توصیه های مهم تغذیه ای در مقابله با کرونا

به گزارش رکنا ، مهنوش صاحب دل کارشناس تغذیه گفت: طبق آخرین بررسی انجام شده در خصوص خطر بیماری‌های غیرواگیر در سال ۹۵ مشخص شد که ۱۲ درصد بزرگسالان مبتلا به دیابت هستند، ۲۵ درصد ابتلا به فشار خون بالا بوده، ۲۴ درصد چاق و ۲۲.۵ درصد کلسترول خون بالا دارند.

او افزود: مجموع این عوامل باعث شده که اکنون نگران در خانه ماندن مردم باشیم و باید در این شرایط کرونایی که شهروندان برای حفظ سلامتی خود از خانه بیرون نمی‌روند، در منزل توصیه‌ها و برنامه‌های غذایی را رعایت کنند.

صاحب دل بهترین اقدام برای افراد در معرض خطر را دقت در مواد غذایی دانست و بیان کرد: همه خوراکی‌ها از جمله گوشت و شیر و لبنیات باید مصرف شود، اما به میزان متعادل باشد. البته افراد با توجه شرایط کرونایی و بالا بردن ایمنی بدن استفاده از میوه و سبزیجات را جدی بگیریند و در ۵ وعده غذایی به مصرف برسانند.

پرهیز از خوراکی های چرب برای حفظ سلامتی

این کارشناس تغذیه میو‌های شیرین مانند موز را برای افراد دیابتی مناسب ندانست و اظهار داشت: اما مرکبات (پرتقال، لیمو شیرین، نارنگی) بسیار خوب است، هر چند لازم به ذکر است که افراد باید در هر وعده تنها یک عدد را میل کنند.

مهنوش صاحبدل تصریح کرد: سبزی‌های برگ سبز، سبزی‌های نشاسته‌ای مانند شغلم، چغندر برای دیابتی‌ها توصیه نمی‌شود و در عوض اسفناج، جعفری، سبزی خوردن؛ کاهو و کلم مناسب هستند.

او همچنین مصرف پروتئین‌ها مانند انواع گوشت‌های سفید، خصوصا مرغ و ماهی را برا افراد دارای چربی خون بالا کمک کننده دانست و حبوبات را به دلیل دارا بودن فیبر غدایی و ویتامین‌ موجب افزایش مقاومت بدن عنوان کرد.

صاحب دل اذعان داشت: آب، مایعات گرم و انواع دمنوش مصرف گردد. شیرینی و نمک با هیچ وجه استفاده نشود و روغن‌های مایع برای افزایش مقاومت بدن خوب است، اما به میزان بسیار کم. غذا‌های سرخ کردنی نیز مصرف نشود، زیرا باعث افزایش وزن و تشدید بیماری می‌شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه افراد دیابتی سعی کنند از غلات کامل استفاده نمایند، گفت: ترکیب حبوبات و برنج بسیار مناسب بوده و از اضافه وزن جلوگیری می‌شود.

خوردنی های مناسب برای کاهش اضطراب

مهنوش صاحبدل اظهار کرد: ممکن است در این روز‌ها اضطراب زیاد شود، مواد غذایی مناسب برای کاهش استرس، میوه‌ها و سبزیجات است. لازم نیست که انواع گران قیمت میوه خریداری شود. به ویژه میوه‌های رنگی که خاصیت آنتی اکسیدان بیشتری دارند و ضد استرس هستند توصیه می‌شود. البته افراد سعی کنند از مصرف آب میوه‌های صنعتی پرهیز کنند. همچنین انواع ماهی بسیار مناسب، اما بدون روغن، زیرا روغن‌ها تشدید کننده استرس هستند.

او ادامه داد: چای کم رنگ نیز مناسب است، اما نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و اقلام کافئین دار مانند نوشابه استرس زا هستند. صاحبدل افزود: نان‌های سبوس دار و برنج با غلات به دلیل قندی که به تدریج آزاد می‌کنند برای کاهش اضطراب مناسب است. لازم به ذکر است که حذف وعده انجام نشود، زیرا استرس زا است. در کنار آن تعدد وعده داشته باشیم، ۵ تا ۶ وعده، اما مقدارخوراکی‌ها کمتر باشد.

این کارشناس تغذیه در پایان از مردم خواست از تجمعات دوری کنند و در کنار آن ورزش و تغذیه مناسب نیز در نظر گرفته شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 557749 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟