بررسی مسائل بارداری زنان مدیر و شاغل

به گزارش رکنا ، وقتی در محل کارتان رئیس هستید چگونه می توانید آنجا را ترک کرده و به وظایف مادری خود بپردازید.

سهیلا.م در اداره کار می کند او هشت ماهه باردار است، می گوید: «وقتی در یک موقعیت خوب قرار می گیرید نمی توانید براحتی از آن بگذرید. بنابراین در خانه نیز به منظور کارم در دسترس هستم.» به همین دلیل او هیچ کاری را به لحظه آخر واگذار نمی کند. او می گوید:«من با کارمندانم طوری برخورد کرده ام که برای هر کاری که پیش می آید آماده باشند. بیشتر زمانی که موقعیت عالی در شغلشان دارند و یا آنهایی که حتی مسئولیت کمتری دارند باید برای طی مدت بارداری و زایمان موقعیت شغلی خود را ارزیابی کنند. وی، تمام مسایل کاری خود را ارزیابی کرده. او می گوید:«این بارداری کاملاً برنامه ریزی شده بود»و با خنده ادامه می دهد:«اگر شما شخصیت مرا می شناختید حتی تصور نمی کردید که من اهل برنامه ریزی باشم.» به عبارت دیگر این فرد متخصص،خوب می داند که چگونه هدف خود را برنامه ریزی و سازماندهی کند. او می گوید:«من کارهای کارمندان اعم از مدیر خرید و مدیر وقایع خاص را طوری برنامه ریزی کرده ام که در مواقع نبودنم همه چیز مرتب بوده و خوب پیش رود. بدین ترتیب وقتی در نبود او تصمیمی گرفته می شود کارمندان او به راحتی با این مسئله روبرو می شوند. یک روش مؤثر برای نماینده کردن کسی برای انجام مسئولیت ها این است که کسی را انتخاب کنید که هر روز برنامه کاری شما را دیده باشد نه کسی که صرفاً مافوق باشد. چون این شخص کار روزانه شما را دیده،بهتر عمل خواهد کرد. اما برنامه بعد از زایمان چگونه باید باشد. این مدیر زن می گوید:«من پس از زایمان چهار تا شش هفته از دسترس خارج بوده و بیش از سه ماه به محل کار نخواهم رفت.» وی توضیح می دهد که وقتی خبرها را با همکارانش در میان می گذارد آنها نیز بهتر عمل می کنند.

برنامه ریزی

یک برنامه ریز خوب دیگر در این زمینه، زنی 30 ساله است. او از هشت سا ل پیش معلم است و برای انجام مسئولیت های مادری نیز برنامه ریزی کرده است. او می گوید: «از ماه دی ماه فهمیدم که باردار هستم و تصمیم گرفتم که آن را فقط به دوستان و اقوام نزدیک بگویم.»

وقتی او در بهار به مدرسه برگشت،دیگر نمی توانست مادر شدن خود را مخفی کند. او ادامه می دهد:«در 14 هفتگی بارداری بودم که دیگر مخفی کردن آن برایم مشکل شد و همه این را از من سؤال می کردند چون لباس های گشادتری می پوشیدم.» در آن زمان او موضوع را به مدیر مدرسه خود گفت:این دبیر زن همچنین به دانش آموزان دبیرستانی درس می داد و برای همین کسی را برای جایگزینی خود تقاضا کرد. او می گوید:«وقتی هنوز در مدرسه بودم این تقاضا را کردم. شخص جایگزین در حضور من کار مرا انجام می داد و در همان حین من اشکالات او را به او گوشزد کرده و برنامه ها و درس های خود را به او تفهمیم می کردم. اواعتراف می کند دست کشیدن از کار و موقعیتش کار مشکلی بوده است. می گوید:«من تدریس را بسیار دوست دارم و ترک آن کار بسیار مشکلی برای من بود. اما باید خود را برای کارهای دیگر آماده کنم و همین مرا خوشحال می کند.» او برنامه ریزی کرده که تا سال بعد دوباره به کار خود باز گردد.او می گوید:« من توصیه می کنم که پیش از ترک کار همه چیز را برای جایگزین خود بگویید چرا که اینکار موجب می شود کار شما و جایگزینتان راحت تر شود.» اوالبته هنگام نبود خود به جایگزینش تلفن کرده و در ارتباط بود.ادامه می دهد:« من بی صبرانه منتظرم که هر چه زودتر برگشته و مسئولیت شغلی خود را دوباره بدست گیرم. اما فقط نگران کودکم هستم.»

جایگزین برای مادر باردار

برای مریم که مدیر یک شرکت تبلیغاتی است، بارداری غیر منتظره یک هدیه محسوب می شد. او برای اولین بار است که باردار شده سال پیش ازدواج کرده و صاحب شغلی شداو می گوید:« من درمورد گفتن این موضوع به مدیر مدرسه خود بسیار نگران بودم. چون مسئولیت سنگینی بدوش داشتم. سه هفته به کار جدید مانده بود که فهمیدم باردارم. مطمئنم به این دلیل مرا استخدام کردند که فکر می کردند باردار نمی شوم. اما با نگفتن این موضوع به مافوق خود استرس بیشتری داشتم و پزشکم نیز گفت همین اضطراب مرا افزایش می دهد.» او در مورد اینکه بارداری خود را چگونه با مافوق خود در میان بگذارد مطالعاتی انجام داد اما هیچ کدام آنها را بکار نبست. او ادامه می دهد:«من برا ی تکمیل یک پروژه خاص ماه بهمن استخدام شدم . حال آنکه تا همان زمان کودکم نیز به دنیا می آمد. در واقع دو چیز را باید همزمان بدنیا بیاورم.» او وقتی موضوع را با رئیس خود درمیان گذاشت انتظار داشت اخراج شود. اما رئیس از او خواست که یک جایگزین خوب برای خود بیاید. او می گوید: «پس از دیدن فرد جایگزین 100 درصد احساس اطمینان کردم.» اواکنون در حال واگذاری کار خود است ولی در نبودش تماس خود را قطع نخواهد کرد. او می گوید:«مشکل ترین زمان کار، شش هفته آخر بارداری من خواهد بود. اما در همین حین کار را از خانه دنبال کرده و با جایگزین خود مشورت خواهم کرد.»

برنامه ریزی برای مادران رئیس باردار

فرزانه حسابدار یک شرکت است او بسیار فرد با برنامه ای بود و فوراً مسئله بارداری خود را با رییس اش خود درمیان گذاشت او می گوید من موضوع را بسیار سریع به رییسم گفتم چرا که من هر روز صبح از خواب بیدار شده و به محلی می رفتم که او نیز آنجا بود خوشبختانه او خود سه فرزند دارد و مرا درک می کند. او برنامه هایی را برای نبودش ایجاد کرده و آن را به همکارانش سپرد. او در ادامه می گوید:برای این مدت طولانی نبودنم تماس خود را قطع نخواهم کرد و وقتی که دوباره باز گردم کارها بسیار سریع انجام خواهند شد.» فرزانه با حدود 100 نفر کار کرده و مسئول یک تیم 10 نفره است. او می گوید:« من کار خود را بسیار دوست دارم». طبق گفته تریسی لین مولند،نویسنده «مادران مدیر» زنانی که رئیس هستند باید مانند کارمندان دیگر برای بارداری و زایمانشان برنامه ریزی داشته باشند.

مادر بودن بهترین شغل دنیا

این نویسنده می گوید: «مادر بودن، بهترین شغل دنیا است اما برای اینکه بهترین مادر دنیا باشید اول باید از خود مراقبت کنید. یک مادر پر انرژی و مطمئن وهدفمند، الگوی فرزندش و دیگر افراد اطرافش است.» و هرگز از گفتن موضوع بارداری خود به رئیس خود و یا کارمندان و دوستانتان در محل کار امتناع نکنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 562396 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟