ارتباط سرطان پانکراس با چاقی

به گزارش رکنا،  مطالعات جدید نشان می‌دهد چاقی و دیابت باعث افزایش موارد ابتلا به سرطان لوزالمعده در سراسر جهان شده‌اند.

 میزان ابتلا به سرطان کولون و مرگ ناشی از سرطان پانکراس در سراسر جهان بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ میلادی حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این آمار که از ۱۹۵ کشور جمع‌آوری شده است، موارد ابتلا به سرطان لوزالمعده بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ میلادی ۱۳۰ درصد افزایش یافته و از ۱۹۵ هزار مورد در سال ۱۹۹۰، به ۴۴۸ هزار مورد در سال ۲۰۱۷ میلادی رسیده است.

رشد جمعیت و افزایش طول عمر می‌توانند در نرخ صعودی این آمار دخیل باشند؛ ولی بر اساس این مطالعه و با درنظر گرفتن تمام عوام دخیل در سرطان پانکراس باید گفت نرخ ابتلا به سرطان ۱۲ درصد و مرگ و میر ناشی از آن ۱۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته دکتر رضا ملک‌زاده نویسنده اصلی این مقاله و رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد علوم پزشکی تهران، سرطان پانکراس یکی از مرگ‌بارترین انواع سرطان در جهان است که نرخ بقای مبتلایان در پنج سال حدود پنج درصد است.

وی در ادامه گفته است موارد ابتلا به سرطان پانکراس و مرگ و میر ناشی از آن در کشورهای مرفه بیشتر است که می‌توان دلیل آن را عوامل خطری مانند چاقی و دیابت دانست. این عوامل خطر تا حد زیادی قابل اصلاح هستند و بنابراین شانس زیادی برای پیشگیری وجود دارد.

یکی از مسائل مهم پیرامون سرطان لوزالمعده فقدان ابزار غربالگری خوب برای تشخیص زودهنگام است؛ این سرطان معمولا به دلیل عدم تشخیص سریع و پیشرفت به درمان پاسخ نمی‌دهد.

بر اساس این گزارش تعداد موارد تشخیص داده شده سرطان کولون در سطح جهانی بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۷ میلادی حدود ۹.۵ درصد افزایش داشته؛ ولی نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری در همین دوران ۱۳.۵ درصد کاهش یافته است. محققان پیشرفت ابزار غربالگری و تشخیص سریع را عامل کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری می‌دانند.

به گفته رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، سرطان معده از دومین علت مرگ و میرناشی از سرطان در جهان به جایگاه سوم منتقل شده و پس از سرطان‌های ریه و کولون قرار گرفته است.

نتایج این مطالعه در نشریه Lancet Gastroenterology & Hepatology منتشر شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 512852 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟