به گزارش رکنا، نام میگرن که به میان می‌آید، عده‌ای که مبتلا ناشناخته، اما آشنا به این عارضه طاقت‌فرسا هستند، با تمام وجودشان آن را حس می‌کنند، با سردرد‌های درازمدتی که زندگی را بر آن‌ها تنگ می‌کند و خواب و خوراک را از آن‌ها می‌گیرد. این بیماران معمولا برای جلوگیری از شروع حملات میگرنی یا تشدید آنها، به مصرف دارو و رعایت رژیم‌غذایی و سبک زندگی خاصی روی می‌آورند.

اما میگرن تنها به این سردرد‌های سرسام‌آور ختم نمی‌شود. شاید تاکنون نام میگرن شکمی به گوش‌تان نخورده باشد، اما باید بدانید که این نوع میگرن هیچ ارتباطی با سردرد‌های میگرنی ندارد. همان‌طور که اسم آن نشان می‌دهد، این بیماری، به جای سردرد، شکم را درگیر می‌کند. اما گاهی هم ممکن است در واکنش به همان علل ایجادکننده سردرد‌های میگرنی خود را نشان دهد. میگرن‌های شکمی آسیب‌های زیادی به جا می‌گذارند و باعث بروز انقباضات شکمی، حالت تهوع یا استفراغ می‌شوند. معمولا کودکانی که در اعضای خانواده آن‌ها سابقه حملات میگرنی وجود دارد، احتمال بروز میگرن‌های شکمی بیشتر دیده می‌شود. به طورکلی، بیش از ۹۰ درصد کودکانی که والدین یا خواهر و برادران‌شان مبتلا به میگرن هستند، دچار میگرن شکمی می‌شوند. ۱۵ درصد از تمام کودکانی که دچار درد‌های شکمی مزمن می‌شوند، مبتلا به میگرن شکمی هستند و به عبارتی می‌توان گفت که این عارضه در کودکان نسبت به افراد بالغ شیوع بیشتری دارد و حتی در دختران بیشتر از پسران ممکن است رخ دهد. محققان معتقدند کودکانی که در سنین پایین دچار میگرن شکمی می‌شوند در بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به سردرد‌های میگرنی هستند.

همیشه در بیماری‌های مختلف ممکن است علت اصلی شناخته‌شده نباشد و مجموعه‌ای از عوامل آغازکننده آن‌ها باشند. میگرن شکمی هم جزو همان بیماری‌هایی است که محققان هنوز علت اصلی بروز آن را نمی‌دانند، اما تئوری‌هایی در این زمینه مطرح شده است که نشان می‌دهد تغییرات ایجادشده در دو ترکیب تولیدشده توسط بدن شامل هیستامین و سروتونین مسؤول ایجاد میگرن شکمی هستند و حتی نگرانی و ناراحتی هم می‌تواند روی بروز آن نقش داشته باشد و سطح این مواد را دچار نوسان کرده و بروز میگرن شکمی را تشدید کند. از سوی دیگر، برخی بر این باورند که میگرن شکمی ناشی از بروز مشکل در ارتباط میان مغز و دستگاه گوارشی است. در کودکان مبتلا به این بیماری، معمولا حرکت غذای هضم‌شده در روده‌ها به کندی صورت می‌گیرد. برخی موادغذایی شامل شکلات، موادغذایی چینی دارای مونو سدیم گلوتامات و گوشت‌های فرآوری‌شده دارای نیتریت مانند سوسیس و کالباس از جمله مواد محرک و آغازکننده میگرن شکمی در برخی افراد تلقی می‌شوند. علاوه بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بلعیدن هوا در حجم بالا نیز ممکن است از علل بروز این عارضه باشد. این کار باعث بروز نفخ شکم و دشواری در غذا خوردن می‌شود.

بی‌سر و صدا می‌آید

علائم میگرن شکمی کاملا با سردرد‌های میگرنی متفاوت است. این عارضه ناحیه مرکزی شکم کودک را در نواحی اطراف ناف درگیر می‌کند و به آن درد میانی شکم اطلاق می‌شود. کودکان مبتلا به میگرن شکمی علائمی، چون حالت تهوع و استفراغ، رنگ‌پریدگی پوست، خمیازه کشیدن مداوم یا احساس خواب‌آلودگی یا کاهش انرژی، کم شدن اشتها یا نداشتن اشتها و سایه سیاه‌رنگ زیر چشم‌ها مواجه می‌شوند.

میگرن شکمی اغلب ناگهانی و بدون سر و صدا سر و کله‌اش پیدا می‌شود و هیچ علائم هشداردهنده‌ای ندارد. درد‌های ناشی از میگرن شکمی معمولا بین یک ساعت تا حدود سه روز به طول می‌انجامد.

دشواری در تشخیص به دلیل تشابه زیاد

همان‌طور که گفتیم، میگرن شکمی بیش از هر چیز، کودکان را نشانه می‌رود. از آنجا که معمولا کودکان در سنین پایین قادر به حرف زدن نیستند و به راحتی نمی‌توانند درد‌های خود را اعلام کنند به همین دلیل، به‌سختی می‌توان میگرن شکمی را از دل‌درد‌های معمول، دل‌درد‌های ناشی از آنفلوآنزا یا سایر انواع دل‌درد شناسایی کرد. همان‌طور که میگرن شکمی به نوعی یک بیماری ژنتیکی به شمار می‌رود، معمولا پزشکان در زمان معاینه بیمار، نسبت به وجود سردرد‌های میگرنی در خانواده سؤال می‌کنند.

علاوه بر آن، پزشکان به دنبال علل بروز دل‌درد‌ها در کودک می‌گردند تا احتمال نزدیکی علائم موجود را با ابتلا به میگرن شکمی مشخص کنند. در بسیاری از موارد، میگرن شکمی درد‌هایی را ایجاد می‌کند که با سندرم روده تحریک‌پذیر و بیماری کرون اشتباه گرفته می‌شود.

درمان با دارو‌های میگرنی

گاهی اطلاع از نوعی بیماری و مشکل، چگونه کنار آمدن با آن را راحت‌تر و به فرد کمک می‌کند نسبت به مدیریت بهتر آن اقدام کند. در حال حاضر، از آنجا که میگرن شکمی از جمله بیماری‌هایی است که بیشتر به آن پرداخته شده، درمان خاصی هم برای آن وجود ندارد و معمولا پزشکان برای درمان آن از درمان‌های تسکین‌دهنده حملات سردرد‌های میگرنی استفاده می‌کنند. اما معمولا دارو در شرایطی تجویز می‌شود که یا علائم بیماری شدید یا دفعات بروز آن بیشتر شده باشد. دارو‌هایی مانند ریزاتریپتان و سوماتریپتان که به «تریپتان»‌ها معروف‌اند، معمولا برای کودکان تجویز نمی‌شوند. اما در کودکانی با سن بالاتر می‌توان از داروی سوماتریپتان در قالب اسپری بینی برای کاهش علائم میگرن

استفاده کرد.

سبک زندگی را جدی بگیرید

در بسیاری از بیماری‌ها، رعایت سبک زندگی و مراقبت نسبت به نوع تغذیه و فعالیت بدنی می‌تواند تا حد زیادی بیماری را کنترل کند. در این بیماری هم به طور قطع، رعایت سبک زندگی می‌تواند به کودکان مبتلا به میگرن شکمی در کنترل درد‌های شکمی کمک کند. پزشکان توصیه می‌کنند این قبیل کودکان

حجم بالایی فیبر در رژیم‌غذایی روزانه خود بگنجانند. از دیگر عادات بهداشتی می‌توان به ورزش و فعالیت بدنی روزانه و خواب کافی در شبانه‌روز اشاره کرد.

با فهرست دقیق پیشگیری کنید

درست است که تشخیص میگرن شکمی در کودکان کمی دشوار است، اما با کمک والدین و پزشک معالج می‌توان کاری کرد که کودکان، عوامل مستعدکننده بروز میگرن شکمی را مشخص کنند. شما به عنوان والدین یک کودک مبتلا به میگرن شکمی می‌توانید یک فهرست آماده کنید و داخل آن مواردی را ذکر کنید: تاریخ و زمان شروع دل‌دردها، پیش از شروع میگرن شکمی چه غذا‌هایی مصرف کرده است، چه کار‌هایی بعد از بروز درد انجام داده‌اید، آیا کودک داروی خاصی مصرف کرده و آیا مساله‌ای در زندگی این کودک وجود دارد که باعث استرس یا اضطراب در او شده باشد؟ این فهرست را به دقت مطالعه و بررسی کنید. اگر ماده غذایی خاصی عامل بروز و شروع میگرن شکمی بوده، به راحتی می‌توانید آن را شناسایی کرده و از مصرف آن توسط کودک جلوگیری کنید. البته به‌خاطرداشته باشید که همیشه یک عامل خاص نمی‌تواند در هر فردی عامل ایجاد دل‌درد‌ها باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 540369 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟