شناسایی ۱۲۰۰ ایرانی دارای خون نادر

به گزارش رکنا،  مصطفی مقدم، در خصوص ارتقای فعالیت آزمایشگاه‌های تخصصی ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون، اظهار کرد: از اردیبهشت ۸۷ تا کنون بیش از ۱۷ مرکز استان با تجربه فنی و علمی پاسخگوی اولیه یا نهایی نمونه‌های مشکل دار بیماران بوده است.

وی در مورد دستاوردهای این طرح ملی گفت: طی این مدت بیش از ۳۵ هزار نمونه خون اهدایی از مراکز منتخب استان‌ها آزمایش شده است.

مقدم ادامه داد: گروه‌های خونی بمبئی، دافی، کید، لوتران، از جمله گروه‌های خونی نادری است که در آزمایشگاه ایمنو هماتولوژی سازمان مورد بررسی قرارگرفته است و تاکنون تعداد ۱۲۰۰ نفر دارای خون نادر و ۱۰۰ نفر دارای خون بسیار نادر در سامانه اطلاعاتی این سازمان ثبت شده اند.

وی افزود: برای موارد اورژانس هم اکنون ۲۳۰ واحد خون اهدایی نادر در دمای زیر ۸۰ درجه سانتیگراد ذخیره سازی شده است و جان تعداد زیادی از بیماران با خون‌های نادر اهدایی هموطنان شریف و ایثارگرمان نجات یافته است.

مقدم خطاب به پزشکان تاکید کرد: توجه به این گروه‌های خونی می‌تواند جان افراد زیادی را نجات دهد و سبب اقدام به موقع سازمان انتقال خون شود.

وی همچنین به ضرورت آنتی بادی اسکرین برای نجات جان مادران باردار و تولید صنعتی کیت غربالگری مربوط در کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد با حمایت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این نیاز محقق شود.

برنامه بین المللی خون‌های نادر در مرکز آمستردام از سال ۱۹۶۵ پایه گذاری شد و ایران و ۲۲ کشور دیگر در کمیته علمی خون‌های نادر عضو هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 533378 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟