کاهش ریسک سکته با واکسن زونا

به گزارش رکنا، زونا فعالیت مجدد ویروس آبله مرغان است و معمولاً بعد از سن ۵۰ سال اتفاق می‌افتد. ریسک ابتلاء به زونا با افزایش سن و سایر مشکلات سلامت بیشتر می‌شود. زونا بیماری دردناکی است که موجب بروز تاول‌های پوستی شده و می‌تواند عوارض جدی ای به همراه داشته باشد.

«کیوآنهه یانگ»، سرپرست تیم تحقیق در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها آمریکا، در این باره می‌گوید: «از هر سه نفر که مبتلا به ابله مرغان شده باشند، یک نفر در طول عمرش دچار زونا می‌شود. تزریق واکسن زونا به پیشگیری از زونا کمک می‌کند و ریسک ابتلاء به زونا را تا حدود ۵۱ درصد کاهش می‌دهد.»

محققان این مطالعه، گزارش سلامت بیش از یک میلیون فرد ۶۶ سال به بالا را که سابقه سکته نداشتند و بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ واکسن زونا دریافت کرده بودند، را بررسی کردند. این افراد به طورمیانگین حدود ۴ سال تحت نظر بودند.

محققان دریافتند دریافت واکسن زونا موجب کاهش ریسک سکته تا حدود ۱۶ درصد، کاهش ریسک سکته ایسکمیک (ناشی از لختگی خون) تا ۱۸ درصد و کاهش ریسک سکته هموروئید (ناشی از خونریزی) تا حدود ۱۲ درصد می‌شود.

یانگ در این باره می‌گوید: «علت افزایش ریسک سکته بعد از ابتلاء به عفونت زونا به دلیل بروز التهاب ناشی از ویروس است.» برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 543322 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟