انجام سالانه کمتر از هزار اهدای عضو در کشور/رضایت‌گیری از خانواده‌ها 6 تا 90 ساعت زمان می‌برد

براساس اعلام علوم پزشکی استان مرکزی، دکتر مهدی شادنوش امروز دوشنبه هفتم بهمن ماه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات شناسایی و فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی در استان مرکزی بیان کرد: پیوند سابقه بسیار طولانی در دنیا دارد، حدود ۵۰ سال پیش در ایران و زمانی که تنها ۱۵۰۰ پیوند در دنیا انجام شده بود در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اولین پیوند صورت گرفت، این پدیده بسیار بزرگ به عنوان قله پزشکی دنیا در عصر معاصر محسوب می‌شود و آمار بالای پیوند کبد در کشور و بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در ۳۳ مرکز کشور نشان از تلاش تیم‌های پیوند و متخصصان کشوردارد که سبب شده ایران جزو کشورهای پیشتاز در این زمینه باشد و در جایگاه اول منطقه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: نهادینه‌سازی فرهنگ اهدای عضو در کشور، ارتقای سطح دانش پرسنل مرتبط و ایجاد سیستم مدرن برای افزایش ضریب اهداء عضو در کشور از اقدامات اساسی است که باید در این زمینه صورت پذیرد.

شادنوش برپایی مراکز فراهم‌آوری و شناسایی اعضا و نسوج پیوندی در تمام نقاط ایران را از سیاست‌های وزارت بهداشت دانست که تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این زمینه حاصل شده است، افزود: زیربنای همه مشکلات پیوند، فرهنگ است، در بسیاری از کشورهای پیشرفته که در حوزه اهدای عضو فرهنگ‌سازی گسترده‌ای انجام شده، میانگین زمان رضایت‌گیری از خانواده‌ها، ۴ تا ۶ دقیقه است، چرا که در این کشورها خانواده‌ها از قبل اطلاعات صحیح و لازم درباره مرگ مغزی و اهدای عضو را کسب کرده‌اند، اما در ایران برای اینکه خانواده‌ای راضی به اهدای عضو شود زمان رضایت‌گیری بین ۶ تا ۹۰ ساعت است.

وی با اشاره به اینکه تعداد سالانه اهدای عضو در کشور کمتر از هزار مورد است، تصریح کرد: در سال گذشته ۹۲۳ مورد پیوند عضو در کشور صورت گرفته است، در حالی است که مرگ و میر ناشی از تصادفات حدود ۱۶ هزار نفر در سال است که تعداد ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر از آنها قابل پیوند است.

شادنوش با بیان اینکه یک پیوند کلیه علاوه بر اینکه فرد را به زندگی عادی بر می‌گرداند هزینه کمتری نیز دارد، افزود: اگر چه مرگ مغزی یک فرد تاسف بار است، اما در بین این بیم و امیدها، شعار ما این است که می‌خواهیم یک شکست را برای یک خانواده به پیروزی تبدیل و عضوهایی که به خاک تبدیل می‌شوند را ماندگار کنیم.

در سال ۹۹ موارد پیوند عضو در استان مرکزی باید حداقل به ۲۰ مورد برسد

در این نشست رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به کمرنگ بودن فرهنگ اهدای عضو در استان مرکزی گفت: در سال ۹۹ موارد پیوند عضو باید حداقل به ۲۰ مورد برسد.

سید محمد جمالیان بیان کرد: استان مرکزی حجم زیادی از ترددها را شاهد است به طوری که از لحاظ عبور و مرور ماشین‌های سنگین دومین استان پرتردد کشوری محسوب می‌شود و این میزان نقل و انتقالات بالا سبب می‌شود حوادث ترافیکی، حجم بسیار زیادی از مراجعین به بیمارستان‌های استان را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مراجعین و مجروحین حوادث ترافیکی در بیمارستان‌های استان مرکزی بومی نیستند، افزود: یکی از مشکلاتی که در بحث پیوند اعضاء در استان مرکزی وجود دارد این است که بسیاری از افرادی که شرایط اهداء عضو را در بیمارستان‌های استان دارند، مربوط به استان ما نیستند و این اتفاق، تصمیم‌گیری برای خانواده‌های آنها را مشکل‌تر می‌کند.

جمالیان گفت: بخشی از دلایل کم بودن میزان پیوند اعضا در استان مرکزی نسبت به ضریب کشوری مربوط به مشکلات ساختاری است که باید در اسرع وقت برطرف شود.

وی با تاکید بر لزوم ترویج برنامه‌ها و اقداماتی در جهت ترویج و نهادینه‌سازی این فرهنگ در استان گفت: برای ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه که یک امر خیرخواهانه است، نیازمند همکاری و حمایت تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌ها بویژه رسانه‌ها و صدا و سیمای استان مرکزی هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در بخش درمان با توجه به گزارش معاون درمان وزیر بهداشت، در اکثر زمینه‌ها از وضعیت خوبی برخوردار هستیم که امیدواریم در بحث پیوند اعضا نیز با توجه به حضور رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت و برگزاری دومین دوره آیروس در استان، نقاط ضعف را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه از هر اقدامی در راستای فرهنگ‌سازی انجام عمل پیوند عضو در استان استفاده خواهیم کرد، افزود: هدف‌گذاری دانشگاه در سال آتی افزایش شمار پیوند عضو حداقل به ۲۰ مورد است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 538621 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟