شیوع بیماریهای قلبی در کمین مردان جوان

به گزارش رکنا،سازمان بهداشت جهانی بیماری‌های قلبی و عروقی را شایع ترین علت مرگ و میرها معرفی کرده است که بیش از یک سوم از کل مرگ‌ها را شامل می شود درحالی که در ایران این آمار بین ۴۰ تا ۴۵ درصد از کل مرگ‌ها گزارش و اعلام شده که شیوع آن در بین مردان و جوانان کشور در حال گسترش است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی در این ارتباط گفت: مردان در این استان سهم ۸۰ درصدی در مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی دارند و طبق آمار سهم زنان طی سال‌های گذشته حدود ۲۰ درصد بوده است.

دکتر آریا حجازی افزود: عارضه قلبی همچنان بالاترین علت مرگ و میر ساکنان در خراسان رضوی و کشور به شمار می رود که رشد آن و همچنین نسبت ابتلای مردان به زنان طی سال‌های گذشته هشداردهنده و قابل توجه است.

میانگین سن شیوع ابتلا به بیماری‌های قلبی در آسیا پایین تر است

یک پزشک متخصص قلب و عروق در مشهد نیز گفت: در کشور ما و به طور کلی منطقه آسیا میانگین سن شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی نسبت به سایر کشورها پایین تر است.

دکتر محمود شبستری افزود: تغذیه نادرست، مصرف الکل، عدم تحرک و فعالیت فیزیکی کم، وزن زیاد، سبک زندگی نادرست، مصرف سیگار و استرس های روزمره از عوامل ابتلای به بیماری‌های قلبی به شمار می رود.

وی گفت: افزایش مصرف سیگار در کنار سایر عوامل یاد شده ابتلا به بیماری‌های قلبی در کشورمان به ویژه در سنین جوانی را افزایش داده است.

مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی در ایران زودرس است

رییس بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد که در روزهای آینده میزبان سومین کنگره بین المللی قلب جهان است نیز به خبرنگاران گفت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی مرگ در سنین زیر ۷۰ سال مرگ زودرس به شمار می رود که در ایران نیمی از افرادی که بر اثر بیماری‌های قلبی فوت می کنند زیر ۷۰ سال سن دارند.

دکتر رضا سعیدی افزود: ۱۹ میلیون نفر در جهان به علت بیماری‌های قلبی و عروقی در سال ۲۰۱۶ فوت کرده اند که ۳۱ درصد کل مرگ و میرها را شامل می شود.

وی ادامه داد: در ایران سهم مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی از کل مرگ‌ها خیلی بیشتر است و تا ۴۶ درصد موارد را شامل می شود.

او اضافه کرد: در ایران تقریبا از هر دو نفر یک نفر بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی فوت می کند.

رییس بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد گفت: بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی خطر ابتلای به بیماریهای قلبی وعروقی در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال حدود ۱۱ درصد گزارش شده است اما در سنین بالای ۸۰ سالگی این خطر به بیش از ۸۵ درصد موارد می رسد که با کمال تاسف در ایران سن ابتلای به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته های قلبی پایین تر از میانگین جهانی است.

سعیدی علت‌ افزایش بیماری‌های قلبی و مرگ و میر ناشی از آن در ایران را رژیم غذایی نامناسب، مصرف چربی زیاد، استعمال سیگار و تنباکو، سبک زندگی ناسالم، فعالیت کم، پرفشاری خون و استرس های روزانه عنوان کرد که همه این موارد قابل پیشگیری هستند.

سبک زندگی ناسالم بروز بیماریهای قلبی در بین جوانان را افزایش داده است

یک پزشک فوق تخصص قلب در مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: طی سال‌های گذشته، سرعت پیش روی ابتلا به بیماری‌های قلبی در جهان بیش از پیش بینی ها رشد داشته است چرا که تخمین زده می شد که تا سال ۲۰۳۰ بیماری‌های قلبی و عروقی نخستین دلیل مرگ ومیرها باشد درحالی که هم اکنون به این آمار دست یافته ایم.

دکتر مصطفی داستانی افزود: ابتلای به بیماری‌های قلبی که بیشترین مرگ و میر و ناتوانی را به همراه دارد در مردان از سن ۵۵ سالگی به بعد و در زنان از ۶۵ سالگی به بعد رو به افزایش است.

رئیس بیمارستان آموزشی قائم (عج) مشهد گفت: با کمال تاسف، آمار بیماری‌های قلبی و سکته های قلبی در سنین پایین رو به افزایش است به طوری که هم اکنون مشاهده می شود که بیماران جوانی که دهه سوم زندگی خود را سپری می کنند و با علائم سکته قلبی به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

داستانی افزود: فشار خون بالا، قند و چربی خون بالا، مصرف دخانیات، سابقه بیماری قلبی و کم تحرکی از جمله فاکتور های خطر ایجاد بیماری‌های قلبی به شمار می رود.

وی با بیان این که اکنون مردم از رژیم اصیل ایرانی که بیشتر تاکید بر مصرف غذاهای آب پز بوده دور شده اند افزود: سبک ناسالم زندگی، مصرف غذاهای چرب و استفاده از اسیدهای چرب ترانس بالا، استرس و کم تحرکی ابتلای به بیماری‌های قلبی در بین مردم به ویژه جوانان را افزایش داده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی، دوری از دخانیات و کنترل فشار خون، قند و چربی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد.

درمان ویژه بیماران دچار سکته قلبی در مشهد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در قالب کدهای ۲۴۷ و ۷۲۴ وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی که از چند سال گذشته فعال شده است بیماران دچار سکته قلبی یا مغزی به سرعت توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان های تعیین شده در مشهد هدایت شده و به طور ویژه درمان می شوند.

دکتر شاپور بدیعی افزود: پوشش برخورداری بیماران دچار سکته قلبی و یا مغزی که به طور ویژه در مشهد درمان می شوند هم اکنون به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است که تحول بزرگی در درمان سریع این گونه بیماران محسوب می شود.

وی ادامه داد: در ابتدای اجرای این طرح، میزان برخورداری مبتلایان به سکته قلبی و مغزی از درمان های ویژه حدود ۱۵ درصد بود که با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی جامعه با همکاری رسانه ها این میزان اکنون رشد چشمگیری یافته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون بیمارستان‌های امام رضا(ع)، قائم(عج) و هاشمی نژاد که زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و یک بیمارستان خصوصی در مشهد در قالب کدهای ۲۴۷ و ۷۲۴ وزارت بهداشت به بیماران سکته قلبی و مغزی طی مدت هفت روز به طور شبانه روزی خدمات درمانی ارائه می دهند.

بدیعی افزود: در این طرح، بیماران دچار سکته قلبی یا مغزی به سرعت توسط اورژانس به این بیمارستان‌ها انتقال یافته و برای پیشگیری از عوارض در صورت نیاز طی زمان ۲۰ دقیقه برای باز کردن رگ‌های آنان اقدام می شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 508450 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟