نمک دریا مفید یا مضر؟

به گزارش رکنا، سید ابوالفتح شیرمردی محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به خواص بسیار نمک دریا، بیان کرد: نمک دریا معمولاً از نمک معمولی تیره‌تر و دارای طبع گرم و خشک است.

وی افزود: نمک دریا دارای ۸۲ ماده مغزی از جمله سدیم، پتاسیم، کلسیم، کروم، آهن، مس و روی است که جنبه درمانی دارد.

شیرمردی سلامتی پوست و مو، لاغری و کاهش وزن، بهداشت دهان و دندان، عفونت زنان، درمان آکنه و جای جوش، درمان پسوریازیس، آرتروز، پوکی استخوان، گواتر، برطرف شدن پف و سیاهی زیر چشم، درمان کمردرد، دل درد، رفع قولنج و معده‌درد را از جمله کاربردهای استفاده از نمک دریا عنوان کرد.

وی گفت: برای درمان آکنه و جای جوش نمک دریا را به همراه آبلیمو مخلوط کرده و به مدت ۲ تا ۵ دقیقه روی جوش صورت زده و با آب گرم شسشتو داده شود، همچنین برای کمردرد باید کمی نمک دریا را در پارچه تمیزی ریخته و آن را گرم کرده و روی کمر ماساژ داد.

شیرمردی گفت: نمک دریا در درمان بی‌خوابی‌های شبانه موثر است، همچنین برای تقویت قلب و برای درمان بیماری‌ها به غذای طبخ شده اضافه شود، زیرا سدیم موجود در نمک دریا از نمک معمولی کمتر است.

وی با اشاره به اینکه باید نمک دریا از فروشگاه‌ها و عطاری‌های معتبر خریداری شود، تصریح کرد: نمک دریا تیره رنگ است و بعد از اینکه خورده شود فرد احساس می‌کند املاح دیگری در آن موجود است که حل می‌شود.

این محقق طب سنتی خاطرنشان کرد: مصرف نمک دریا به دلیل سدیم موجود آن، موجب رفع تیروئید کم‌کار و خفیف می‌شود.

در ادامه ابراهیم داوودی مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت گو با ایسنا، در خصوص مصرف نمک دریا، اظهار کرد: مجوز استفاده از نمک دریا از سوی سازمان غذا و دارو صادر نشده است.

وی افزود: نمک دریا دارای ناخالصی و فلزات سنگین بوده که به سلامتی انسان ضرر می‌رساند و مصرف آن سرطان‌زاست.

داوودی با اشاره به اینکه بیماری‌هایی همچون فشارخون که درگیر آن هستیم، به دلیل مصرف زیاد نمک است، تصریح کرد: به طور کلی مصرف نمک در ایران بسیار بالاست، اما بهترین نوع نمک، نمک یددار تصفیه شده است، که در زمان تصفیه شدن، ید به آن افزوده می‌شود.

وی گفت: باید مصرف نمک را به حداقل رساند و فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه صورت گیرد که متاسفانه تبلیغات بسیاری بر روی غذاهای پر نمک و ناسالم انجام می‌شود.

داوودی بیان کرد: متأسفانه نمک‌های دریا که در فروشگاه‌ها و عطاری‌ها موجود بوده و به فروش می‌رسد، بر روی بسته‌ آن‌ها علامت سیب سلامت درج شده که، مورد تائید سازمان غذا و دارو نبوده و به صورت تقلبی در بازار عرضه می‌شوند.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: ۹۹ درصد نمک‌های دریا تقلبی هستند، گرچه بر روی بسته‌بندی آن‌ها برچسب سیب سلامت درج شده است، اما هیچ گونه ارزش غذایی ندارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 520699 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟