکه های تیره ی روی پوست، می توانید مقداری آب چغندر را با آب گوجه فرنگی مخلوط کنید و روی لکه ها بزنید. همچنین جوش، علت های درونی نیز دارد که باید آن ها را نیز برطرف کرد. برای این کار، روزانه مقداری آب چغندر بنوشید تا بدن شما از درون نیز پاکسازی شود.

همچنین آب چغندر برای افرادی که زیر چشمان پف کرده و تیره دارند، نیز بسیار مناسب است.

5. چغندر و رطوبت پوست

پوست خشک علی الخصوص در فصل زمستان یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند. حتماً تا به حال درباره ی ترکیب شیر و عسل برای رطوبت پوست شنیده اید. اما راه دیگری وجود دارد که مطمئن تر از آن است و سریع تر نتیجه می دهد. مقدار کمی از آب چغندر را با کمی شیر و عسل مخلوط کنید و آن را به صورت پوششی در روی پوست قرار دهید و نتیجه ی آن را ببینید. با گامی آسان پوست خود را مرطوب کنید.

چگونه یک چغندر خوب را انتخاب کنیم؟

یک چغندر تازه دارای برگ های سبز است. برگ های آن باید سبز رنگ و شاداب باشد و نشانه ای از فساد در آن نباشد. قسمت اصلی گیاه، باید رنگی قرمز متمایل به بنفش، بافتی سفت و صاف داشته باشد و رنگ پریده و نرم نباشد. چغندر تازه به همراه برگ های سبز آن را می توان تا 3 تا 4 روز در یخچال نگهداری کرد. اما اگر برگ های آن جدا شده باشد، به مدت طولانی تر، 2 تا 4 هفته به خوبی در یخچال می توان نگهداری کرد. چغندر خام را نمی توان فریز کرد زیرا بافت خود را از دست می دهد. اما اگر قصد فریز کردن چغندر را دارید، ابتدا آن را پخته و سپس فریز کنید. با این کار، بافت و طعم و رنگ آن به خوبی حفظ می شود.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد چغندر

با تمام خواصی که چغندر دارد اما بهتر است مانند همه ی مواد غذایی دیگر در حد اعتدال استفاده شود. از عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه ی چغندر صورتی شدن رنگ ادرار است که در بسیاری از موارد، با خون در ادرار اشتباه گرفته می شود.

و دیگر این که اگر شما سنگ کلیه از نوع کلسیمی داشته باشید، به شما توصیه می شود که مقادیر دریافتی اگزالات رژیم را کاهش دهید. چغندر، یکی از غذاهایی است که حاوی مقادیر بالایی از اگزالات است. اگزالات مانع جذب کلسیم در بدن شده، در نتیجه سبب دفع آن و تشکیل سنگ در کلیه می شود.

منبع: تبیان

کدخبر: 567146 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟