نکات مهم تغذیه ای در ایام نوروز

به گزارش رکنا ، مینا وطن خواه، متخصص تغذیه با بیان اینکه شروع تعطیلات نوروز، ممکن است تغییرات گسترده ای در تغذیه مردم پیش بیاورد گفت: این موضوع می تواند بر سلامتی افراد اثر گذار باشد. هم چنین بازار میهمانی، دید و بازدید رونق می یابد که به همان نسبت مصرف انواع شیرینی، شکلات، آجیل و خشکبار افزایش پیدا می کند.

اضافه وزن و اختلالات قلبی با مصرف زیاد شیرینی جات

او افزود: شیرینی ها به دلیل دارا بودن قند بالا، جز مواد پر کالری بوده و افراط در مصرف آنها موجب افزایش وزن، چاقی و تری گلیسرید خون می شود.

وطن خواه بیان داشت: تری گلیسرید، یکی از انواع چربی های نامطلوب خون است و افزایش دراز مدت آن در رگ ها موجب بروز اختلالات قلبی_عروقی می شود.

مینا وطن خواه با اشاره به مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین طی ایام نوروز اظهار کرد: مصرف زیاد شیرینی جات، موجب پوسیدگی مینای دندان و فساد آن ها می شود و افراط در استفاده از مواد شیرین به دلیل افزایش قندخون، باعث احساس سیری شده و جلوی اشتها را برای صرف غذای اصلی می گیرد.

آجیل، سرشار از ویتامین و پروتئین/مراقب مصرف این دسته از خوراکی ها باشیم

او ادامه داد: مغزها و آجیل ها از مواد خوشمزه ای هستند که در میهمانی های نوروزی از آنها استقبال زیادی به عمل می آید. این موادغذایی حاوی ارزش تغذیه ای بالایی بوده و مصرف متعادل آنها برای سلامت مفید است.

متخصص تغذیه اذعان داشت: آجیل ها دارای ویتامین های گروه B و مقادیر مناسبی از آهن و پروتئین هستند. ماده مغذی روی که در سلامت افراد به خصوص کودکان و نوجوانان نقش مهمی دارد، به مقدار مناسب در آجیل یافت می شود ولی با همه این ها به هنگام استفاده از مغزها باید از مصرف زیاد آن ها پرهیز نمود.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: آجیل ها و مغزها اکثرا به صورت بو داده شده و پر نمک عرضه می شوند که افراط در مصرف آنها موجب افزایش فشارخون و تجمع آب در بدن شده و به سلامت انسان آسیب می رساند و چربی آنها از نوع غیر اشباع بوده که برای سلامتی مفید است، اما مصرف زیاد آنها می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی بشود.

سبزیجات را چگونه مصرف کنیم؟

وطن خواه با اشاره به تغییرات برنامه غذایی در ایام نوروز گفت: در این ایام نوشیدن آب کاهش می یابد که مصرف نکردن آن موجب بروز یبوست می شود و بهتر است برای جلوگیری از بیماری گوارشی مصرف سبزی، سالاد و میوه های با پوست در رستوران یا مکان هایی که به بهداشتی بودن آن ها اطمینان ندارید، خودداری کنید.

این متخصص تغذیه در پایان با توصیه به مصرف مقدار کافی آب، میوه ها و سبزی های تازه در تعطیلات نوروز بیان داشت: از برنامه غذایی صحیح و منظم پیروی کرده و از افراط در مصرف تنقلات و سایر موادغذایی (به جزء سبزی ها) بپرهیزید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 549429 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟