کشف سلولهایی که مغز را نجات می‌دهند

به گزارش رکنا، هنگامی که مغز آسیب می‌بیند، سلول‌های ستاره شکل مغز موسوم به "آستروسیت" (Astrocyte) برای نجات آن ظاهر می‌شوند. در مواردی که یکی از متداول‌ترین انواع تومور مغزی اولیه موسوم به "گلیوما" (Glioma) بروز می‌کند، اهمیت این واکنش محافظتی بیشتر می‌شود.

این پژوهش نشان می‌دهد که گلیوما، عملکرد آستروسیت را تغییر می‌دهد و به بروز تشنج در بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان مغز منجر می‌شود.

"استفانی روبل" (Stefanie Robel)، از نویسندگان این پژوهش گفت: تشنج، یک مشکل جدی و ناتوان‌کننده است که بیشتر بیماران مبتلا به تومور‌های مغزی اولیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تشنج می‌تواند کیفیت زندگی را به صورت قابل توجهی کاهش دهد و دارو‌های آن نیز تاثیر کافی را بر همه بیماران ندارند.

روبل ادامه داد: ما در آزمایشگاه، در جستجوی اهداف سلولی و مولکولی دیگری هستیم که در بروز تشنج ناشی از گلیوما نقش دارند و آنچه تاکنون یافته‌ایم آستروسیت‌هایی هستند که تومور را احاطه می‌کنند و نقش مهمی در این میان بر عهده دارند.

آستروسیت‌ها به سرعت تومور را زخمی می‌کنند تا از مغز در برابر آسیب بیشتر محافظت شود. روبل اضافه کرد: در شرایط معمولی انتظار می‌رود که آستروسیت‌ها، مانع هر گلوتامات اضافه‌ای شوند. بخشی از کار آنها، حفظ تعادل شرایط برای نورون‌ها با از بین بردن گلوتامات و پتاسیم اضافه است. آستروسیت‌ها مانند جاروبرقی‌های کوچکی هستند که سلول‌های مغز را پاک می‌کنند.

روبل و گروهش امیدوار هستند که با پژوهش‌های بیشتر در مورد واکنش آستروسیت‌ها در برابر آسیب، بیماری و سرطان، الگو‌های بیشتری ارائه شوند.

وی افزود: اگر ما بتوانیم درک کنیم که آستروسیت‌ها در مواجهه با گلیوما، ترومای مغزی و حتی اوتیسم چه کاری انجام می‌دهند، شاید به تشخیص بهتری برسیم و روش‌های درمانی بهتری را برای طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها ارائه دهیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 556964 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟