نشانه‌های اولیه مسمومیت خفیف با گاز منوکسید کربن

به گزارش رکنا، محمد افکاری در خصوص علائم مسمویت با گاز منوکسید کربن با اشاره به اینکه احساس فشار یا درد در ناحیه سینه همراه با تنگی نفس، از علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن است، عنوان کرد: این درد در ناحیه سینه ممکن است با تندتپشی، تعداد بیش از ۱۰۰ تپش قلب در دقیقه، همراه باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: سرگیجه یکی دیگر از نشانه‌های هشدار دهنده اولیه مسمومیت با منوکسید کربن است، که در موارد شدید، چنانچه منوکسید کربن به میزان کافی تنفس شده باشد ممکن است به از دست دادن هوشیاری و بیهوش شدن منجر شود.

وی با بیان اینکه کودکان کمتر از پنج سال، افراد مسن بیش ۶۵ سال، مادران باردار در سه ماه اول و آخر، معلولین ذهنی، نابینایان از جمله افراد در معرض خطر مسمومیت هستند، افزود: مسمویت با گاز منواکسید کربن یکی از مسمومیت‌های شایع در فصل سرما است که در بین مردم به عنوان قاتل خاموش مطرح است.

افکار با بیان اینکه افرادی که برای اولین بار وارد منزل جدیدی می‌شوند باید دودکش بخاری را بررسی کنند تا از مسمومیت اهل منزل جلوگیری شود، اظهار کرد: با جایگزینی گاز منواکسید کربن به‌جای اکسیژن در خون، مرگ سلول‌ها و ضعف عضلانی رخ می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه چنانچه سیستم گرمایشی دچار نقص باشد یا از آن به درستی استفاده نشود، میزان منوکسید کربن ممکن است افزایش یابد که مسمومیت فرد یا افرادی را به همراه دارد، گفت: بیماری که دچار مسمومیت با گاز منو اکسید کربن شده چنانچه هوشیار باشد از وی شرح حال گرفته می‌شود که این شرح حال در تشخیص نوع مسمومیت اهمیت دارد؛ اما چنانچه دچار اختلال هوشیاری یا خواب عمیق شده باید اقدامات اولیه درمانی و تماس با اورژانس انجام شود.

وی ابراز کرد: مسمومیت با دارو، مواد شوینده، خوراکی‌های فاسد، آب آلوده از دیگر انواع مسمومیت است که برای کمک به‌این بیماران هر کدام شرایط ویژه‌ای باید رعایت شود؛ اما مهم‌ترین موضوع، تماس با اورژانس و دریافت اطلاعات صحیح برای کمک به‌بیمار مسموم است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 532659 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟