نکات طلایی برای جلوگیری از درد گردن‌

کارمندان، رانندگان، افرادی که شغل ایستاده دارند و افرادی که بار حمل می‌کنند؛ بیشتر دچار گردن‌درد و اسپاسم عضلات می‌شوند.

استفاده طولانی مدت از تلفن همراه، صندلی و رختخواب نامناسب،‌ حمل بار، کار با رایانه، سن، استئوآرتریت، تصادف و ضربه به گردن و ستون فقرات،‌ بیماری‌هایی مانند سرطان و مننژیت و ضعف ماهیچه‌های گردن از مهمترین دلایل گردن درد هستند.‌

گردن درد معمولا نشانه یک مشکل جدی نیست، ولی اگر با بی‌حسی و کاهش قدرت دست و بازو همراه باشد، باید به پزشک مراجعه شود.

با رعایت چند راهکار ساده می‌تواند از درد گردن رهایی یافت:

بالش خود را عوض کنید

یکی از مهمترین دلایل گردن درد بالش نامناسب است. بهترین گزینه بالشی است که ستون فقرات را در حالت طبیعی (نه به سمت بالا و نه به سمت پایین) نگه دارد. می‌توانید بالش‌های مختلفی امتحان کنید و مناسب‌ترین گزینه را مورد استفاده قرار دهید. منحنی گردن هنگام استفاده از بالش مناسب باید در حالت طبیعی باشد.

به پشت بخوابید

به گونه‌ای دراز بکشید که فشار روی ستون فقرات و گردن حداقل باشد. به پشت بخوابید و زیر دو بازوی خود یک بالش نازک قرار دهید.

ارتفاع صفحه نمایش را تنظیم کنید

گردن درد یک عارضه جدی در اکثر کارمندانی است که برای مدت زمان طولانی پشت میز می‌نشینند و با رایانه کار می‌کنند. دقت کنید که صفحه نمایش درست مقابل چشمان شما باشد تا برای کار نیاز نباشد که مدام سر و گردن خود را خم کنید.

از صندلی استاندارد و ارگونومیک استفاده کنید

صندلی مناسب و طبی برای اجتناب از گردن درد باید مورد توجه قرار گیرد. ارتفاع صندلی نسبت به میز، قد و مکان صفحه نمایش باید استاندارد باشد، طوری‌که ستون فقرات و گردن تحت فشار نباشند.

سر را برای مطالعه و کار با تلفن همراه خم نکنید

مفاصل، رباط‌ها و دیسک‌های گردن به مرور زمان و با گذشت سن آسیب‌پذیر می‌شوند. فعالیت‌هایی مانند کار با تلفن همراه به طور مداوم یا مطالعه در شرایط نامناسب از جمله مواردی هستند که این آسیب را شدیدتر می‌کنند. زمان استفاده از تلفن همراه را کاهش دهید و سعی کنید در صورت نیاز گردن به صورت مستقیم باشد.

از حمل بار سنگین اجتناب کنید

حمل بار باعث فشار اضافی روی گردن می‌شود. از کیف‌های سبک استفاده کنید. کوله پشتی بهترین گزینه برای حمل بار است.

از هدست استفاده کنید

اگر به واسطه شغلتان نیاز است که در روز برای مدت زمان طولانی با تلفن حرف بزنید، هدست بهترین گزینه است.

ورزش‌های کششی گردن فراموش نشود

برای تقویت ماهیچه‌های گردن، ورزش‌های کششی مناسب گردن را در طول روز چندین بار تکرار کنید.

آب زیاد بنوشید

آبرسانی به بدن یکی از گزینه‌هایی است که باعث سلامت و تقویت دیسک‌های گردن می‌شوند. دیسک‌ها ساختاری اسفنجی دارند و آب باعث بهبود عملکرد آنان می‌شود. روزی هشت لیوان آب برای داشتن بدنی سالم ضروری است.

وضعیت بدن و ستون فقرات را اصلاح کنید

اگر از جمله افرادی هستید که عادت دارند گردن خود را به سمت جلو نگه دارند، این حالت را اصلاح کنید. چرا که فشار زیادی به گردن و شانه‌ها وارد می‌کنند.

وزن اضافی را کاهش دهید

وزن اضافی باعث ایجاد فشار روی گردن و ستون فقرات می‌شود.

سیگار را ترک کنید

سیگار یکی از عواملی است که فرد را در معرض گردن‌درد قرار می‌دهد.

حین کار به خود استراحت دهید

اگر برای مدت زمان طولانی با رایانه کار می‌کنید یا شغلتان رانندگی است، پس از هر ساعت، یک ربع به خود استراحت دهید، پیاده روی کنید و حرکات کششی انجام دهید.

از ماساژ و کمپرس آب سرد و گرم استفاده کنید

در صورت درد شدید در ناحیه گردن، کمپرس آب سرد و گرم را روی گردن قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 542634 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟